zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Een merk moet onderscheidend zijn, maar niet teveel!

16 december 2002 - Een merk moet zich onderscheiden om succesvol te zijn. Maar een al te unieke positionering kan averechts uitpakken, zoals fastfoodketen Subway en cosmeticamerk Dove ondervonden.

De les die kan worden geleerd: onderscheiden is goed, maar blijf wel een beetje op de concurrentie lijken. Dat schrijft Harvard Business Review.



Gezonde fastfood
Subway, een Amerikaanse keten van broodjeszaken, koos een paar jaar geleden voor een nieuwe positionering: hét adres voor de gezonde hap. Onderscheidend was het zeker, maar na verloop van tijd werd de campagne bijgesteld. Want een deel van de klanten liep de broodjeszaken voorbij en ging liever naar een fastfoodketen. Want gezond is in de ogen van veel consumenten synoniem voor niet lekker. Het bedrijf hoorde plotseling niet meer in het rijtje alternatieven voor een snelle snack.

Afwasmiddel
Het cosmeticamerk Dove lanceerde een afwasmiddel met de slogan 'soften your hands while you do the dishes'. Dat sloot aan bij de kenmerken van het overkoepelende cosmeticamerk, maar het ging voorbij aan het behoeftenpatroon van de klant die de afwas moest doen. Die wilde allereerst kunnen rekenen op een schone vaat. Pas nadat die boodschap duidelijk gecommuniceerd was, kon Dove zich weer gaan toeleggen op de unieke facetten van zijn afwasmiddel.


Bron: Marketing Online
 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10