zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Gebaren verkorten en vereenvoudigen vergaderingen

5 september 2011 - Met simpele handgebaren kunt u een vergadering sneller en makkelijker laten verlopen. Handgebaren zijn in één keer duidelijk. Iedereen begrijpt simpele gebaren. Praten is soms helemaal niet nodig. Immers, om een naar maar duidelijk voorbeeld aan te halen: het middelvingergebaar behoeft geen uitleg. Voor vergaderingen zijn er gelukkig andere, makkelijk te gebruiken gebaren bedacht.

Het makkelijkste is om van te voren af te spreken welke handgebaren gebruikt kunnen worden, ze even te laten zien aan iedereen en de betekenis ervan te vertellen. Hierdoor ontstaan er geen misverstanden over een gebaar. Besluitvorming in grote(re) groepen gaat makkelijker als u handgebaren invoert.



Welke gebaren zijn er?
Carla van den Bos van Vergaderen doe je zo! beschrijft hieronder een paar veel gebruikte handgebaren. 

- Hand van beneden naar boven laten gaan: wilt u harder praten, ik kan u niet verstaan - Duim omhoog: ik ben het ermee eens
- Duim omlaag: ik ben het er niet mee eens
- Wapperen met allebei uw handen in de lucht: goed idee, ik ben het ermee eens.
- Wijsvinger opsteken: ik wil wat zeggen
- Twee wijsvingers opsteken: ik wil direct reageren
- Met twee wijsvingers een T maken: een technische opmerking over de vergadering
- Twee handen om elkaar heen draaien: het duurt te lang, ga door
- Hand voor gezicht open en dicht doen: ik begrijp het niet

Direct reageren of niet?
Natuurlijk moet de voorzitter iets doen met de gebaren die mensen maken. Er zijn gebaren waar een voorzitter meteen op reageert en gebaren die meer mensen moeten maken voor er een reactie vereist is. Ziet u als voorzitter dat iemand een gebaar maakt dat hij of zij het niet kan verstaan: vraag meteen om harder te praten. Hetzelfde geldt als iemand gebaart dat iets niet duidelijk is: vraag meteen wat niet duidelijk is. Het is essentieel dat iedereen alles verstaat en begrijpt wat in een vergadering gezegd wordt. Als meerdere mensen het betoog te lang vinden duren, is het ook zinvol als de voorzitter ingrijpt. Een technische opmerking kan wachten tot de spreker uitgepraat is. Een beetje oefenen is belangrijk. Na een tijdje loopt het soepel. 

Besluitvorming
Bij besluitvorming is het handig om met gebaren te peilen wat iedereen van een voorstel vindt. Vraag alleen om duim omhoog, duim omlaag of geen reactie. Als iedereen het een goed voorstel vindt hoeft u er immers niet verder over te praten. En als iedereen het een slecht voorstel vindt kunt u meteen besluiten het van tafel te vegen. Zulke korte peilingen zijn goed voor een snel verloop van een vergadering.

Ga naar www.vergaderendoejezo.nl voor het aanvragen van het gratis e-boekje '10 tips over besluitvorming.

 
 Doorsturen   7 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 ´Gebaren zeggen ook van alles´
 Tien simpele manieren om respect af te dwingen
 Zes oogbewegingen van uw klant – en hun betekenis
 Zeven lichaamshoudingen en wat u ermee communiceert
 
