zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
autonieuws
 

Alles over de nieuwe Ford Focus

 

1 maart 2010 - We wisten alles al van de Amerikaanse Focus. Informatie over de Europese middenklasser van Ford hadden we echter nog niet. Tot nu althans.

Geheel in lijn met de C-Max is de nieuwe Focus een voorborduursel van het Kinetic Design. De scherpe lijnen worden vloeiend afgewisseld met ronde vormen geven de Amerikaan een dynamisch karakter. Het model brengt de Amerikaanse en Europese Ford van de laatste jaren gebroederlijk samen in één familiegezicht. Logisch, want de Focus is het eerste product van ONE Ford-strategie. Een visie waarbij alle consumenten een nagenoeg gelijk product voorgeschoteld krijgen. Slechts één vijfde van de onderdelen zullen per markt verschillen.



Rijplezier
Een positieve rijbeleving staat bij Ford hoog in het vaandel. Dit blijkt wel uit het feit dat de vorige generatie Focus nog steeds competitief is qua rij-eigenschappen. "De Focus wordt van oudsher geroemd om de kwaliteit van de rijdynamiek, en het nieuwe model bouwt voort op die reputatie," aldus Gunnar Herrmann, Global C Car Vehicle Line Director bij Ford. Om dit te realiseren, hebben technici de innovatieve ophanging van de eerdere modellen vernieuwd en geoptimaliseerd. Daarnaast moet de toevoeging van het geavanceerde Dynamic Cornering Control-systeem voor een extra plezierige en veilige dimensie zorgen. Het systeem werkt middels koppelvectortechnieken om de kracht tussen de aangedreven wielen te verdelen. Dit heeft als voordeel dat het onderstuur fors beperkt wordt en de grip van beide wielen geoptimaliseerd wordt.

Ergonomie
Een belangrijke noviteit van de nieuwe Focus is het MyFord-systeem. Dit systeem kan het beste uitgelegd worden als een soort van uitgebreide boordcomputer die in staat is middels gesproken opdrachten gebruiksvriendelijke bedieningselementen een serie van geavanceerde informatie te laten zien. Normaal stuurt MyFord haar gegevens naar twee 4.2-inch LCD-kleurendisplay’s, waarvan er één direct voor de bestuurder gepositioneerd is. Het tweede scherm is te vinden in de middenconsole van de auto. Duurdere varianten beschikken overigens over een 8-inch variant met touchscreen. Volgens Ford moet het systeem de ergonomie van de middenklasser naar een nieuw niveau tillen.

Noviteiten
Het MyFord-systeem is niet het enige technologische hoogstandje van de nieuwe Focus. State-of-the-art systemen als een halfautomatisch parkeersysteem, adaptive cruise control, rijstrookwisselmelding met rijstrookvolgsysteem en een Blind Spot Information System behoren namelijk ook tot de optielijst. En daarmee is de koek echter nog niet op. Ford ratelt vrolijk door met het Driver Alert systeem dat de vermoeidheid van de bestuurder in de gaten houdt, Traffic Sign Recognition dat verkeerstekens in de gaten houdt, een automatisch in- en uitschakelend groot licht, een Keyless System die ervoor zorgt dat je je sleutels nooit meer hoeft te zien en een achteruitrijcamera. En als laatste – en dan houden we op – een systeem voor het voorkomen van botsingen bij lage snelheid. Het systeem werkt middels een radarsensor die objecten detecteert aan de voorzijde van de auto en continu (50 keer per seconde) de remkracht berekent die benodigd is om een botsing te voorkomen. Afhankelijk van de afstand tot het object en de snelheid van de auto, wordt automatisch geremd.

Energiezuinig motorenpalet
Zonder milieubewuste motoren hoef je vandaag de dag niet het toneel te betreden. Het is de reden waarom Ford aantreedt met een grootschalig arsenaal aan moderne krachtbronnen. Het toverwoord bij de benzineverbruikende motoren is de nieuwe EcoBoost-technologie, waarmee Ford een kleine cilinderinhoud combineert met een turbo. Het resultaat is een tweetal 1.6 liter EcoBoost SCTi krachtbronnen met directe inspuiting en een turbo waarmee desgewenst een vermogen van 150 of 180 pk geleverd kan worden. Twee atmosferische 1.6 liter Duratec Ti-VCT motoren met 105 of 125 pk completeren het benzinegamma.

Optionele Powershift-transmissie
Liefhebbers van diesel krijgen de beschikken over vijf verschillende krachtbronnen, waarbij de consument kan kiezen uit een motorblok van 1.6 of 2.0 liter. Van de eerste genoemde zijn twee uitvoeringen leverbaar in de smaken 95 of 115 pk. Bij de 2.0 Duratorq is de keuze nog ietswat ruimer. Hier kunnen klanten kiezen voor een 115, 140, of 163 pk versie. Alle motoriseringen zijn standaard voorzien van een handgeschakelde versnellingsbak, maar kunnen in veel gevallen gekoppeld worden aan de Ford Powershift-transmissie. Deze automaat met dubbele koppeling en zes verzetten moet een brandstofbesparing van 9% realiseren ten opzichte van vorige generatie automatische transmissies.

Sportieve varianten komen gegarandeerd
Ford bevestigt met de komst van de nieuwe Focus dat er op dit moment een sportieve uitvoering wordt ontwikkeld van de nieuwe generatie. Het model wordt aangedreven door een motor uit de viercilinder Ford EcoBoost motorenreeks en passeert ruimschoots de 200 pk-grens. "We willen liefhebbers van de sportieve Focus-modellen ervan verzekeren dat er ook aan hen wordt gedacht," meldt Derrick Kuzak, Ford´s group vice president of Product Development. "Het is ons doel om internationaal een opwindend sportief model van de nieuwe Focus te produceren en daarvoor een van onze geavanceerde nieuwe Ford Ecoboost-benzinemotoren met directe inspuiting en turbo te gebruiken. We kunnen op dit moment niet meer details verklappen, maar het is ons duidelijk hoe belangrijk dit model zal zijn in het Focus-aanbod, vooral voor Europese klanten."

Wereldwijde inzet
Ford pakt de productie van de nieuwe Ford Focus wereldwijd op. Tegen het einde van 2010 zullen de eerste modellen van de band rollen in Duitsland, Spanje, de Verenigde Staten en Rusland. Ruim twee jaar later voegt de nieuwe assemblagefabriek in China zich hier nog bij. Tegen die tijd zal de Focus in zes verschillende carrosserievarianten te verkrijgen zijn om zodoende aan 85 procent van de klantwensen in het Europese segment te voldoen. Naast de traditionele vierdeurs sedan, de vijfdeurs hatchback en de stationwagon zullen ook de vijfpersoons en zevenpersoons C-Max en een kleine SUV tot het gamma behoren. De productie van de nieuwe Focus gaat zowel in Europa als in Noord-Amerika eind 2010 van start, en de eerste exemplaren staan begin 2011 in de showroom. De productie in andere landen volgt daarna.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com

 
 Doorsturen   Reageer

 

Laatste autonieuws

  Mercedes-AMG EQS 53 is een olifant. Maar wel een snelle olifant.
  Skoda voert druk op Volkswagen op met Enyaq iV Coupé
  Dit is de volledige elektrische Mercedes EQE! Denken we ...
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10