zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
autonieuws
 

CitroŽn C-Cactus: conceptcar voor budgetauto

 

3 september 2007 - De CitroŽn C-Cactus is een voorbode van een budgetauto van CitroŽn. De C-Cactus laat zien hoe de Fransen denken over het ontwikkelen van een relatief goedkope auto met een moderne uitstraling, moderne techniek en uiteraard een milieuvriendelijk karakter. De C-Cactus is dan ook voorzien van hybride-techniek en gemaakt van gerecyclede materialen.

Citroën presenteert de C-Cactus met een aantal doelstellingen. Zo laat het model een nieuwe designrichting zien, is het een milieuvriendelijke conceptcar en wil de fabrikant aantonen dat je een relatief goedkope auto kunt bouwen met vooruitstrevende techniek. De prijs moet vergelijkbaar zijn met die van een instap-C4.



Zo min mogelijk materialen
De C-Cactus is grotendeels gemaakt van gerecyclede en recyclebare materialen. Maar dat is niet het enige waarin veel aandacht is besteed aan de materiaalkeuze. Citroën heeft er namelijk naar gestreefd zo min mogelijk materialen en verschillende onderdelen te gebruiken. Zo bestaat het interieur uit maar de helft van de materialen die we aantreffen in een vergelijkbare andere hatchback met deze afmetingen. Het minimalistische interieur herbergt dan ook maar weinig poespas en alle knoppen zijn centraal gepositioneerd op de middenconsole en het stuurwiel. Verder zijn bijvoorbeeld de voorbumper en de achterklep exact identiek. Het zorgt allemaal voor een besparing aan ontwikkeling- en productiekosten en daarmee in de uiteindelijke verkoopprijs.

Moderne Lelijke Eend (2CV)
Dat betekent echter niet dat er op de uitrusting bespaard is. De 4.20 m lange en 1.80 m brede C-Cactus is voorzien van zaken als climate control, een audiosysteem, een panoramisch glazen dak en cruise control. Dat alles verpakt in een opvallend jasje met een zeer modern karakter. Sommigen noemen de C-Cactus nu al de moderne interpretatie van de 2CV, ofwel de Lelijke Eend.

HybrideHDi
Ook de aandrijflijn heeft een milieu- en kostenvriendelijk karakter. De hybrideHDi-aandrijflijn kennen we inmiddels van de Peugeot 308 HybridHDi en diverse eerdere conceptcars en is ook in de C-Cactus gemonteerd. De 70 pk sterke HDi-dieselmotor is gekoppeld aan een 30 pk sterke elektromotor. Een automaat zorgt voor de overbrenging. De montage van een dergelijke zuinige krachtbron resulteert in een verbruik van slechts 3,4 l/100 km en een CO2-uitstoot van slechts 78 g/km. Met een gewicht van 1.306 kg is de C-Cactus relatief zwaar voor de 70 pk dieselmotor, maar nog altijd 15% lichter dan een C4.

Niet zomaar een conceptcar
Citroën laat met deze conceptcar op een verbluffende wijze zien hoe men een relatief goedkope auto kan ontwikkelen bouwen. Bovendien hoeft men daarbij geen concessies te doen aan een opvallend design. Het gebruik van de auto is – dankzij de hybridetechniek – ook nog eens voordelig. Hier gaan we meer van horen.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com

 
 Doorsturen   Reageer

 

Laatste autonieuws

  Hyundai ontwikkelt mobiel laadstation op waterstof voor EV's
  Mini Remastered Oselli Edition: Singer Porsche, maar dan voor Mini
  Hyndai i30 Project C: lichter, lager en scherper
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
6 stappen om leads te nurturen met e-mail marketing [white paper]
Je genereert leads met waardevolle content. Hoe zorg je dat deze leads warm worden, warm blijven en wél hot worden zodat de sales afdeling gesprekken kan voeren met beter gekwalificeerde leads? Spotler legt het in dit white paper stapsgewijs uit.
Download het white paper
Lees verder
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Personeel vinden voor topfuncties blijft een uitdaging
Bedrijfsfeest richting einde jaar; thema's zijn belangrijk!
reacties
In 2030 is een kwart minder inzetbaar door werkgerelateerde stress (1) 
Waarom medewerkers meer met de trein zouden moeten reizen (1) 
Zes tips bij het kiezen van je burn-out coach (1) 
HR-professionals verwachten dat functie op de schop gaat (2) 
Evenement organiseren? Vijf onverwachte tips (2) 
'Ongezonde snack op netwerkborrel niet meer van deze tijd' (1) 
Nederland verkiest kerstgeschenk boven traditioneel kerstpakket (4) 
top10
Waarom medewerkers meer met de trein zouden moeten reizen
Helft werknemers solliciteert onder werktijd
IT op de werkvloer: vloek of zegen voor de productiviteit?
Citizen development als oplossing voor de uitdagingen op de IT-afdeling
Werkzoekenden veel minder positief over work-life balance
Ook bedrijven moeten investeren in ICT-skills
Hoe transformeren opkomende technologieŽn onze levens tegen 2030?
'(Voor)liefde voor geld belangrijke voorwaarde om bij bank te werken'
Emotionele intelligentie: vraag verzesvoudigt door AI en automation
Recordaantal ondernemingen worden intelligent met groeiende IoT-investeringen
meer top 10