zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
autonieuws
 

Verschuldigde motordetails Ford C-Max

 

1 maart 2010 - Op één onderwerp na heeft Ford eigenlijk alles al uit de doeken gedaan over de nieuwe C-Max en Grand C-Max en dat zijn de straks verkrijgbare motoren en hun specificaties. Met het presenteren van de daadwerkelijke productiemodellen in Genève hebben ze hun laatste verplicht ook voltooid.

Helemaal gereed leken ze te zijn op de IAA, maar eigenlijk betroffen de fonkelnieuwe C-Max en Grand C-Max daar nog semi-productiemodellen. Zwarte kunststof ruiten verhulden namelijk het ontbreken van een interieur en hoogstwaarschijnlijk schuilde er geen motor onder de motorkap van de gepresenteerde showmodellen. Op de Autosalon van Genève waar Ford de daadwerkelijk showroommodellen presenteert is dit wel het geval en hoogstwaarschijnlijk huist er onder de motorkap van beide MPV’s de debuterende 1.6 liter EcoBoost-benzine.



1.6 EcoBoost SCTi
De compleet nieuw ontwikkelde krachtbron krijgt motorisering SCTi mee en wordt vanaf de marktlancering eind 2010 geleverd met een vermogen van 150 of 180 pk. Het koppel bedraagt 240 Nm (270 Nm tijdens de zogenaamde Transient Overboost-functie) in het geval van de laatste en negentig procent hiervan is al van kracht vanaf 1.500 tpm wat het welbekende verschijnsel bij veel turbomotoren, de ‘turbo-lag’, tot een minimum beperkt. Als gemiddeld verbruik geeft Ford een waarde van 6,6 l/100 km op in combinatie met een CO2-uitstoot van 154 g/km. Ter vergelijking: 145 pk sterke 2.0 liter benzinemotor in het vorige model verbruikt gemiddeld tien procent, terwijl de 180 pk sterke variant 24 procent meer vermogen en 30 procent meer koppel levert. Voor het overbrengen van de aandrijfkrachten koppelt Ford de nieuwe EcoBoost-motoren standaard aan de eveneens nieuw ontwikkelde handgeschakelde Ford Durashift-zesversnellingsbak. De automatische Ford PowerShift dubbele koppeling en zes verzetten is tegen meerprijs te verkrijgen.

Overige motoren
Naast de twee nieuwe EcoBoost-motoren bestaat het motorenpalet uit nog meer 1.6 liter benznevarianten maar dan van het type Durateq Ti-VCT. Ze leveren 105 of 125 pk en zijn verfijnd om het verbruik te reduceren. Zo is de uitstoot van de minst krachtige versie vier procent lager (159 g/km) ten opzichte van de 100 pk sterke versie die hij aflost. Onderaan het dieselgamma staan de 95 pk en een 115 pk sterke 1.6 Duratorq TDCi welke over een maximaal koppel beschikt van 285 Nm. Als fabrieksverbruik noteren de beide diesels respectievelijk 4,5 l/100km bij 119 g/km. Meer dieselkracht is er met de nieuwste 2.0 liter TDCi-motor verkrijgbaar als 140 of 163 pk en een sprint naar honderd in 9,5 seconden in het geval van de topdiesel. Een handgeschakelde zesbak laat beide motoriseringen een gemiddeld verbruik van 5,3 l/100km en een CO2-uitstoot van 139 g/km noteren en de reeds vermelde automaat is optioneel.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com

 
 Doorsturen   Reageer

 

Laatste autonieuws

  Mercedes-AMG EQS 53 is een olifant. Maar wel een snelle olifant.
  Skoda voert druk op Volkswagen op met Enyaq iV Coupé
  Dit is de volledige elektrische Mercedes EQE! Denken we ...
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10