zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Negen geboden voor consultants

5 januari 2003 - Wat is een goede consultant? Over die vraag struikelen veel managers, maar vooral de beroepsgroep zelf. Op de internetsite M@n@gement wordt driftig gediscussieerd over de rol en toegevoegde waarde van adviseurs.

Naar aanleiding van een dergelijke discussie kwam auteur en adviseur Allert Goossens met een interessante lijst 'geboden' voor de goede consultant.



1. Haalbaarheid
Aanvaard alleen opdrachten welke je aankunt, waarvan je vermoed dat je een toegevoegde waarde kunt hebben en waarvan de doelen haalbaar zijn gesteld.

2. Belazer jezelf en de klant nooit
Aanvaard nooit een opdracht waarbij doelstelling schier onhaalbaar is of eigen kennis onvoldoende is voor geanticipeerd resultaat. Ofwel, belazer nooit je klant noch jezelf.

3. Samenwerking
Aanvaard alleen opdrachten waarbij na kennismaking blijkt dat je counter-part(s) met je willen en kunnen samenwerken v.v. Samenwerking is de enige sleutel tot succes, immers, hoe kan een doelstelling worden behaald als de opdrachtgever deze niet faciliteert en jij daarvan geen positief gebruik kunt maken.

4. Vakkennis
Houd vakkennis te allen tijde bij. Je mag nooit te druk zijn om bijscholing op een laag plan te zetten. Juist vakkennis brengt je tot een niveau waarop je waarde toeneemt c.q. tenminste gelijk blijft.

5. Specialisatie
Specialiseer je. Tracht niet een omni-wetenschappelijk beest te worden, want je verdwaalt in de jungle. Kies strategisch overwogen je vakrichting, en zorg dat je daarin specialist wordt en blijft.

6. Netwerk
Zorg voor een goed netwerk. Netwerken zijn onnoemelijk veel belangrijker dan welk ander medium dan ook. Adverteren, publiceren of acquireren zijn ondergeschikt aan het managen van je netwerk; zeker als zelfstandig consulent. Wees dus klantgericht, open en informatief.

7. Deel kennis
Ga nooit op je kennis zitten. Mensen die op hun kennis zitten worden schizofrene consultants, die vroeg of laat te bang worden zelfs hun klanten van de kennis te laten profiteren.

8. Onhoud ervaringen
Zorg dat je ervaringen onthoudt, dat je kennis verzamelt en dat je leergierig blijft. Rentmeesterschap komt voor de val.

9. Wees eerlijk en toegewijd
Blijf eerlijk, ethisch en toegewijd aan je klanten, collega's en medewerkers. Je bent zo goed als je laatste job!


Bron: M@n@gement
 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Alles transactie Managementboek van het jaar 2019
 Voor het eerst minder werklozen dan voor crisis
 Dit kunnen managers leren van gaming
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Leer in 2 dagen ontspannen en overtuigend te presenteren
Spreekangst wordt ontrafeld en geëlimineerd. Ruim 14.000 professionals volgden eerder de 'Sneltraining ‘Spreken in het openbaar’ van Pieter Frijters. Rebels, open en ‘out of the box’. Kijk op Spreek.nl of bel 0182 631 232.
Lees verder
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Verleid en behoud talent met een multifunctionele werkomgeving
reacties
Kia Stinger GTS (1) 
Zeven seo factoren die óók in 2019 werken (1) 
Drie handige kantoorapps in 2019 (1) 
Tesla Model 3 met 4% bijtelling (3) 
Wintersporters laks met sneeuwkettingen (1) 
Waarom elk bedrijf straks een chief trust officer heeft (1) 
Niet het systeem, maar de mensen centraal (3) 
top10
Drie handige kantoorapps in 2019
ISDN2 verdwijnt: 50. 000 bedrijven uit de lucht
Helft millennials wil meer flexibiliteit in hun werk
Miljarden in revolverende fondsen, maar verantwoording nog summier
Retailmanagers hebben behoefte aan betere supply chain-visibiliteit
Digital risk protection maakt preventief ingrijpen mogelijk
Meer vrouwen nodig voor de digitale vooruitgang van Nederland
Griepgolf kost dit jaar ‘slechts' 750 miljoen euro
De strijd tegen plastics: hoe beleggers kunnen bijdragen aan veranderingen
Koester hoge verwachtingen, zonder iets te verwachten
meer top 10