zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
autonieuws
 

450 pk sterke V8 voor Audi RS5

 

22 februari 2010 - Dus toch. Geen turbocharger, geen compressor maar een zelfstandig ademende V8 is wat Audi in de RS 5 lepelt. De krachtbron is nauw verwant aan de V10 in de R8 en produceert een maximum van 450 pk. Genoeg om zijn voornaamste rivaal, de BMW M3, het nakijken te geven. Op papier dan.

Knap van Audi om tot het moment van deze officiële presentatie het hart van de RS5 geheim te houden. Al sinds de eerste beelden van de RS5 is men aan het speculeren over de krachtbron. Zou het een geknepen V10 uit de RS6 worden of toch, met het oog op downsizing, een opgepepte zescilinder compressor uit de Audi S4? Niets van dit alles. Audi besloot voor onvervalste pk’s uit een atmosferische V8. Geweldig! Uiteraard hebben de Duisters rekening gehouden met de gevoelens van fanatieke milieuactivisten, maar de brullende achtcilinder staat in eerste instantie voor bruut geweld.



Bekvechten
De 4.2 liter V8 in de Audi RS5 is een hoogtoerige machine. Pas bij een toerental van 8.250 tpm levert ‘ie zijn maximum vermogen van 450 pk af. Het koppel van 430 Nm is volledig beschikbaar tussen 4.000 - 6.000 tpm. Wat deze razernij met de RS5 doet? Nou, wat te denken van een sprint naar 100 km/h in 4,6 seconden en een begrensde top van 250 km/h (280 km/h op aanvraag). Hiermee is de RS5 op papier sneller dan zijn aardrivaal uit de stallen van BMW M. De eveneens hoogtoerige achtcilinder in de M3 heeft namelijk 4,8 seconden nodig om de 100 km/h-barrière te doorbreken. De topsnelheid van de Beamer is eveneens afgeregeld op 250 km/h. Nu ze de twee Duitse kemphanen nagenoeg even snel blijken te zijn we erg benieuwd of de achtcilinder in de Audi een soortgelijke keel kan opzetten als de motor in de M3. Standaard beschikt de RS5 over Audi Drive Select (variabele onderstelafstemming) en daarmee is ook de geluidsproductie van het uitlaatsysteem te regelen, dus... En voor we het vergeten; de dorstigheid blijft beperkt tot 10,8 l/100 km.

Kronenrad
Standaard is de RS5 uitgerust met de zeventraps S tronic met dubbele koppeling. Handmatig schakelen kan eventueel met de daarvoor bestemde schakelaars achter het stuurwiel. De transmissie is speciaal aangepast om de enorme krachten van de achtpitter aan te kunnen, net als het standaard geleverd quattro-systeem. Om het zekere voor het onzekere te nemen heeft Audi het vierwielaandrijvingsysteem uitgebreid met een nieuwe generatie differentieel genaamd Kronenraddifferential (crown gear in het Engels). Deze heeft een grotere spanwijdte als het gaat om krachtverdeling tussen voor- en achteras. Standaard is de verhouding tussen vóór en achter 40/60, maar wanneer de situatie daarom vraagt kan zelfs 70% van de aandrijfkrachten naar de voortrein gestuurd worden en 85% naar de achteras. Een sportdifferentieel uitsluitend voor de achterwielen is daar bovenop nog optioneel verkrijgbaar.

De Audi RS5 wordt officieel onthuld tijdens de Autosalon van Genève. In de lente wordt de levering opgestart. In Duitsland gaat de snelste A5 Coupé minimaal € 77.000,- kosten. De prijzen voor ons zijn nog niet bekend.

Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com

 
 Doorsturen   Reageer

 

Laatste autonieuws

  Mercedes-AMG EQS 53 is een olifant. Maar wel een snelle olifant.
  Skoda voert druk op Volkswagen op met Enyaq iV Coupé
  Dit is de volledige elektrische Mercedes EQE! Denken we ...
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10