zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
autonieuws
 

De nieuwe Volkswagen Touareg

 

10 februari 2010 - Volkswagen presenteert de tweede generatie van de Touareg. Het model is slanker, sportiever en bovendien ook veel zuiniger dan de eerste generatie Touareg. Maar dat alles wel verpakt in een herkenbaar Touareg-kostuum vol luxe en comfort.

"Never change a winning team", die uitspraak moet bij Volkswagen heel wat keren geroepen zijn. Want wat je er ook van vindt, de transformatie van Golf 5 naar Golf 6 was designtechnisch geen extreme stap, maar wel weer een enorm goede. En dat moet men bij de Touareg ook voor ogen hebben gehouden. De Touareg II is compleet nieuw, maar in alles herkenbaar. Sterker nog, niet-kenners zullen twee keer moeten kijken om het verschil te zien. En dat is helemaal niet erg. het design van het huidige model was verre van achterhaald en toch weet Volkswagen opnieuw een moderne en frisse verschijning neer te zetten met deze nieuwe generatie. De voornaamste verschillen zien we in het front waar de lichtunits en ook de grille het nieuwe design-DNA van Volkswagen dragen. Uiteraard is er LED-verlichting toegepast. Verder is het gehele design aangescherpt en straalt de auto meer kracht uit.



Gegroeid
Tegen alle berichten in is de Volkswagen Touareg niet gekrompen, maar juist gegroeid. De auto meet een lengte van 4.80 m en is daarmee 4,3 cm langer dan het model dat hij aflost. Bovendien is de wielbasis met 4 cm gegroeid naar 2.90 m. De breedte is gelijk gebleven (1.93 m) terwijl de hoogte is afgenomen met 2 cm naar 1.71 m. Volkswagen claimt dat - behalve de Porsche Cayenne - geen SUV in dit segment lager is. Volgens de Wolfsburgers is de auto maar liefst 200 kg lichter geworden en heeft het nieuwe design tot gevolg gehad dat de luchtweerstand sterk is verbeterd. En dat allemaal om een zo gunstig mogelijk verbruik en dito CO2-uitstoot te bereiken.

Touareg Hybrid
Op het gebied van verbruik en uitstoot scoort de Touareg dan ook flink. Het verbruik is bij alle motoren aanzienlijk teruggedrongen en bovendien doet de Touareg Hybrid zijn intrede. Helaas komt daarmee de smeuïge Touareg V8 te vervallen, al maken de prestaties dat verlies meteen goed: 0-100 km/h in 6,5 seconden en een topsnelheid van 240 km/h. Dat alles wordt mogelijk gemaakt door de 333 pk sterke V6 TSI-motor gekoppeld aan een 47 pk sterke elektromotor. Werken deze twee samen dan wordt er maar liefst 380 pk en 580 Nm naar de wielen gestuurd. Dat verloopt overigens via een nagelnieuwe 8-traps automaat. Geheel elektrisch rijden kan ook (tot 50 km/h) en dan wordt uiteraard niets uitgestoten. Geen zorgen overigens voor wie een trailer wil trekken, de Touareg Hybrid kan 3,5 ton aankoppelen. Last but not least: het verbruik ligt op 8,2 l/100 km en de CO2-uitstoot is 193 g/km. En dat met dergelijke prestaties!

Motorengamma
Ook in de rest van het motorengamma is het nodige veranderd. Het goede nieuws is dat de motoren stuk voor stuk krachtiger en zuiniger zijn geworden. Helaas moeten we wel afscheid nemen van de V10 TDI en de W12 benzinemotor. Niet te lang bij stilstaan, het is niet anders. Aan de basis van het benzinegamma staat de V6 FSI met een vermogen van 280 pk en een koppel van 360 Nm uit een slagvolume van 3.6 liter. De motor verbruik 2,5 l/100 km minder (9,9 l/100 km) en stoot 60 g/km minder uit (nu 236 gram). Bij de diesels goed nieuws, maar daar komen we zo op terug. Allereerst de instapper: een V6 TDI met een vermogen van 240 pk en een koppel van 550 Nm. En die is 1,9 l/100 km (7,4 liter) zuiniger en 49 g/km (195 gram) schoner. Goed nieuws is dat er een V8 TDI leverbaar wordt. Die ontwikkelt 340 pk en maar liefst 800 Nm aan koppel. Het verbruik ligt op 9,1 l/100 km en de bijbehorende CO2-uitstoot bedraagt 239 g/km.

Terrein
De Touareg staat bekend als een behoorlijk werkpaard in het terrein. Die reputatie mag de nieuwe Touareg met glans overnemen. Standaard is het model voorzien van 4Motion-vierwielaandrijving met een Torsen-differentieel. Net als de Tiguan Track & Field is de Touareg ook voorzien van het ´Off-road driving programme´ waarmee met een druk op de knop de instellingen van het ABS, EBD, ASR en Hill Descent Assist zich aanpassen. In plaats van het Torsen-differentieel kan de V6 TDI worden geleverd met het Terrain Tech Packet. In dat geval is de auto echt berekend op off-road rijden. Een lage gearing, te vergrendelen midden- en achterdifferentieel en een elektronicapakket behoren dan tot de uitrusting.

Uitrusting
Dankzij de eerder genoemde nieuwe maatvoering profiteert de Touareg van meer ruimte aan boord. Vooral de achterinzittenden hebben hier baat bij. Bovendien is de achterbank met 160 mm te verschuiven en kan de leuning worden versteld. Optioneel kan de achterbank elektrisch worden neergeklapt (standaard handmatig) en ontstaat er een laadvolume van 1.642 liter. Nieuw wat betreft luxe voorzieningen is een enorm glazen panoramadak, elektrische parkeerrem, elektrisch te openen en sluiten achterklep en vier camera´s om de omgeving te verkennen. Verder vermeldt de optielijst zaken als Lane Assist, Side Assist en Automatic Distance Control. Een grootlichtassistent, Bi-Xenon koplampen en tal van entertainmentopties ontbreken uiteraard ook niet. De Touareg is een echte SUV van de 21ste eeuw waarbij luxe en comfort de boventoon voeren.

Succes
Dat de Touareg een naam hoog heeft te houden blijkt wel uit het feit dat er van de eerste generatie al 500.000 exemplaren zijn verkocht. Vanaf april moet deze nieuwe Touareg die eer gaan verdedigen. Ondanks dat de concurrentie sterk is - de Q7 en X5 zijn net vernieuwd en een nieuwe ML staat op de planning - zal Volkswagen ook met deze nieuwe generatie weer succes gaan boeken. Vooral de Hybrid zal dit op zijn naam kunnen schrijven.

Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com

 
 Doorsturen   Reageer

 

Laatste autonieuws

  Mercedes-AMG EQS 53 is een olifant. Maar wel een snelle olifant.
  Skoda voert druk op Volkswagen op met Enyaq iV Coupé
  Dit is de volledige elektrische Mercedes EQE! Denken we ...
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10