zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Negen geboden voor consultants

5 januari 2003 - Wat is een goede consultant? Over die vraag struikelen veel managers, maar vooral de beroepsgroep zelf. Op de internetsite M@n@gement wordt driftig gediscussieerd over de rol en toegevoegde waarde van adviseurs.

Naar aanleiding van een dergelijke discussie kwam auteur en adviseur Allert Goossens met een interessante lijst 'geboden' voor de goede consultant.



1. Haalbaarheid
Aanvaard alleen opdrachten welke je aankunt, waarvan je vermoed dat je een toegevoegde waarde kunt hebben en waarvan de doelen haalbaar zijn gesteld.

2. Belazer jezelf en de klant nooit
Aanvaard nooit een opdracht waarbij doelstelling schier onhaalbaar is of eigen kennis onvoldoende is voor geanticipeerd resultaat. Ofwel, belazer nooit je klant noch jezelf.

3. Samenwerking
Aanvaard alleen opdrachten waarbij na kennismaking blijkt dat je counter-part(s) met je willen en kunnen samenwerken v.v. Samenwerking is de enige sleutel tot succes, immers, hoe kan een doelstelling worden behaald als de opdrachtgever deze niet faciliteert en jij daarvan geen positief gebruik kunt maken.

4. Vakkennis
Houd vakkennis te allen tijde bij. Je mag nooit te druk zijn om bijscholing op een laag plan te zetten. Juist vakkennis brengt je tot een niveau waarop je waarde toeneemt c.q. tenminste gelijk blijft.

5. Specialisatie
Specialiseer je. Tracht niet een omni-wetenschappelijk beest te worden, want je verdwaalt in de jungle. Kies strategisch overwogen je vakrichting, en zorg dat je daarin specialist wordt en blijft.

6. Netwerk
Zorg voor een goed netwerk. Netwerken zijn onnoemelijk veel belangrijker dan welk ander medium dan ook. Adverteren, publiceren of acquireren zijn ondergeschikt aan het managen van je netwerk; zeker als zelfstandig consulent. Wees dus klantgericht, open en informatief.

7. Deel kennis
Ga nooit op je kennis zitten. Mensen die op hun kennis zitten worden schizofrene consultants, die vroeg of laat te bang worden zelfs hun klanten van de kennis te laten profiteren.

8. Onhoud ervaringen
Zorg dat je ervaringen onthoudt, dat je kennis verzamelt en dat je leergierig blijft. Rentmeesterschap komt voor de val.

9. Wees eerlijk en toegewijd
Blijf eerlijk, ethisch en toegewijd aan je klanten, collega's en medewerkers. Je bent zo goed als je laatste job!


Bron: M@n@gement
 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Zoomend op weg naar het nieuwe normaal
 High performance teams kunnen organisaties door crisis loodsen
 Slechts vijf procent vindt innovatie het belangrijkst bij keuze financiële dienstverlener
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
White paper: Segmentatie en profielverrijking in e-mail marketing
Je weet ongetwijfeld dat gesegmenteerde mailings beter aansluiten op je lezerspubliek en om die reden betere ratio’s scoren, maar waar moet je beginnen? Laat dit Spotler white paper je inspireren en op weg helpen.
Download het white paper
 
Lees verder
Geregistreerde Nederlandse elektrische auto's groeit alsmaar door
reacties
Slechts vijf procent vindt innovatie het belangrijkst bij keuze financiële dienstverlener (1) 
Werkend Nederland wil aan de leasefiets, fiscale regels en onwetendheid sta-in-de-weg (1) 
Corona-klagen (1) 
Werkende ziet digitaal werken als ‘nieuwe manier van werken’  (2) 
(Wanneer) geven we elkaar weer een hand? (2) 
Digital nomad heeft behoefte aan persoonlijk contact met community (2) 
Autobezit voor Nederlanders nog belangrijker in coronatijden (1) 
top10
Werkend Nederland wil aan de leasefiets, fiscale regels en onwetendheid sta-in-de-weg
Werkende ziet digitaal werken als ‘nieuwe manier van werken’
Vacaturetrend: op weg naar herstel
Bedrijfseconomisch ontslag: wat nu?
Onderzoek naar communicatie in crisistijd: laat vooral van u horen!
Respons jongeren op direct mail hoger dan oudere generaties
Consumentenuitgaven in juni nog steeds tien procent lager dan in 2019
Een vijfde verzwijgt kinderwens tijdens sollicitatieproces
Ruimbagage meenemen bijna twintig procent duurder in drie jaar
Mismatch talent nog nooit zo groot door snelle technologische ontwikkelingen
meer top 10