zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
autonieuws
 

Bio-terrorisme: Hennessey Venom GT

 

29 maart 2010 - Hennessey Performance geeft de eerste details en beelden van zijn eerste eigen auto vrij. Met een maximumvermogen van maar liefst 1.200 pk en een wagengewicht van iets meer dan 1.000 kg terroriseert deze Venom GT de wereld van hypercars.

Hennessey Performance is tuner van een heleboel merken, maar zonder eigen (supersport)auto lijk je er tegenwoordig niet meer bij te horen. Sowieso schieten de hypercars de laatste tijd als paddenstoelen uit de grond en allemaal mikken ze op die ene, de Bugatti Veyron. Hoewel enkele nieuwkomers de krachten van de Fransoos ruimschoots overschrijden, schijnen ze toch moeite te hebben om hem te evenaren. Zegt dit iets over de heerschappij van de Veyron of over zijn uitdagers?



Engelse roots
Hessenney doet een poging met de Venom GT die ooit zijn leven begon als Lotus Elise. Op koetswerk na is daarvan weinig meer over. Het hart dat normaal uit viercilinder bestaat werd compleet vervangen door de 6.2 liter metende LS9 V8 uit de Corvette ZR1. Hierin levert het Amerikaanse blok al een niet misselijke 620 pk, maar Hennessey – die erom bekend staat gigantische vermogens te kunnen opwekken – doet er nog een schepje bij bovenop met 725 pk. Dit is dan nog maar het ‘instapmodel’. Tegen een niet nader te noemen vergoeding is het mogelijk deze gifmachine een vermogen van 1.000 of 1.200 pk mee te geven.

893 gram per pk
Hoewel de Venom GT dus nauwelijks nog een Lotus is bleef de bekende "less is more" filosofie van het kleine Britse merk behouden. De body werd weliswaar flink uitgebouwd en doet eerder denken aan een uit een afgetrainde Exige, maar het wagen gewicht is met 1.071 kilogram nog altijd extreem laag. Slik! Dat betekent in het geval van de krachtigste variant een pk/gewichtsverhouding van 1:0,89. Dubbel slik! We kunnen ons niet zo gauw heugen dat we dit ooit eerder zijn tegengekomen. Over acceleratiecijfers rept Hennessey nog met geen woord, maar woorden schieten hierbij toch te kort dus…



In goede banen
Om de potentie van de kerncentrale in toom te houden wordt de Hennessey Venom GT voorzien van een programmeerbaar traction control systeem met daarnaast ondersteunende zaken als een instelbare vering, remmerij van Brembo en ‘massive’ schoeisel van Michelin (Pilot Sport 2). Een handgeschakelde 6-bak van Ricardo neemt het overbrengen van de krachten op de achterwielen voor rekening.

Gelimiteerde productie
De 6.2 liter V8 wordt grotendeels in Texas in elkaar geschroefd. Daarna zal het worden verhuist naar de faciliteit in Silverstone, Engeland om daar in de Venom GT gemonteerd te worden die daar ook wordt geproduceerd. Hennessey beperkt de jaarproductie tot slechts 10 exemplaren. Inmiddels zijn er vier order geschreven. De prijs van de Venom GT is niet bekend, maar de rijdertraining die bij de aanschaf inbegrepen zit zal ongetwijfeld een welkome aanvulling zijn.

Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com

 
 Doorsturen   Reageer

 

Laatste autonieuws

  Mercedes-AMG EQS 53 is een olifant. Maar wel een snelle olifant.
  Skoda voert druk op Volkswagen op met Enyaq iV Coupé
  Dit is de volledige elektrische Mercedes EQE! Denken we ...
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10