zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Dertien mythen en feiten over personeelsinkrimpingen

26 januari 2003 - Mensen ontslaan om kosten te besparen en meer winst te maken. En werknemers die bij een financieel solide bedrijf werken hoeven niet bang te zijn voor hun baan. Onzin, schrijft Coert Visser.

In totaal beschrijft hij dertien mythen en feiten over personeelsinkrimpingen, ontleend aan het boek Responsible restructuring van Wayne F. Cascio. Hij voerde samen met enkele andere onderzoekers gedurende 18 jaar onderzoek uit naar S&P 500 bedrijven. De belangrijkste conclusie van dit onderzoek luidt: bedrijven die gebruik maken van personeelsinkrimpingen zijn niet winstgevender dan bedrijven die dat niet doen en beschadigen zichzelf vaak op de lange termijn.



Mythe 1
Banen zijn zeker bij bedrijven die het financieel goed doen.

Feit
Preventieve ontslagen bij grote bedrijven komen veel voor.

Mythe 2
Bedrijven die medewerkers ontslaan nemen geen nieuwe medewerkers aan

Feit
Bedrijven nemen vaak tegelijk nieuwe medewerkers aan waarvan zij hopen dat zij over vaardigheden beschikken om nieuwe strategieën uit te voeren.

Mythe 3
Inkrimpen van het personeelsbestand jaagt de winst aan.

Feit
Winstgevendheid volgt niet noodzakelijkerwijs uit personeelsinkrimpingen.

Mythe 4
Personeelsinkrimpingen leiden tot productiviteitsstijgingen.

Feit
Productiviteitsresultaten na personeelsinkrimping zijn wisselend

Mythe 5
Personeelsinkrimping heeft geen effect op de kwaliteit van producten of diensten.

Feit
Voor de meeste werkgevers leidt personeelsinkrimping niet tot lange-termijn verbetering in de kwaliteit van producten of diensten.

Mythe 6
Personeelsinkrimping is een eenmalige gebeurtenis voor de meeste bedrijven

Feit
De beste voorspeller van of een bedrijf personeel gaat ontslaan is of het betreffende bedrijf het voorgaande jaar ook personeel heeft ontslagen

Mythe 7
Omdat bedrijven alleen maar ´vet´ wegsnijden zijn er geen negatieve effecten op hen die achterblijven.

Feit
Voor de meerderheid van de bedrijven heeft personeel ontslaan negatieve effecten op de moraal, werkbelasting en betrokkenheid van de ´overlevers´.

Mythe 8
De meeste medewerkers zijn verbaasd om te horen dat ze ontslagen zijn. Ze vragen zich af: "Waarom ik?"

Feit
Ontslagen medewerkers tonen vaak begrip voor een werkgever´s redenen voor ontslagen en velen weigeren om de ervaring persoonlijk op te vatten.

Mythe 9
Bij outplacementbureaus werken ontslagen medewerkers het liefst individueel aan het vinden van nieuw werk.

Feit
Ontslagen medewerkers schamen zich minder dan vroeger voor ontslag en vinden het geen probleem om gezamelijk te werken aan het vinden van nieuw werk.

Mythe 10
Het aantal ontslagen medewerkers inclusief de aan hen gekoppelde kosten bepaalt de totale kosten van de inkrimping.

Feit
In kennis- of relatiegedreven bedrijven zijn de belangrijkste kosten het verlies van contacten tussen medewerkers, verloren gegane business en gebrek aan innovatie.

Mythe 11
Geweld, sabotage en andere wraakacties van ontslagen medewerkers zijn onwaarschijnlijk.

Feit
Dit soort wraakacties is minder onwaarschijnlijk dan vaak gedacht en de consequenties kunnen zeer ernstig zijn.

Mythe 12
Het trainen van overlevers tijdens en na ontslagrondes is niet nodig.

Feit
Trainen van overlevers is van kritiek belang voor succes na de ontslagronde.

Mythe 13
Stress-gerelateerde medische stoornissen zijn meer waarschijnlijk bij ontslagen medewerkers dan bij hen die achterblijven.

Feit
Medewerkers van ingekrompen bedrijven hebben een even grote kans op negatieve gevolgen voor de gezondheid als ontslagenen.


Bron: M@n@gement
 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10