zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
autonieuws
 

CitroŽn C-Cactus: conceptcar voor budgetauto

 

3 september 2007 - De CitroŽn C-Cactus is een voorbode van een budgetauto van CitroŽn. De C-Cactus laat zien hoe de Fransen denken over het ontwikkelen van een relatief goedkope auto met een moderne uitstraling, moderne techniek en uiteraard een milieuvriendelijk karakter. De C-Cactus is dan ook voorzien van hybride-techniek en gemaakt van gerecyclede materialen.

Citroën presenteert de C-Cactus met een aantal doelstellingen. Zo laat het model een nieuwe designrichting zien, is het een milieuvriendelijke conceptcar en wil de fabrikant aantonen dat je een relatief goedkope auto kunt bouwen met vooruitstrevende techniek. De prijs moet vergelijkbaar zijn met die van een instap-C4.



Zo min mogelijk materialen
De C-Cactus is grotendeels gemaakt van gerecyclede en recyclebare materialen. Maar dat is niet het enige waarin veel aandacht is besteed aan de materiaalkeuze. Citroën heeft er namelijk naar gestreefd zo min mogelijk materialen en verschillende onderdelen te gebruiken. Zo bestaat het interieur uit maar de helft van de materialen die we aantreffen in een vergelijkbare andere hatchback met deze afmetingen. Het minimalistische interieur herbergt dan ook maar weinig poespas en alle knoppen zijn centraal gepositioneerd op de middenconsole en het stuurwiel. Verder zijn bijvoorbeeld de voorbumper en de achterklep exact identiek. Het zorgt allemaal voor een besparing aan ontwikkeling- en productiekosten en daarmee in de uiteindelijke verkoopprijs.

Moderne Lelijke Eend (2CV)
Dat betekent echter niet dat er op de uitrusting bespaard is. De 4.20 m lange en 1.80 m brede C-Cactus is voorzien van zaken als climate control, een audiosysteem, een panoramisch glazen dak en cruise control. Dat alles verpakt in een opvallend jasje met een zeer modern karakter. Sommigen noemen de C-Cactus nu al de moderne interpretatie van de 2CV, ofwel de Lelijke Eend.

HybrideHDi
Ook de aandrijflijn heeft een milieu- en kostenvriendelijk karakter. De hybrideHDi-aandrijflijn kennen we inmiddels van de Peugeot 308 HybridHDi en diverse eerdere conceptcars en is ook in de C-Cactus gemonteerd. De 70 pk sterke HDi-dieselmotor is gekoppeld aan een 30 pk sterke elektromotor. Een automaat zorgt voor de overbrenging. De montage van een dergelijke zuinige krachtbron resulteert in een verbruik van slechts 3,4 l/100 km en een CO2-uitstoot van slechts 78 g/km. Met een gewicht van 1.306 kg is de C-Cactus relatief zwaar voor de 70 pk dieselmotor, maar nog altijd 15% lichter dan een C4.

Niet zomaar een conceptcar
Citroën laat met deze conceptcar op een verbluffende wijze zien hoe men een relatief goedkope auto kan ontwikkelen bouwen. Bovendien hoeft men daarbij geen concessies te doen aan een opvallend design. Het gebruik van de auto is – dankzij de hybridetechniek – ook nog eens voordelig. Hier gaan we meer van horen.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com

 
 Doorsturen   Reageer

 

Laatste autonieuws

  Na foto's en video's, nu een leerparty: Bentley Flying Spur voert spanning op
  Volkswagen Polo en Golf TGI met derde aardgastank voor grotere actieradius
  Mazda CX-30 krijgt prijskaartje
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Leer in 2 dagen ontspannen en overtuigend te presenteren
Spreekangst wordt ontrafeld en geëlimineerd. Ruim 14.000 professionals volgden eerder de 'Sneltraining ‘Spreken in het openbaar’ van Pieter Frijters. Rebels, open en ‘out of the box’. Kijk op Spreek.nl of bel 0182 631 232.
Lees verder
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Structureer je online marketing activiteiten
Werkstress: voorkomen is beter dan een burn-out!
reacties
Kan IT de populariteit van Virtual Reality bijhouden?  (1) 
Hostingbranche ziet public cloud niet als bedreiging (1) 
Drie manieren om te beleggen voor uw pensioen (1) 
Organisaties wapenen zich steeds beter tegen aanvallen met bots en scrapers  (1) 
Huisdierbezit populair (1) 
Consumenten nog niet overtuigd van de voordelen van Artificial Intelligence  (1) 
Nederlander positief over milieuzones, maar snakt naar duidelijkere regels (1) 
top10
Waarom bedrijfscultuur een strategisch doel moet zijn
Leiders besteden maar dertien minuten per dag aan persoonlijke ontwikkeling
Zorgmedewerkers hebben weinig vertrouwen in actieplan (Ont)Regel de zorg
Alarmerende schaarste op de IT arbeidsmarkt
Bedrijven betalen loyale ITíer minder dan jobhopper
Ondanks salariskloof vrouwen positiever over arbeidsmarkt
Veelgebruikte systemen voor e-mailbeveiliging niet effectief
Optimisme over werkgelegenheid houdt aan
5G-opname nog sneller dan verwacht
Snelgroeiende fintech sector maakt juristen nog schaarser
meer top 10