zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Fraude-plegers zijn meestal managers

4 februari 2003 - Het aantal fraudegevallen bij ondernemingen dat door managers is veroorzaakt is de afgelopen twee jaar aanzienlijk toegenomen. Meer dan de helft van alle fraudegevallen wordt door managers veroorzaakt.

Dat blijkt uit het onderzoek Fraud, the Unmanaged Risk van Ernst & Young.



Korter dan één jaar in dienst
In 85 procent van de grootste fraudezaken blijkt de frauderende manager korter dan een jaar in dienst bij het betreffende bedrijf. Van alle ondernemingen die onderzocht werden bleek bovendien meer dan de helft de laatste twee jaar te zijn geconfronteerd met fraude. Bij 20 procent daarvan was dat zelfs meer dan 10 keer.

Economische malaise
Bijna de helft van de gedupeerde bedrijven leed per voorval zo'n 100.000 dollar schade. In 13 procent van de gevallen was de schade zelfs meer dan 1 miljoen euro. Als reden voor de toenemende fraude noemt Ernst & Young onder meer de economische malaise. Overigens wordt meer dan de helft van de getroffen bedrijven schadeloos gesteld door banken en verzekeraars.


Bron: Ernst & Young
 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10