zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
autonieuws
 

De nieuwe BMW X3 is los!

 

14 juli 2010 - BMW stelt de volledig nieuwe X3 voor. Met steekwoorden als robuust, ruimte en functionaliteit moet deze tweede generatie een vervolg geven aan het enorme succes van zijn voorganger waar er maar liefst 600.000 stuks van zijn verkocht.

Met het presenteren van de nieuwe X3 is de X-lijn van BMW weer helemaal up-to-date. Tegelijkertijd smeert München zijn avontuurlijke gamma over een breder terrein uit; de X1 biedend meer de onderkant van de markt waarbij het deels de markt van de huidige X3 overlapt, een X5 dat na de facelift op een nog hoger niveau opereert en nu een kakelverse X3 fungerend als gatenvuller.



Hogerop
Om niet teveel in het vaarwater van de X1 te zwemmen heeft BMW de nieuwe X3 hoger in de markt gezet. Het eerste signaal hiervan is de toename van de buitenmaten. De X3 is 4,65 bij 1,88 bij 1,66 meter (lengte, breedte, hoogte) en dat is bijna tien centimeter langer dan voorheen. De wielbasis blijft met 2,81 meter (+ 2 cm) nagenoeg gelijk, maar toch belooft BMW aanzienlijk meer binnenruimte; zelfs vergelijkbaar met dat van de X5. Wat ook erg X5 is, is het design. Toch hebben de ontwerpers gepoogd de nieuwe X3 een eigen gezicht te geven. Precies zoals de ‘oude’ dat ook had met zijn hoekige vormen. De nieuwe is beduidend ronder en ligt logischerwijs meer in lijn met de huidige designtaal van het Beierse merk, maar met hier en daar een knipoog naar zijn voorganger (koplampen, motorkap, D-stijl) wil BMW niet in een herhaaldelijk patroon vallen zoals sommige andere merken. De nieuwe X3 onderscheidt zich met net iets minder zachte lijnen dan zijn overige X-familieleden.

Interieur
Zoals gezegd gaat de X3 als we BMW moeten geloven er op vooruit wat interieurruimte betreft. Dat geldt ook voor het algehele afwerkingniveau. Het dashboard is typisch BMW: strak, functioneel en overzichtelijk. Het horizontale oriëntatie van het ontwerp moet de breedte accentueren, terwijl de asymmetrische middenconsole zich juist focust op de bestuurder. Centraal bevindt zich het iDrive-scherm dat maar liefst 8,8 inch groot is; de grootste in zijn klasse claimt BMW. Verspreidt door het interieur vindt men opbergmogelijkheden dan wel bekerhouders. Voor nog meer stallingruimte kan een beroep gedaan worden op het bagagecompartiment. Dat meet normaliter 550 liter, zeventig liter meer dan voorheen. De maximale hoeveel is 1.600 liter. Ook verbetert is de functionaliteit van het interieur. De leuning van de achterbank is verstelbaar en in drie delen neerklapbaar (40:20:40) zodat lange voorwerpen vervoert kunnen worden zonder twee zitplaatsen op te offeren. Bovendien zijn er een flink aantal opbergvakken en bekerhouders voorhanden.

Krachtige motoren
Een ander teken dat de X3 hoger staat gepositioneerd zijn de leverbare motoren. BMW pakt namelijk in eerste instantie uit met twee krachtcentrales welke je amper "instapper" mag noemen. Allereerst is daar de xDrive20d met een vermogen van 184 pk en koppel van 380 Nm. In 8,5 seconden is hiermee de sprint naar honderd voltooid en de topsnelheid ligt op 210 km/h. Desalniettemin weet de diesel middels EfficientDynamics een brandstofgemiddelde van 5,6 l/100 km te scoren. Dit gaat gepaard met een CO2-uitstoot van 149 g/km. De tweede verkrijgbare motor is een benzine en wel de 306 pk en 400 Nm sterke 3.0 liter zes-in-lijn. Deze xDrive35i levert pas echt serieuze prestaties met een acceleratie van 0-100 km/h in een sportwagenachtige tijd van 5,7 seconden. De top ligt op 245 km/h. Qua verbruik geeft de fabriek een gemiddelde van 8,8 liter per honderd kilometer op (CO2 van 204 g/km). Beide motoriseringen zijn standaard voorzien van het Auto Start/Stop-systeem. Bij de benzine wordt deze gekoppeld aan een Steptronic-achttrapsautomaat, terwijl bij de diesel de bestuurder zelf moet roeren in de bak. Optioneel is deze wel te verkrijgen.

Compromisloos rijden
De nieuwe BMW X3 beschikt over een volledig nieuw onderstel dat in samenhang met de xDrive-vierwielaandrijving is afgestemd op een comfortabel, veilig en tegelijkertijd dynamisch weggedrag. Als aanvulling hierop zijn Dynamic Damper Control en Performance Control leverbaar. Het eerste systeem past de demping automatisch aan de omstandigheden aan en stelt de bestuurder daarbij in staat het rijgedrag van de auto in te stellen. Er is de keuze uit drie rijmodi: NORMAL, SPORT of SPORT+. Tegen meer prijs is Performance Control te bestellen. Dit systeem dat door middel van gerichte remingrepen aan de achtertrein actief de aandrijfkrachten over de achteras kan verdelen, belooft een nog scherper weggedrag in bochten.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com

 
 Doorsturen   Reageer

 

Laatste autonieuws

  Mercedes-AMG EQS 53 is een olifant. Maar wel een snelle olifant.
  Skoda voert druk op Volkswagen op met Enyaq iV Coupé
  Dit is de volledige elektrische Mercedes EQE! Denken we ...
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10