zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

IT-opleidingen besteden te weinig aandacht aan talenten en vaardigheden

15 december 2010 - Ondanks dat ICT-studenten over het algemeen zeer tevreden zijn over de kwaliteit van hun opleiding aan hogeschool of universiteit plaatst het bedrijfsleven een kanttekening. Zo vindt IT-dienstverlener HintTech dat er te weinig aandacht wordt geschonken aan de koppeling tussen kennis aan de ene kant en vaardigheden en talenten aan de andere kant.

Een veelgehoorde klacht is dat IT-opleidingen geen specifieke kennis overbrengen, maar teveel algemene technische kennis. Dennis Struyk, directeur van IT-dienstverlener HintTech, deelt deze kritiek niet: "Elk bedrijf is hoe je het ook wendt of keert gespecialiseerd in een of meerdere technologieën. Juist door je eigen personeel op die kennisgebieden bij te scholen, kun je je als bedrijf onderscheiden van je concurrenten. Bovendien is het ondoenlijk voor opleidingen om hele specifieke kennis over te brengen omdat IT zo breed en veelomvattend is." 



Sociale vaardigheden
Struyk ziet wel een andere tekortkoming van IT-opleidingen: "Zowel hogescholen als universiteiten richten zich voornamelijk op het overbrengen van kennis en het bijbrengen van een bepaalde manier van denken. Er wordt niet of nauwelijks aandacht besteed aan het opdoen van sociale vaardigheden, terwijl juist veel IT-ers hier gebaat mee zouden kunnen zijn."  Volgens Struyk doen IT-ers dit soort vaardigheden wel op vanaf het moment dat ze aan het werk gaan. Maar hij is ook van mening dat ondersteuning en stimulatie van de werkgever onontbeerlijk is om het leerproces te versnellen: "Iedereen leert elke dag weer door om zich heen te kijken en dingen te doen. En als je met anderen op een project werkt, ontwikkel je automatisch je sociale vaardigheden verder. Maar daar zit verder geen gestructureerd idee achter. Door een leerplan op te stellen kun je veel gerichter en effectiever te werk gaan."

 
 Doorsturen   2 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Kwart financiële instellingen draait minder omzet door IT-problemen
 Freelance ICT-markt trekt aan
 IT-managers moet minder sturen op proces en meer op uitkomst
 Succes ICT-projecten stijgt, tevredenheid daalt
 
 
reacties
 
hans  |   | 
15-12-2010
 | 
22:57 uur
Dit is wel een beetje een algemeen en vaag verhaal. Wat is een IT-er? Van Super techneut tot consultant? Zij hebben beiden verschillende soorten sociale vaardigheden. Sociale vaardigheden leer je niet in de klas maar in contact met andere studenten. Mijn advies is dus: laat de studenten in het buitenland studeren.
Civile  |   | 
17-12-2010
 | 
07:38 uur
Het is inderdaad wel een erg algemeen artikel. Ik vind het jammer en een gemiste kans dat drie bijzonder belangrijke elementen hier niet worden benoemd.

1. Communicatie
De IT is een bijzonder lineaire materie wat met zich mee brengt dat men die kwaliteiten moet hebben om er goed in te zijn dan wel worden. Nadeel hiervan is dat door die lineariteit de communicatie slechter word.

Dat is nu eenmaal inherent aan de materie waar juist aandacht aan zou moeten besteed. Voor de vertaalslag tussen vaktechnici en de 'buitenwereld' heb je dus mensen nodig die hun sporen in de IT hebben en goed kunnen communiceren.

2. Talent kennnis
De IT is een prachtig vakgebied waarbij je ziet dat er mensen rondlopen die vrij weinig te zoeken hebben in de IT. Mensen die menen even een Prince 2 of Itil 2/3, met goed gevolg te hebben afgelegd, denken dat ze dan wel IT kunnen inrichten of IT projectmanagement kunnen bedrijven.

Je ziet daar met name kostbare zaken fout gaan met alle gevolgen van dien. Ik pleit juist voor een beter afgebakende presentatie en opleiding van specialisatie waarbij Communicatie een veel groter deel uit moet gaan maken van het geheel.

3. Administrering
Het is van de doorsnee IT-er bekend dat zij niet altijd even veel op hebben met documenteren. it zou moeten worden gezien als een 'heilige verplichting' omdat het consolideren van kennis een recht is van de 'betalende partij'. Ik zie/hoor daar in opleidingen helemaal niets over terug terwijl ik dit toch vaak genoeg blijf roepen.

Wanneer er niet meer en beter aandacht wordt besteed aan deze drie zaken, dan gooi je heel veel kwaliteit overboord. Jammer dat dit artikel zo'n algemeen 'verkoop' verhaaltje is. Zoals ik al zei, een gemiste kans.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10