zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
autonieuws
 

Dit is de nieuwe BMW 5-serie

 

23 november 2009 - BMW introduceert, zoals aangekondigd, de fonkelnieuwe 5-serie. Met de dynamiek van een 3-serie, de ruimte van een 5-serie GT en de luxe van een 7-serie moet deze zesde generatie van de BMW 5-serie opnieuw de maatstaf in z?n klasse worden.

  • Duidelijk BMW-DNA voortbordurend op de 5 GT
  • Acht centimeter langere wielbasis
  • Innovatieve ConnectedDrive debuteert in ons land
  • Tal van moderne technologische hulpmiddelen
  • Achterwielbesturing
  • Vier benzine- en drie dieselmotoren
  • Voorjaar 2010 bij de dealers
Voor wie het design van de nieuwe BMW 5-serie als een verrassing komt heeft de afgelopen tijd toch echt onder een steen gelegen. Duidelijke spionagebeelden van een halfnaakte tot bijna naakte 5-serie passeerden de revue. Om over de reeds gelanceerde 5-serie GT - die meer dan driekwart van de nieuwe 5-serie blootlegde - nog maar te zwijgen. Bij het front zit het verschil tussen de beide Fünfers voornamelijk in het onderste deel van de bumper en de motorkap. De nieuwe 5-serie heeft nadrukkelijk geacentueerde V-vormige profiellijnen in de motorkap, een ontwerpdetail waarmee BMW bij de gefacelifte 3-serie voor het eerst kwam. Het krachtige ontwerp van de nieuwe 5-serie wordt verder benadrukt middels de scherp gesneden flanklijn die helemaal doorloopt tot in de achterlichtunits. Units die overigens neigen naar die van de 7-serie. Standaard worden alle motoriseringen op 17 inch afgeleverd behalve de 550i, die geniet als topmodel van 18 inch lichtmetaal.


Interieur
De nieuwe 5-serie is met een lengte van 4.899 mm en breedte van 1.860 mm licht gegroeid ten opzichte van zijn voorganger. De hoogte bleef nagenoeg gelijk met 1.464 mm. De grootste winst zit ‘m in de wielbasis. Die bedraagt bij de nieuwe 5-serie 2.968 mm en dat is acht centimeter meer dan voorheen. "Deze toegenomen wielbasis komt ten goede aan de bewegingsvrijheid voor de inzittenden", zo laat BMW weten. Het ontwerp van het interieur van de nieuwe 5, komt net als het exterieur, sterk overeen met dat van de 5-serie GT. En aangezien het afwerkingniveau en het materiaal gebruik in de Gran Turismo van topklasse is zal dat ongetwijfeld ook gelden voor de nieuwe 5-serie. Het geheel oogt rustig en overzichtelijk met in het midden wederom het grote 10,2 inch display van de iDrive dat standaard wordt geleverd. Uiteraard is de prijslijst wederom van boekdikte om het systeem te voorzien van allerlei features die het reizen nog aangenamer maakt.

Nieuwe features
Nieuw voor de Nederlandse markt is ConnectedDrive, een combinatie van digitale online applicaties (weerberichten, beurskoersen, onderhoudsafspraken maken) en rij-assistentiesystemen, gericht op nog meer comfort, gemak en veiligheid voor de inzittenden. Noviteiten als Surround View, Lane Departure Warning met dode hoek waarschuwing, Speed Limit Info (herkenning snelheidslimieten), en BMW Night Vision met personendetectie maken tevens deel uit van ConnectedDrive. Nog een handige noviteit is het nieuwe Parking Assistant. Dit systeem scant - tot een snelheid van 35 km/h - de straten waarin gereden wordt op zoek naar een geschikte parkeerplaats. Is deze gevonden dan wordt de bestuurder daarover geïnformeerd en kan deze met een druk op de knop de auto automatisch laten inparkeren. Daarnaast is er de uitbreiding van de Active Cruise Control met een waarschuwingsysteem voor kop-staartbotsingen, inclusief remingreep.

Helft stijver
Iedere nieuwe BMW moet natuurlijk dynamischer rijden dan de afgeloste generatie. Bij de nieuwe 5-serie hebben de ingenieurs dit getracht te realiseren door de auto een zo laag mogelijk wagengewicht mee te geven. Zo zijn portieren, motorkap, voorspatborden en delen van de wielophanging allemaal van aluminium. Grotendeels verantwoordelijk voor de sterk verbeterde rij-eigenschappen is een samenwerking tussen een stijver - maar liefst 55% - chassis en het verfijnde Servotronic (snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging) en Active Steering. Als uitbreiding hierop is Integral Active Steering verkrijgbaar, een tweede elektromotor zorgt er dan voor dat ook de achterwielen meesturen (met maximaal 2,5 graad). Andere rijcomfortverhogende zaken die van de 7-serie naar de nieuwe 5-serie zijn komen overwaaien zijn onder meer Dynamic Driving Control en Adaptive Drive.

Motorenpallet
Vanaf de marktintroductie is er voor de nieuwe 5-serie keus uit vier benzine- en drie dieselmotoren. We beginnen met lijst van zelfontbranders die start met de 520d, goed voor een vermogen van 184 pk en koppel van 380 Nm. Mede dankzij een Auto Start/Stop-systeem komt het gemiddelde verbruik hiervan uit op 5,0 l/100 km in combinatie met een uitstoot van 132 gram CO2/km. Zescilinderdiesels bevatten de motoriseringaanduiding 525d (204 pk/450 Nm) en 530d (245 pk/540 Nm). Bijzonder aan de topdiesel is dat ‘ie ondanks zijn prestaties van 0-100 km/h in 6,3 seconden en een top van 250 km/h nu al voldoet aan de emissie-eisen van EU6. Het verbruik bedraagt 6,3 l/100 km gepaard met een CO2-uitstoot van 116 g/km. En dan het benzinepallet. BMW zet in eerste instantie hoog in met uitsluitend krachtige zescilinders en één achtcilinder. ‘Instapper’ is de BMW 523i (204 pk/270 Nm), gevolgd door de 528i (258 pk/310 Nm) en de nieuwe 535i met 306 pk en 400 Nm sterke TwinPower Turbo-motor. Voorlopig topmodel is de 550i pk met 407 pk en 600 Nm voortkomend uit de V8-TwinPower Turbo. Standaard wordt de 550i uitgerust met de achttraps automaat, die debuteerde in de 760(L)i. Bij de rest van de krachtbronnen is deze transmissie optioneel, een handgeschakelde 6-bak is standaard. De nieuwe BMW 5-serie beleeft zijn showdebuut tijdens de Autosalon van Genève begin maart 2010. Kort daarna vindt de auto zijn weg naar de dealers, evenals de brochures en de prijslijsten. De 5-serie Touring en de M5 zullen later in het nieuwe jaar worden getoond aan het wereldpubliek.

Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com

 
 Doorsturen   Reageer

 

Laatste autonieuws

  Mercedes-AMG EQS 53 is een olifant. Maar wel een snelle olifant.
  Skoda voert druk op Volkswagen op met Enyaq iV Coupé
  Dit is de volledige elektrische Mercedes EQE! Denken we ...
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10