zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
autonieuws
 

Publieke inkijk in nieuwe Mazda5

 

28 juni 2010 - In de aanloop naar de lancering aankomende herfst heeft Mazda alle details vrijgegeven over de Mazda5. Op de prijzen na kun je hier alles over de Japanse MPV lezen.

De tijd dat MPV’s recht toe recht aan personenvervoerders waren ligt al een tijdje achter ons. De hedendaagse MPV moet vooral ook representatief zijn zodat ook zakelijke rijders er fatsoenlijk mee voor de dag kunnen komen. Mazda grijpt hiervoor met de nieuwe Mazda5 terug op haar designtaal "Nagare Flow". Met vloeiende lijnen is gestalte gegeven aan een dynamische uitstraling. Bijkomend voordeel hiervan is een betere luchtstroom langs de auto met als gevolg een gunstiger brandstofverbruik.



Opbergruimte
De Mazda5 is ten opzichte van zijn voorganger met 80 mm in lengte toegenomen. De buitenmaten bedragen nu 4,58 meter in lengte, 1,75 meter in de breedte en 1,62 meter in de hoogte. De wielbasis bleef met 2,75 meter gelijk. Middels de terugkerende twee schuifdeuren aan weerszijden wordt de instap voor de achterpassagiers vergemakkelijkt. Maximaal zeven kan de Mazda5 er vervoeren en in allerlei mogelijke variaties wat Mazda "Karakuri" noemt. De flexibiliteit van het interieur is zoals het een echte MPV betaamd groot. Stoelen kunnen verschoven worden en rugleuningen onder verschillende hoeken staan. De hoeveelheid been- of pakruimte is naar keuze van de gebruiker. Volgens de makers biedt de Mazda5 de grootste beenruimte in zijn klasse. Daarnaast is er een scala aan opbergvakjes. Hoogtepunten zijn het handschoenvakje van maar liefst 11 liter en het vak van 6,3 liter onder de tweede zitzij. De bagage-inhoud bedraagt in het geval van de 7-zitsuitvoeringe en alle stoelen rechtop nog enkele honderden liters (tot aan het dak gemeten). Met de derde zitrij neergeklapt ontstaat er 426 liter. Maximaal is er 1.485 liter te verdelen. De 5-persoons variant heeft normaliter een bagagevolume van 528 liter. Alles plat, op de voorste zitzij na, geeft een hoeveelheid van 1.597 liter.

Motorenaanbod
Motorisch is er keus uit slechts twee benzinevarianten. Instapper is de 1.8 liter met 115 pk en een trekkracht van 165 Nm. Hiermee kan de Mazda5 een topsnelheid halen van 182 km/h en accereleert hij in 12,8 seconden naar de honderd. Het verbruik is vastgesteld op een gemiddelde van 7,2 l/100 km bij een CO2-uitstoot van 168 g/km. De krachtigere 2.0 DISI is een tikkeltje zuiniger en schoner dankzij de uitrusting van Mazda’s start/stop-systeem genaamd i-stop. De tweeliter noteert een gemiddelde van 6,9 l/100 km gepaard gaande met een CO2-emissie van 159 g/km. Het vermogen bedraagt 150 pk en 191 Nm en de sprint van 0-100 km/h duurt exact elf seconden. De snelheid bedraagt 194 km/h. Beide motoren zijn overigens gekoppeld aan een manuele zesbak. Over de komst van een diesel rept Mazda nog met geen woord, maar gezien de zakelijke markt een groot aandeel heeft in het slagen van een MPV zal deze er ongetwijfeld komen. Mazda beschikt immers over een palet heerlijke oliestokers.

Uitrusting
Welke uitvoering je straks ook kiest, iedere Mazda5 is voorzien van de gebruikelijke veiligheidsvoorzieningen als een reeks airbags, ABS, traction control en het stabiliteitsprogramma DSC. Qua standaard luxe kan men rekenen op elektrisch verstelbare buitenspiegels, handmatig te bedienen airco, in hoogte verstelbare bestuurdersstoel, elektrisch te bedienen ramen vóór en achter, centrale deurvergrendeling, een radio/CD-speler inclusief AUX-aansluiting en vier speakers en 15 inch wielen. Optioneel is er eventueel een navigatiesysteem met 14,7 cm groot beeldscherm of een 6CD-wisselaar verkrijgbaar. Andere aantrekkelijke accessoires die de optielijst vermeldt zijn parkeersensoren achter, stoelverwarming, een geavanceerd audiosysteem dat het weer te geven geluid afstemt op het ingedeelde interieur, Bluetooth-audio, Xenon-koplampen en grotere (lichtmetalen) wielen.

De compleet nieuwe Mazda5 arriveert komend najaar bij de dealers. Prijzen van de nieuwe Mazda5 worden in de aanloop daar naartoe bekendgemaakt.

Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com

 
 Doorsturen   Reageer

 

Laatste autonieuws

  Mercedes-AMG EQS 53 is een olifant. Maar wel een snelle olifant.
  Skoda voert druk op Volkswagen op met Enyaq iV Coupé
  Dit is de volledige elektrische Mercedes EQE! Denken we ...
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10