zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
autonieuws
 

Motorenpalet Saab 9-5 en 9-3 uitgebreid

 

8 september 2010 - Saab voegt een aantal krachtbronnen toe aan haar lijn van sedanmodellen. Het belangrijkste motorennieuws voor de 9-5 is de komst van een nieuwe diesel en de 9-3 krijgt de beschikking over verfijnde machines. Daarnaast wordt het rijden in een 9-5 nog makkelijker gemaakt met een nieuwe optie.

Nieuw in de Saab 9-5 is de 2.0 TTiD, goed voor een maximum vermogen van 190 pk en een koppel van 400 Nm mede mogelijk gemaakt door een ‘two-stage’ turbocharger (een kleine en een grote drukvuller). Van stationair tot 1.500 tpm krijgt alleen de kleinste turbo lucht en tussen 1.500 en 3.000 toeren per minuut wordt de lucht tussen beide turbo’s verdeeld. Op deze manier levert de motor steeds de beste prestaties. Het volledig trekkracht is zodoende al beschikbaar vanaf 1.750 tpm. In minder dan negen seconden sprint de verse diesel naar de 100 km/h en de fabriek geeft 6,0l/100 km op als gemiddeld brandstofverbruik bij een CO2-uitstoot van 159 g/km. Wie dat wenst kan deze motor in combinatie kiezen met XWD-vierwielaandrijving. De 9-5 2.0 TTiD bedraagt € 48.250,-.



Bijkomende 9-5-benzines
Dan het benzinepalet van de 9-5. Die wordt uitgebreid met de 1.6T, hoewel deze al vanaf de marktlancering was opgenomen in de prijslijsten, net als de toegevoegde 2.0T BioPower-motor (220 pk) welke zowel op benzine, E85 (bio-ethanol) of een mix van beide brandstoffen kan rijden. Met de 180 pk en 230 Nm uit de één-punt-zes accelereert de 9-5 in 9,5 seconden van 0-100 km/h en is zijn dorstigheid vastgesteld op 7,8 liter/100 km (CO2 van 179 g/km). Met een manuele zesbak wisselt de bestuurder van verzet. De Saab 9-5 1.6T is er vanaf € 42.950,-, terwijl de BioPower minimaal € 50.400,- moet kosten.



Adaptieve snelheidsregelaar
Om het rijden in een Saab 9-5 nog comfortabeler te maken is het zogeheten Adaptive Cruise Control (ACC) aan de optielijst toegevoegd. Het systeem werkt zoals we dat kennen van andere fabrikanten. ACC laat de bestuurder toe om de snelheid op een ingestelde waarde te houden en kan automatisch ingrijpen wanneer de afstand tot de voorganger ‘onveilig’ klein wordt. De bestuurder kan daarbij kiezen tussen drie opties qua rijafstand tot zijn voorligger. Een radar in de grille meet de afstand tot de voorligger en stelt vast of die aan de ingestelde voorwaarden voldoet. Is dit niet het geval, dan neemt het systeem gas terug of activeert het de remmen. Zodra de geschikte afstand is hersteld, zal de auto terug keren op de eerder ingestelde snelheid. Is stevig remmen noodzakelijk, dan verschijnt een visueel waarschuwingssignaal in de Head Up Display en weerklinkt een kort alarmsignaal om de bestuurder te waarschuwen. De adaptieve cruise control zal in de loop van modeljaar 2011 beschikbaar zijn, in combinatie met een automatische 6-versnellingsbak en ´Pilot HUD´. De prijs van de optie is nog niet bekend.



Efficiëntere motoren 9-3
Ook de 9-3 kan rekenen op een ververst motorengamma. We kenden ze al maar ze zijn verder aangescherpt om zuiniger en schoner te draaien. Zo zijn de ingenieurs bij Saab erin geslaagd om de verbruik- en uitstootcijfers van de dieselmotoren terug te dringen met een gemiddelde van 12 percent. Voor de 9-3 Sport-Sedan kan men voortaan emissiewaarden van 119 g/km noteren. In combinatie met een handmatig bediende versnellingsbak, haalt de 9-3 Sport Sedan een verbruik van 4,5 l/100 km en een CO2-uitstoot van 119 g/km in een gecombineerde rijcyclus. Voor de 9-3 Sport Estate zijn de cijfers respectievelijk 4,6 l/100 km en 122 g/km. De 9-3 Cabrio, beschikbaar met een 1.9 TTiD van 160 en 180 pk, zijn de cijfers 5,1 l/100 km en 134 g/km. Bovendien zijn de 1.9 TTiD’s krachtiger geworden: de 130 pk sterke variant vervangt de 1.9 TiD van 120 pk, de 160 pk vervangt de huidige 150 pk-versie en dan heb je nog de 180 pk-uitvoering. Ander nieuws is de komst van de 9-3 2.0T BioPower-motor. Deze produceert 163 pk en is in combinatie met XWD te verkrijgen en maakt zijn debuut in de 9-3 Sport Sedan, Sport-Estate en 9-3X. Prijzen volgen nog.

Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com

 
 Doorsturen   Reageer

 

Laatste autonieuws

  Mercedes-AMG EQS 53 is een olifant. Maar wel een snelle olifant.
  Skoda voert druk op Volkswagen op met Enyaq iV Coupé
  Dit is de volledige elektrische Mercedes EQE! Denken we ...
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10