zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
autonieuws
 

Elite van 2014 is Japanse Lotus

 

20 september 2010 - Lotus en Toyota hebben de banden nauwer aangehaald, dat is wel te zien aan de nieuwe concept die de Lotus op de Autosalon van Parijs toont. En niet alleen het uiterlijk van de Elite verraadt Japanse invloeden, ook onderhuids gaat het er nogal op z?n Toyota?s aan toe.

Op het moment dat Lotus en Toyota hun jarenlange samenwerking nog innerig maken stelt Lotus hun nieuwe Elite voor en daarmee wordt wel duidelijk hoeveel vingers de Japanse gigant in de Britse pap heeft. De Elite geeft namelijk de toekomstige designrichting van Lotus aan en die oogt wel erg Japans. 



Hybridekracht
Laten we één ding vooropstellen: de Lotus Elite is een bloedmooie verschijning. En dat zal, als Lotus zijn belofte houdt, ook meteen één van de toekomstige eigenschappen zijn van iedere nieuwe Lotus. Naast het willen uitblinken op het gebied van design is het doel van Lotus om de benchmark te worden in prestaties en efficientie. Daarmee doelt het zoal op de hybridemotor – hoogstwaarschijnlijk samen met Toyota ontwikkeld – van de Elite: een 5.0 liter V8 geschakeld aan een krachtige elektromotor. De krachtbron ligt pal achter de vooras en is goed voor een gezamelijk vermogen van maar liefst 620 pk en een trekkracht van 720 Nm. Indrukwekkende specificaties en dito prestaties, want wat te denken van een acceleratie van 0-100 km/h in slechts 3,5 seconden en een topsnelheid van 315 km/h. Voor snelle tussenacceleraties grijpt de Lotus Elite terug op de opgeslagen (rem)energie uit KERS, een systeem bekend uit de Formule 1.

Comfort
Feitelijk is de Lotus Elite niet een 2+2 sportwagen maar een coupé-cabriolet. Een wegklapbare hardtop is namelijk standaard. De auto voldoet zodoende ook niet aan Lotus authentieke filosofie van ‘meer is minder’. Met een wagengewicht van 1.650 kg is de 4,6 meter lange Elite allesbehalve een verdergewicht. Dit niet in de laatste plaats vanwege de aanwezige luxe aan boord. Concrete voorzieningen noemt men niet, maar comfort gaat wel steeds meer een rol spelen bij Lotus.

Prijs en productie
De Elite is niet zomaar een vingeroefing. Hij gaat weldegelijk in productie, alleen laat dit nog wel even op zich wachten. Pas in 2014 is het zover met de verkoopstart in de lente van dat jaar. De Britse prijs iso ok al bekend : 115.000 Engelse ponden.

1/4
Lotus heeft overigens heel wat te melden op de Autosalon van Parijs. Naast het officieel onthullen van de Evora S is de Elite namelijk slechts één van de vier conceptcars die de Britten in de Franse hoofdstad gaat tentoonstellen. Eerder warmde Lotus ons daarvoor al op met vage teaser waarin het jaartal 1975 centraal stond. Dat jaar was het geboortejaar van de originele Eite maar ook dat van de Esprit. Parijs zal wel eens een Engels feestje kunnen worden!Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com

 
 Doorsturen   Reageer

 

Laatste autonieuws

  Mercedes-AMG EQS 53 is een olifant. Maar wel een snelle olifant.
  Skoda voert druk op Volkswagen op met Enyaq iV Coupé
  Dit is de volledige elektrische Mercedes EQE! Denken we ...
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10