zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
autonieuws
 

Audi A7 Sportback onthuld

 

26 juli 2010 - De Audi A7 Sportback, volgens zijn scheppers een coupé, limousine en Avant in één. Kortgezegd: een vijfdeurs coupé. Dit najaar staat de A7 Sportback bij de dealers en breidt Audi het gamma modellen wederom verder uit.

Met de Audi A7 wordt het segment van coupés met twee extra portieren nog omvangrijker. Sinds de Mercedes-Benz CLS is het aanbod van dergelijke auto’s snel gegroeid en de keus aanzienlijk breed geworden. Naast de zojuist genoemde Mercedes, waarvan spoedig de tweede generatie wordt onthuld, noemen we de Porsche Panamera, Aston Martin Rapide, een soortgelijke op stapel staande BMW en in mindere mate ook de Maserati Quattroporte en Jaguar XJ. De A7 is dus de jongste telg binnen de familie van lage en gestrekte coupés voor vier volwassen. En Audi heeft hem vooral erg Audi gehouden.



Exterieur
Het uiterlijk van de Audi A7 was nauwelijks een geheim meer door begin vorig jaar een realistisch voorproefje te tonen in de vorm van de Sportback Concept. Voor het productie-exemplaar schaafde Audi hooguit de scherpe randjes glad en het design van de A7 stond vast. De Audi A7 is een fraai gelijnde en gelikt uitziende coupé, en toch kunnen we ons niet aan de indruk ontrekken dat de auto wel heel erg Audi is en daarmee slechts een variatie op een bestaand thema. De conceptversie bevatte zoveel meer. Het front van de A7 is als iedere Audi dat het in de binnenspiegel zomaar een A8 zou kunnen zijn. De koplampen met die typerende LED-stroken lijken zelfs rechtstreeks afkomstig te zijn van de limousine.   

Ruimte
Van opzij is de A7 dan wel weer onmiskenbaar anders dan de rest van de Audi-familie. Uniek zijn de deuren die geen aparte raamomlijsting hebben, net als die van een coupé. Het laatste zijruitje, dat naar achteren oploopt, is een detail dat verwijst naar de klassieke Audi 100 Coupé S uit 1969.  Uiteraard is daarbij het silhouet van de A5 Sportback als uitgangspunt genomen. Vanaf de B-stijl zet de daklijn de daling behoorlijk in, maar toch belooft de fabrikant voldoende hoofdruimte voor de volwassen achterpassagiers. Over de beenruimte hoeven we ons geen zorgen te maken. Met een wielbasis van 2.917 mm zit dit wel snor. Een A7 verschaf je je omwille van ‘iets anders dan de rest’ en de hogere praktische bruikbaarheid. Een A6 beidt weliswaar veelal dezelfde hoeveelheid bagageruimte, maar deze is lastig te bereiken door de nauwe doorgang. Bij de A7 heb je daar geen hinder van. De enorme (elektrisch bedienbare) achterklep is breed en scharniert zo ver richting hemel dat er een gigantische toegang tot het achterste compartiment wordt verschaft. Normaliter bedraagt het stouwvolume 525 liter. Met de in delen neergeklapte achterzittingen is dit 1.390 liter.

Interieur
Comfort staat bij de A7 hoog in het vaandel. Bestuurder en naaste passagier genieten van een topklasse omgeving. Het dashboard heeft veel weg van de A8 met in het centrum het enorme display van het MMI-systeem. Dat is desgewenst uit te breiden met MMI touch. De bestuurder kan dan een bestemming of een telefoonnummer invoeren door met zijn vinger op het touchpad te schrijven. Een nieuwe head-updisplay projecteert de belangrijkste gegevens op de voorruit, binnen het blikveld van de bestuurder. Het navigatiesysteem haalt zijn kaarten en gegevens op van Google Earth in combinatie met telefoonvoorbereiding plus. Ondanks de overeenkomst met het A8-interieur bevat de A7 unieke stylingdetails. Let maar eens op het ontwerp rondom de deurgrepen. Heel fraai hoe de designers hierin verwijzen naar de koetswerklijnen. De cockpit is bewust richting de bestuurder gericht om hem of haar meer te betrekken bij het rijden. En Audi kennende is de kwaliteit van de materialen en de afwerking van onovertroffen niveau.

Motorenlinie
Audi heeft voor de A7 Sportback vier V6-motoren met directe injectie, start-stoptechniek en remregeneratie beschikbaar: twee benzinemotoren en twee diesels. De 2.8 FSI (204 pk) en 3.0 TFSI quattro (/300 pk) vormen het benzinegamma. De 3.0 TDI quattro (245 pk) is een volledig nieuw ontwikkelde diesel. Later volgt een voorwielaangedreven 3.0 TDI (204 pk) met een CO2-uitstoot van slechts 139 g/km. Elke A7 Sportback is uitgerust met een automatische transmissie: de traploze multitronic in combinatie met voorwielaandrijving en de zeventraps S tronic in de quattro-uitvoeringen.

Prijzen Audi A7
Met het onthullen van de A7 laat Audi ons niet in spanning wat betreft de prijzen. Die beginnen bij € 64.800,- voor de 2.8 FSI Quattro. De 3.0 TFSI Quattro kost minimaal € 73.900,- en voor de 3.0 TDI Quattro (245 pk) vraagt Audi in Nederland minimaal € 74.900,-. Aangezien de 204 pk sterke 3.0 TDI pas later leverbaar zal worden is de prijs ervan ook nog niet bekend.

De nieuwe Audi A7 zal zijn debuut beleven op de aankomende Autosalon van Parijs, medio oktober.

Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com

 
 Doorsturen   Reageer

 

Laatste autonieuws

  Mercedes-AMG EQS 53 is een olifant. Maar wel een snelle olifant.
  Skoda voert druk op Volkswagen op met Enyaq iV Coupé
  Dit is de volledige elektrische Mercedes EQE! Denken we ...
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10