zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
autonieuws
 

Subaru crossovert met de Impreza XV

 

2 maart 2010 - Zoals aangekondigd presenteert Subaru in Genève de Impreza XV, een robuuste uitmonstering op basis van hetzelfde model. Subaru zelf spreekt van een crossover, maar feitelijk is het bestaande koetswerk uitsluitend voorzien van opzetstukken en enkele avontuurlijke details.

Met de Impreza XV wil Subaru een actieve doelgroep bereiken die stijl, functionaliteit en een hoogstaand rijgedrag hoog in het vaandel hebben staan. Zoals gezegd betitelt de Japanse fabrikant de Impreza XV zelf als een crossover, maar op een stoerdere frontbumper en afwijkende grille na werd de bestaande carrosserie de 5-deurs hatchback nauwelijks aangetast. Voorzien van plastic opzetstukken rondom het koetswerk wordt een Impreza neergezet die buiten de gebaande paden ook zijn mannetje weet te staan. Met Subaru’s reputatie op dit gebied en standaard uitgerust 4WD geloven we dit meteen. Andere avontuurlijke exterieurdetails zoals tamelijk groot uitgevoerde dakrails en dito dakspoiler moeten de XV dit cachet kracht bijzetten.



Twee motoren
De Subaru Impreza XV staat vanaf de zomer bij de dealer met twee verkrijgbare motoren: één benzine en één diesel. De eerste is de reeds bekende 2.0 liter boxer met ene vermogen van 150 pk en koppel van 196 Nm. Standaard wordt de benzine aan een handgeschakelde 5-bak gekoppeld en daarmee is het mogelijk is in 9,6 seconden naar de 100 km/h te accelereren en een topsnelheid van 193 km/h te halen. In combinatie met de Sportshift-automaat wordt het bekende traject in 11,6 seconden afgelegd en is 182 km/h haalbaar. De aandrijving vindt zoals gezegd plaats op alle vier de wielen waarbij een gelimiteerd slipdifferentieel de krachten optimaal verdeeld onder alle omstandigheden. Bij de automaat monitort het zogeheten Active Torque Split de rijomstandigheden en past daar de koppelverdeling op aan. De 150 pk en 350 Nm sterke boxerdiesel is enkel te voorzien van een manuele 6-bak en doet 8,6 seconden naar de honderd. De topsnelheid bedraagt 205 km/h.



Uitrusting
In het interieur onderscheid de XV zich van de conventionele Impreza met two-tone kleurige bekledingstoffen met gelijksoortige stiksels her en der verwerkt in bijvoorbeeld de deurpanelen en het dashboard. Verder bestaat de standaarduitrusting onder andere uit automatische klimaatregeling, verwarmbare buitenspiegels, een 5.1-kanaals audiosysteem met tien speakers, multifunctioneel stuurwiel, cruise control en een Bluetooth-aansluiting voor handsfree bellen.

Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com

 
 Doorsturen   Reageer

 

Laatste autonieuws

  Mercedes-AMG EQS 53 is een olifant. Maar wel een snelle olifant.
  Skoda voert druk op Volkswagen op met Enyaq iV Coupé
  Dit is de volledige elektrische Mercedes EQE! Denken we ...
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10