zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

De acht kenmerken van vluchtige management-hypes

29 december 2002 - Managementmodes zijn altijd slechts beperkt bruikbaar. Hypes zijn een te simpele voorstelling van de werkelijkheid om echt iets te kunnen betekenen op lange termijn. Maar diezelfde eenvoud maakt hypes wel mateloos populair.

Dat stellen Danny Miller (Universiteit van Alberta) en Jon Hartwick (Universiteit van Montreal) in een onderzoek. Zij bestudeerden drie managementmodes die de afgelopen zeventien jaar een belangrijke rol speelden: Total Quality Management (TQM), Japans management en Management by Objectives.



De auteurs ontdekten dat managementmodes acht kenmerkende eigenschappen hebben:

1. Eenvoud
Modes zijn gemakkelijk te begrijpen, staan bol van de lijstjes en zijn samen te vatten in enkele sleutelbegrippen.

2. Recept
Modes vertellen managers wat ze moeten doen om succes te krijgen.

3. Valse beloftes
Managementmodes beloven meer dan ze waar kunnen maken.

4. Uniformiteit
Ze claimen overal toepasbaar te zijn, van een klein mkb-bedrijf tot een grote multinational.

5. Gemakkelijk aan te passen
Wat niet bevalt is gemakkelijk weg te laten zonder dat het wat uitmaakt.

6. Passend bij de tijdgeest
Managementmodes passen naadloos op enkele specifieke problemen.

7. Nieuw, maar niet radicaal
Modes zijn nieuw, maar alleen aan de oppervlakte.

8. Legitimatie door goeroes
Modes ontlenen hun geloofwaardigheid niet aan de praktijk, maar aan de status en prestige van de mensen die ze verkondigen. Daar zit meteen ook het verschil met blijvende managementopvattingen: die zijn altijd gebaseerd op dagelijkse praktijken. Voorbeelden zijn: diversificatie, supply chain en outsourcing.


Bron: Holland Management Review
 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10