zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
autonieuws
 

De nieuwe Opel Meriva: ´flex´

 

5 januari 2010 - De tweede generatie van de Opel Meriva is officieel een feit. Met de nieuwe Meriva heeft Opel het zeer succesvolle concept van deze kleine MPV verder ontwikkeld en de nodige noviteiten toegevoegd. Flexibiliteit is het toverwoord. Met systemen als FlexSpace, FlexDoors, FlexRail en FlexFix moet het interieur van de nieuwe Opel Meriva optimale flexibiliteit bieden.

  • Fris en opvallend design
  • Doorontwikkeld FlexSpace stoelconcept
  • FlexFix-fietsendrager
  • Innovatieve FlexDoors
  • Drie benzinemotoren en één diesel
  • Zomer 2010 bij de dealers
Renault was met de Mégane Scénic wellicht de eerste die het segment van midi-MPV´s betrad, het was Opel die het innovatieve stoelconcept Flex 7 introduceerde. En inmiddels is die opklapbare laatste zitrij gemeengoed geworden in tal van midi-MPV´s, SUV´s en tegenwoordig zelfs stationwagons. Vier jaar later was het de Meriva waarmee Opel het concept van de Zafira naar een compacter segment vertaalde. En daarmee debuteerde ook het stoelconcept FlexSpace, waarbij de achterbank verschuifbaar is en de middelste zitting valt te verwijderen. Daardoor kunnen de buitenste twee stoelen wat meer naar het midden kunnen worden verplaatst zodat twee volwassenen achterin geen klagen hebben. Uniek voor dit segment! De eerste generatie van de Meriva was dan ook een groot succes en met meer dan 1 miljoen verkochte exemplaren spreken de cijfers boekdelen.


Flex, flex, flex
Volgens Opel zet de nieuwe Meriva het succes van de eerste generatie voort. Het revolutionaire stoelconcept FlexSpace is verder verbeterd en gemakkelijker in gebruik. Zoals het een MPV-achtige betaamd werden overal in het interieur tal van opbergvakken gecreëerd. Meest opvallend is FlexRail, een rail tussen de voorstoelen waarop verwisselbare opbergvakken te plaatsen zijn. Om nog maar even in de Flex-sfeer te blijven debuteert de FlexFix-fietsendrager ook op de Meriva. Het unieke systeem herbergt een fietsendrager die als een lade onder de bagageruimte verdwijnt wanneer deze niet wordt gebruikt.

FlexDoors
Het absolute toppunt in Opel´s Flex-systemen zijn de FlexDoors. We zagen ze al op de Meriva Concept en hebben ook daadwerkelijk hun weg gevonden naar het productiemodel. We kennen deze zogenaamde suïcidedeuren van bijvoorbeeld de Rolls-Royce Phantom, maar werden nooit eerder bij een volumefabrikant gezien. De voorste portieren openen op de normale manier, maar de achterportieren scharnieren naar achteren toe. De scharnieren zijn bevestigd aan de C-stijl en openen volgens Opel veel verder dan klassieke deuren (84 graden tegen +/- 70 graden). Het moet de instap op de achterbank aanzienlijk verbeteren, ouders gemakkelijker toegang geven tot de achterbank om zodoende hun kinderen vast te zetten en bovendien is het een leuke gimmick. In tegenstelling tot de suïcidedeuren zoals we die kennen zijn de achterportieren onafhankelijk van de voorportieren te openen.

Design
De eerste indruk zegt veel, zeker bij een auto. Opel heeft dan ook zeer veel aandacht besteed aan het design van de nieuwe Meriva. We zien duidelijk dat de nieuwe designtaal van de Duitse fabrikant ook op de Meriva zijn weg gevonden heeft. Het typische flankmotief, de golvende raamlijn en de vele details geven de Meriva een fris en opvallend karakter. Het behoeft geen betoog dat Opel hiermee op een jongere doelgroep mikt. Dat we die stijl ook in het interieur terug zullen zien spreekt voor zich, al houdt Opel wat dat betreft de kaken nog stijf op elkaar. Foto´s van het binnenste ontbreken eveneens.

Motoren
Het motorengamma - dat eerder al uitlekte - bestaat in eerste instantie uit 3 benzinemotoren en één diesel. De minst krachtige is de 1.4 liter Ecotec-motor met 100 pk. Daarop volgen de 120 en 140 pk sterke variant die worden ondersteund door een turbo. Op dieselgebied is er (voorlopig) enkel een 1.7 CDTi met 100 pk. Op de krachtigste (140 pk) na zijn de benzinemotoren voorzien van een handbak. De dieselmotor wordt voorlopig alleen gekoppeld aan een automaat.

Een lange weg...
Als de nieuwe Opel Meriva rond de zomer bij de dealers staat heeft de auto een extreem lange weg afgelegd. Twee jaar geleden warmde Opel ons voor het eerst op met de presentatie van de Meriva Concept. Het was de bedoeling dat een jaar later het productiemodel zou debuteren. De vele financiële perikelen bij Opel hebben echter een jaar uitstel veroorzaakt en dat gaf de ontwikkelingsafdeling de ruimte om de Meriva nog eens extra grondig te beproeven. Het afgelopen jaar hebben we dan ook ontelbaar veel spyshots van de auto voorbij zien komen waarbij de Meriva stukje bij beetje verder werd onthuld. Het design komt hierdoor niet als een verrassing, maar dat maakt de Meriva er niet minder goed om. Als we alle features bij elkaar optellen en de Meriva op zijn uiterlijk beoordelen moet dit wederom een groot succes gaan worden.

Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com

 
 Doorsturen   Reageer

 

Laatste autonieuws

  Mercedes-AMG EQS 53 is een olifant. Maar wel een snelle olifant.
  Skoda voert druk op Volkswagen op met Enyaq iV Coupé
  Dit is de volledige elektrische Mercedes EQE! Denken we ...
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10