zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
autonieuws
 

Nieuwe Mazda5 doet gooi naar Ford´s imago

 

2 maart 2010 - Mazda presenteert de fonkelnieuwe Mazda5. Met vloeiende, gedurfde lijnen vanuit de 'Nagare Flow?-designfilosofie, moderne motoren en verbeterde rij-eigenschappen probeert de Japanner de concurrentie af te troeven op dynamiek.

Op diverse grote autobeurzen schitterde Mazda de afgelopen jaren met hun bijzondere studiemodellen voortgekomen uit de designfilosofie Nagare. Vrij vertaald betekent Nagare ‘stroming’ en hiermee wilde de Japanse fabrikant meer nadruk leggen op de dynamische uitstraling van haar modellen. De Mazda6, Mazda3 en de gefacelifte versie van de vorige generatie Mazda5 getuigen hiervan.





Beeldhouwwerk
Met de nieuwe Mazda5, die in Genève voor ’t eerst te zien is, gaat Mazda nog een stap verder. De voorzijde bleef redelijk in lijn met de huidige, maar de flanken vertonen toch een heel ander beeld. Met gegroefde, vloeiende en typische Nagere-lijnen wordt de optische dynamiek kracht bijgezet. Ook hebben ze als functie de lucht langs het koetswerk optimaal af te voeren. Gevolg: een lagere luchtweerstand en daarmee een gunstigere brandstofverbruik. Mooi detail is dat de langgerekte rondingen deels overlopen in de rails van de schuifdeuren die net als bij de huidige Mazda5 aan weerskanten een optimale toegang tot het interieur bieden. Een interieur dat overigens behoorlijk op de schop ging en prima past bij het sportieve waarmee het exterieur adverteert.

Ford opgepast
Met de 3 en 6 – die in gefacelifte vorm tevens Genève aandoet – heeft Mazda bewezen niet alleen voor het oog dynamische auto’s te bouwen. De Mazda5 wordt ook een rijdersauto als we de fabrikant moeten geloven, en daarmee lijkt het een gooi te doen naar Ford die met de S-Max en Galaxy hoge ogen gooit in de mix ruimte en atletisch rijgedrag. Eén van de troeven om dit te bewerkstelligen is de komst van een uit de eerdergenoemde modellen afkomstige 2.0 liter DISI-motor met directe benzine-inspuiting in combinatie met het i-start/stop-systeem. De motor is goed voor 150 pk en een trekkracht van 191 Nm en wordt standaard gekoppeld aan een manuele 6-bak waarmee een verbruik van 6,9 l/100 km haalbaar is. In het rijtje benzinemotoren zal ook een 1.8 te vinden zijn. Deze levert 115 pk en 165 Nm en doet gemiddeld 7,2 l/100 km als men gematigd tegen het gaspedaal dwut en tijdig de zes verzetten bediend.

Het showroomdebuut van de nieuwe Mazda5 staat gepland in de herft, dus nu meteen naar de dealer hollen heeft geen zin.

Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com

 
 Doorsturen   Reageer

 

Laatste autonieuws

  Mercedes-AMG EQS 53 is een olifant. Maar wel een snelle olifant.
  Skoda voert druk op Volkswagen op met Enyaq iV Coupé
  Dit is de volledige elektrische Mercedes EQE! Denken we ...
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10