zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
autonieuws
 

Saab-Spyker inzage in toekomstplannen

 

2 februari 2010 - Nu de kogel zo goed als door de kerk is kan Victor Muller zich storten op zijn nieuwe uitdaging Saab-Spyker. Inmiddels heeft de topman van Spyker Cars een tipje van de sluier gelicht wat zijn plannen zijn.

Moe gestreden, maar voldaan is de in Zweden tot held bekroonde Victor Muller. Zijn geesteskindje Spyker Cars kocht vorig week het noodlijdende Saab van voormalig moederbedrijf General Motors. De officiële overname moeten nog worden beklonken (februari) en Saab zal nog jaren vastzitten aan het Amerikaanse concern, maar dat drukt de vreugde bij de Scandinaviërs niet. Na decennia van kommer en kwel zal er eindelijk een frisse wind door huize Saab waaien. Welke wind dit precies zal zijn laat Saab-Spyker weten via een officieel persbericht.



Separaat
Victor Muller is van plan zich te houden aan het businessplan die hij eerder opstelde om beide ondernemingen naar een hoger, en vooral winstgevend, niveau te tillen. In 2012 verwacht men dit te realiseren. Bovenaan het briefpapier zal straks Saab Spyker Automobiles staan vermeld. Ondanks de gezamenlijke bedrijfsnaam opereren de beide fabrikanten apart van elkaar.



Pijplijn van Saab
Vorig jaar produceerde Saab slechts 20.000 eenheden, maar op korte termijn moet dit weer op het oude niveau (voor de economische malaise) van 100.000 tot 125.000 stuks staan. Met deze aantal zal Saab zwarte cijfers kunnen schrijven, aldus Muller. De als charismatische Nederlander die bekend staat om zijn strategische vermogen denkt dit te bereiken met het opzetten van drie, misschien vier, productielijnen. Allereerst kunnen we de Saab 9-5 (Sedan, Sport Estate en als robuuste 9-5X) tegemoet zien, gevolgd door de 9-4X in het eerste kwartaal van 2011. De nieuwe Saab 9-3 (Sedan, Estate, Cabriolet en 9-3X) staat op de agenda van 2012. De vierde lijn is bestemd voor een eventuele 9-1, een concurrent voor de Audi A3, BMW 1-serie en Volvo C30. Hoewel er nog rek zit in dit segment wil Muller eerst onderzoeken of er daadwerkelijk markt is voor zo’n Saab. Bovendien zijn de benodigde investeringen die nodig zijn voor een 9-1 niet in het huidige businessplan meegenomen. Meer geld is dus vereist.

Goedkeuring
Volgens het businessplan van Muller is er 1 miljard dollar nodig om weer winstgevend te worden. General Motors voorziet Saab Spyker Automobiles van 326 miljoen dollar door middels van het aankopen van aandelen. Daarnaast krijgt GM een vinger in de pap van het nieuwe conglomeraat. Het overige bedrag, zo’n 400 miljoen dollar, is afkomstig van de Europese investeringsbank. Dit geld is uitsluitend bestemd voor de Saab-tak ten behoeve van De Europese Commissie moet hier nog wel zijn goedkeurig voor verlenen. Gebeurt dit niet dan is de kans aanwezig dat de hele overname niet doorgaat.

Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com

 
 Doorsturen   Reageer

 

Laatste autonieuws

  Mercedes-AMG EQS 53 is een olifant. Maar wel een snelle olifant.
  Skoda voert druk op Volkswagen op met Enyaq iV Coupé
  Dit is de volledige elektrische Mercedes EQE! Denken we ...
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10