 
reacties
 
stef soons  |   | 
5-09-2011
 | 
09:02 uur
Mooi kort artikel met een duidelijke en terechte boodschap. Altijd handig om vergadertijd in te korten en dat gebaren een belangrijk onderdeel zijn van onze communicatie dat is wetenschappelijk al lang vastgesteld. Dat we er weinig mee doen leert mijn praktijk.Mooi artikel wat hier wellicht bij aansluit Azli Ozyurek, Language is much less effective without gestures
truus janssen  |   | 
5-09-2011
 | 
11:34 uur
Goed dat mensen hier aandacht aan besteden. Non-verbale communicatie moet de woorden a.h.w. dragen. Wat je zegt moet congruent zijn aan wat je laat zien. Vooral vergaderingen lenen zich uitstekend voor observatie materiaal en oefen situaties.
Let eens op hoe een ieder in het contact is.(Wel 'er bij' blijven tijdens de vergadering!). Naar voren leunen, achteruit leunen, mimiek, fronsen, lippen samenknijpen, knikken, oogcontact , ander kant uitkijken, contact zoeken met collega's, tekeningetjes maken, enz. We communiceren zonder dat we het doorhebben. Vooral als jezelf aan het woord bent, ben je je er niet zo van bewust wat er om je heen allemaal gebeurt. Er wordt ook met jou gecommuniceerd, non-verbaal! Op het moment dat je niet zeker bent van jezelf, om welke reden dan ook, dan is dat non-verbaal zichtbaar. Je kunt wel trucjes aanleren, maar die helpen dan niet. Wat je denkt en voelt straal je non-verbaal uit. Je kunt het niet tegenhouden of controleren. Onbewust geven we non-verbale signalen die een andere boodschap afgeven dan wat wat we (willen) zeggen. Hoe klein dan ook. Het wordt opgepikt zonder dat we het weten.
Ik heb een keer een manager begeleid die altijd een slecht gevoel overhield aan de wekelijkse vergadering. Wat zag ik in de oefen situaties waarin hij het personeel(positief) moest toespreken? Zijn hoofd was rood, geen mimiek zichtbaar, mondhoeken naar beneden, zachte ingehouden stem, geen contact, ogen
keken richting wenkbrauwen..nadenken, nadenken. In het gesprek met mij kwam zijn grote weerstand over zijn functie naar boven..Werk aan de winkel! Tip:Ben eerlijk naar jezelf en oprecht in wat je denkt en voelt en in de woorden die daar bij horen, dat laat je dan heel natuurlijk, non-verbaal zien! Let op hoe je non-verbaal communiceert als een ander aan het woord is. . Laat je trainen door een ervaren (drama-therapeut)/coach. Zie: Zitruz. Succes!!
Jan Vermeulen  |   | 
19-09-2011
 | 
11:05 uur
Het is best een aardig opzet maar daarnaast bestaan er juist officiele gebaren in Nederlandse Gebarentaal met als thema Vergaderen. Ik heb dat lespakket in bezit en ben ondermeer werkzaam als NGT en TGT docent.

met vr. groet,
Jan Vermeulen.
stef soons  |   | 
20-09-2011
 | 
16:10 uur
Beste Jan

Denk jij dat als wij de gebaren uit de Nederlandse gebarentaal Vergaderen zouden overnemen we effectiever kunnen zijn dan de ondersteunende gebaren die horende meer automatisch gebruiken?
Jan Vermeulen  |   | 
20-09-2011
 | 
21:53 uur
Beste Stef,

Bedankt voor uw reactie en overdenking.

Op de eerste plaats kan ik wel met de overtuiging zeggen dat het effectiever werkt. De ondersteunende gebaren zijn meer gericht op het ja en nee, goed en fout principe.

Maar de gebaren uit de NGT met specifiek Vergaderen hebben meer een functie , een taalvorm en taalinhoud. ER worden ook afspraken gemaakt hoe een gebaar wordt opgebouwd en ook met bepaalde bedoeling. Zoals de begrippen agenda, niet mee eens, wel mee eens, discussie, besluit, voorzitter, vergaderen, stemmen , mening etc.
stef soons  |   | 
30-09-2011
 | 
09:18 uur
jan, kun je mij informatie sturen m.b.t. Vergebaren en vergaderen. Kan het per mail?

Zelf gebruik ik ook ruimte als handigheid bij communicatie. Komt ook vanuit gebarentaal. Zou graag wat veder hierover met je mailen.
Jan Vermeulen  |   | 
3-10-2011
 | 
21:59 uur
Beste Stef,

Nogmaals bedankt voor je reactie.

Het cursuspakket Vergaderen in gebarentaal heeft als titel: NGT lexicon cursus Vergaderen

bestaat uit een aantal onderdelen:
die gericht is op een vorm van een (school)vergadering. Het kan echter ook aangepast worden op een ander type vergadering.
De aspecten zijn: vergadertermen, leerlingbespreking, besluiten nemen,discussies en argumenten.

Het is inderdaad handiger als we hierover per mail corresponderen en misschien wil je er met een aantal anderen belangstellenden of managers daarover bespreken.

met vr. groet
Jan Vremeulen.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10