zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
autonieuws
 

De GTO van Ferrari is terug. En hoe!

 

8 april 2010 - Na meer dan 25 jaar presenteert Ferrari een nieuwe GTO. En wat voor één! Nauw verwant aan de 599XX, het peperdure rijdende testlaboratorium voor nieuwe racetechnieken, is de 599 GTO zelfs de snelste Ferrari ooit!

Feitelijk is de Ferrari 599 GTO (Gran Turismo Omologata) de straatlegale versie van de 599XX en blijft het al bijna evenzo exclusief. Slechts 599 exemplaren zullen er van de 599 GTO worden gebouwd. Zij die in een goed daglicht bij Ferrari staan en bereid zijn diep in hun buidel – er wordt gespeculeerd over een vraagprijs van € 270.000,- exclusief belastingen – te tasten krijgen de sleutels van een Ferrari overhandigd die zijn weerga niet kent. De 599 GTO zit vol met de laatste stand der (race)techniek.





De motor en z’n potentieel
In de motorsteunen van de 599 GTO hangt een 5.999 cc metende V12. Ooit begonnen als de twaalfcilinder in iedere andere 599 levert deze in de GTO geen 620 maar 670 pk bij 8.250 tpm en een maximale trekkracht van 620 Nm bij 6.500 tpm. De krachtpatser is gekoppeld aan een razendsnel schakelende (60 ms) transmissie en geeft de bolide een acceleratietijd van 0 naar 100 km/h in 3,4 seconden. Vice versa is al evenzo indrukwekkend dankzij keramische remmen. De 599 GTO heeft slechts een afstand van 32,5 meter nodig om vanaf 100 km/h tot stilstand te komen. De topsnelheid bedraagt meer dan 335 km/h.

Technieken
Dat de 599 GTO van andere orde is dan de ‘standaard’ 599 en ook de 599 HGTE mag duidelijk zijn. Speciale aandacht ging er uit de optimalisatie van het chassis en de ophanging. Ferrari is bijzonder trots op het resultaat en claimt dat het potentieel van het chassis de maximale rekenkracht van de elektronische snufjes heel dicht nadert. Vrij vertaald: de Ferrari 599 GTO is tot dingen in staat die verder reiken dan de beste temmer. Onderstuur is er simpelweg niet en de response van de auto zou figuurlijk het zenuwstelsel van de bestuurder zijn. Met een gewicht van 1.495 kg, een pk/gewichtsverhouding van 2,23 kilogram per pk en een ideale wagenbalans van 47/53 tussen voor en achter geloven we dit meteen.

Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com

 
 Doorsturen   Reageer

 

Laatste autonieuws

  Mercedes-AMG EQS 53 is een olifant. Maar wel een snelle olifant.
  Skoda voert druk op Volkswagen op met Enyaq iV Coupé
  Dit is de volledige elektrische Mercedes EQE! Denken we ...
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10