zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
autonieuws
 

Britse Arash AF10 staat op

 

20 augustus 2010 - Het heiligdom der supercars is weer een bolide rijker. Hij luistert naar de naam AF10, heeft een op de Ferrari Enzo geďnsprieerd design en beschikt over een Corvette-motor als krachtcentrale.

Uitvinder van de AF10 is Arash Farboud, grondlegger van Arash Cars. De autobouwer is 100% Brits met de vestigingsplaats in Cambrigde maar klinkt niet als zodanig aangezien er van origine Iranees bloed door Farboud’s aderen stroomt.



Koolstofvezel
Genoeg over de drijvende kracht van de AF10. Wat is het voor auto? Nou, de Arash AF10 mag met recht de titel supersportwagen dragen. Niet zozeer vanwege de concrete prestaties – want die zijn op dit moment nog niet bekend – maar omwille van zijn looks en geschatte potentieel. De AF10’s body, dat overigens overduidelijk met een Ferrari Enzo op de achtergrond en één halfdicht geknepen oog is ontworpen, is grotendeels opgetrokken uit het peperdure en lichte carbon fiber versterkt met aluminium. Voor het modulair opgebouwde chassis is hetzelfde materiaal gebruikt waardoor het slechts 98 kilogram weegt. De voorruit en zijruiten zijn van gelaagd glas en om nog meer gewicht te besparen zijn de achterruit en het scherm tussen bestuurdercompartiment en motorruimte vervaardigd van krasbestendig plastic.



Alleen het beste
Vlak achter de berijder hijgt een 7.0 liter grote machine afkomstig van Corvette. De krachtbron is goed voor een piekvermogen van 558 pk bij 6.200 tpm. Het maximum koppel van 643 Nm komt bij 4.800 tpm vrij en wordt via een manuele 6-bak weggesluisd naar het rubber van Michelin. Het schoeisel meet 265 mm vóór en maar liefst 335 mm achter en wordt gemonteerd op respectievelijk 19 inch en 20 inch wielen. Het gerenommeerde AP Racing heeft zijn medewerking verleend aan de remkracht. Ook hier heeft Arash het niet voorzichtig aangepakt: acht zuigers vóór en zes achter zullen gretig in keramische remschijven bijten.

Snelheidsrecord?
Zoals gezegd heeft Arash nog geen specifieke acceleratiecijfers naar buiten gebracht, maar reken erop dat de AF10 aan de hand van de bovenstaande bouwwijze serieuze prestaties weet te boeken. Er wordt zelfs gesuggereerd dat de makers achter de schermen bezig zijn met een versie die 1.200 pk produceert en het zonder pardon de Bugatti Veyron het warm kan laten krijgen. Arash zelf rept hier overigens met geen woord over. Wel laat het weten dat voor wie de AF10 iets teveel van het goede is een AF8 in ontwikkeling is.

Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com

 
 Doorsturen   Reageer

 

Laatste autonieuws

  Mercedes-AMG EQS 53 is een olifant. Maar wel een snelle olifant.
  Skoda voert druk op Volkswagen op met Enyaq iV CoupĂ©
  Dit is de volledige elektrische Mercedes EQE! Denken we ...
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10