zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
autonieuws
 

Officieel: de nieuwe Volkswagen Jetta

 

15 juni 2010 - Niet lang nadat de eerste foto?s op het internet terecht waren gekomen heeft Volkswagen alle details naar buiten gebracht. Hoewel het Duitse merk zich met de nieuwe telg voornamelijk richt op Amerika, komt het model ook naar het Europese vasteland.

Met de gloednieuwe Volkswagen Jetta richten de Duitsers zich met name op de Amerikaanse markt. Compacte modellen in de bekende sedan-vorm zijn daar ontzettend populair en Volkswagen hoopt met dit model de concurrentie te slim af te zijn. Het Duitse bedrijf had het publiek al opgewarmd met de New Compact Coupé en stuurt nu de hiervan afgeleide Jetta naar buiten. ‘Een nieuw model dat geen enkel carrosseriedeel deelt met de huidige Golf’, vermeldt Volkswagen trots. Of het model onderhuids ook geheel anders is dan de hatchback laat Volkswagen in het midden.



Duidelijk Volkswagen
Ondanks dat al het plaatwerk van de Jetta nieuw is, ligt het model qua styling redelijk dicht bij de Golf. Toch heeft het model dankzij een verschillende neus duidelijk een eigen identiteit. Het nieuwe familiegezicht geeft de Jetta een dynamisch voorkomen met een zakelijk tintje. Ook binnenin zien we duidelijke overeenkomsten met de Golf, maar ook hier wijkt de vormgeving licht af. Ten opzichte van het huidige model groeit de Jetta fors. Maar liefst negen extra centimeters in de lengte waar vooral de wielbasis (+7 cm) van profiteert.

Motorengamma
Geen verrassingen wat de techniek betreft. De Duitse fabrikant zal de Jetta leveren met een zestal motoren, waarvan twee dieselkrachtbronnen. Hiervoor heeft Volkswagen de 105 pk sterke 1.6 TDI en de 2.0 TDI met 140 pk uit de schappen getrokken. Op het ´benzinevlak´ kan de consument kiezen uit de 105 pk sterke 1.2 TSI, de 1.4 TSI met 122 pk of 160 pk en de 200 pk sterke 2.0 TSI. Afgezien van de 1.2 TSI kunnen alle motoren gekoppeld worden aan de zestraps DSG-transmissie.

Bluemotion
Naast de regulaire uitvoeringen zal Volkswagen twee Bluemotion-modellen beschikbaar stellen. Het gaat hier om de 1.2 TSI Bluemotion en de 1.6 TDI Bluemotion. Beide modellen zijn uitgerust met een Start-Stop systeem en verbruiken respectievelijk 5,3 en 4,1 liter per 100 km. Hierbij bedraagt de uitstoot van de 1.2 TSI Bluemotion 123 g/km, terwijl de 1.6 TDI gemiddeld 109 g/km CO2 uitstoot. De nieuwe generatie Jetta debuteert op de Amerikaanse markt en verschijnt in 2011 in de Nederlandse showroom. De middenklasser wordt overigens net als het huidige model in Mexico geproduceerd.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com

 
 Doorsturen   Reageer

 

Laatste autonieuws

  Mercedes-AMG EQS 53 is een olifant. Maar wel een snelle olifant.
  Skoda voert druk op Volkswagen op met Enyaq iV Coupé
  Dit is de volledige elektrische Mercedes EQE! Denken we ...
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10