zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
autonieuws
 

Vernieuwde Land Rover Freelander 2: facelift en 2WD

 

4 augustus 2010 - Om mee te kunnen blijven tellen in het felbevochten midi-SUV segment is het een noodzaak bij en aantrekkelijk te blijven. Met die gedachte presenteert Land Rover de vernieuwde Freelander 2. Door deze onder andere voortaan ook aan te bieden met 2WD denkt het een breder publiek te bereiken.

"De Europese markt van de tweewielaangedreven SUV´s vertegenwoordigt 23% van het segment", verklaart Phil Popham, managing director van Land Rover. "Een 2WD-versie is daarom voor ons één van de manieren om de efficiëntie van onze voertuigen te verhogen, het Land Rover gamma uit te breiden en onze aantrekkingskracht bij de klanten te verhogen. Wij zullen de ‘beste terreinwagens ter wereld’ blijven maken voor klanten die 4WD nodig hebben, maar we bieden nu ook een alternatief voor alle anderen."



2WD
De Freelander 2 met 2WD is er uitsluitend als diesel, en wel de bestaande - hetzij verfijnde - 2.2 welke standaard wordt gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak. De aandrijflijn van deze zogeheten eD4 is gebaseerd op het bestaande 4WD-systeem, maar drijft alleen de voorwielen aan. De power take-off unit, de cardanas, het achterdifferentieel, de aandrijfassen achteraan en Haldex waren hierdoor overbodig. Door deze achterwege te laten werd 75 kg bespaard. Nog altijd levert de bekende oliestoker 150 pk, maar steeg het koppel met 20 Nm naar een totaal van 420 Nm. Desondanks daalde het brandstofverbruik naar 6,0/100 km en reduceerde ook de CO2-uitstoot. Met een gemiddelde waarde van 158 g/km is de Freelander 2 eD4 de schoonste Land Rover tot nu toe. Dit wordt, naast het lagere gewicht, mede mogelijk gemaakt door het standaard aanwezige start/stop-systeem. Als maximaal geremde trekgewicht voor de eD4 wordt 2.000 kg opgegeven en accelereren naar honderd doet hij in 11,7 seconden. De topsnelheid bedraagt 181 km/h.

4WD
Het prestatieniveau van de even krachtige 4WD-versie is gelijk, alleen kan deze nog meer gewicht voortslepen en is er optioneel een automaat verkrijgbaar. Er is ook nog een 190 pk sterke 2.2 liter SD4-diesel welke standaard wordt voorzien van een zelfschakelende transmissie met zes trappen. Voor beide versies van de dieselmotor mag de brandstof 10 procent biodiesel bevatten in plaats van 5% zoals voorheen. Bovendien zijn ze voortaan EU5-goedgekeurd door de hulp van een nieuwe turbocompressor met variabele geometrie en een dieselpartikelfilter. De krachtigste diesel spurt in 9,5 seconden naar de 100 km/h en weet een top te bereiken van 190 km/h. Nauwelijks sneller dan de minder sterke 150 pk-variant. Waarschijnlijk omdat het koppel met 420 Nm niet hoger ligt. Qua verbruik geeft Land Rover 7,0/100 km tegen 6,2 l/100 km voor de basis 4WD-diesel. Benzineliefhebbers hebben enkel keus uit de i6 en 4x4-aandrijving. De zescilinder levert 171 pk en 317 Nm en kan in 8,9 seconden het traject naar honderd afronden. Z’n topsnelheid ligt exact op 200 km/h en het verbruik is vastgesteld op 10,7l/100 km (CO2 van 255 g/km).

Optische vernieuwingen
Omdat het oog ook wat wil en het zichtbaar moet zijn dat de Freelander 2 is vernieuwd heeft Land Rover hem ook een update van buiten gegeven. De nieuwe look van de Freelander 2 modeljaar 2011 bevat onder meer een hertekende voorbumper met aangepaste omlijstingen voor de mistlampen en een andere grille in twee uitvoeringen: Dark Finish voor de TD4 150 pk en Bright Finish voor de 190 pk-diesel en de benzineversie. De koplampunits zijn eveneens nieuw, net als de achterlichten die voortaan heldere binnenlenzen en een zwarte lensomlijsting hebben. Verder zijn de achterklepgreep, deurgrepen, de koplampsproeiers en de buitenspiegels nu in dezelfde kleur als de carrosserie gespoten. Om de frisse styling extra in de verf te zetten zijn er nieuwe 18 en 19 inch lichtmetalen velgen. Ook het kleurenpalet is uitgebreid met de toevoeging van Kosrae Green, Baltic Blue en Fuji White. Opmerkelijk is dat het interieur nagenoeg bij het oude gebleven is. Voornaamste is het uitbreiden van de diverse kleurencombinaties en het toevoegen van het zogenaamde Premium Pack bestaande uit Windsor-lederbekleding, luxueuze 8/6-weg elektrisch verstelbare bestuurderszetel, luxe boventapijtjes en een bekleed centraal opbergvak.

Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com

 
 Doorsturen   Reageer

 

Laatste autonieuws

  Mercedes-AMG EQS 53 is een olifant. Maar wel een snelle olifant.
  Skoda voert druk op Volkswagen op met Enyaq iV Coupé
  Dit is de volledige elektrische Mercedes EQE! Denken we ...
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10