zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
autonieuws
 

Twee smaken van de Renault Mégane RS

 

16 oktober 2009 - Binnenkort staat de nieuwe Renault Mégane RS in twee 'varianten? bij de dealers. De klant kan namelijk kiezen tussen een regulier Sport-chassis of een stugger Cup-chassis. Daarnaast zijn er twee systemen die de berijder een groter rijplezier moeten garanderen.

Afgelopen voorjaar stelde Renault de Mégane RS (Renault Sport) voor, maar officiële cijfers bleven tot dusver uit. Nu de marktlancering voor de deur staat heeft de fabrikant ook deze vrijgegeven. Of je nu een Mégane RS met Sport- of Cup-chassis (eventueel met sperdifferentieel) besteld, de auto accelereert in 6,1 seconden naar 100 km/h. De top is bepaald op 250 km/h. Zoals reeds bekend is de 2.0 liter turbomotor die 250 pk en 340 Nm aan trekkracht levert verantwoordelijk voor deze snelle cijfers.



Concurrentievergelijk
Hoewel de Renault Mégane RS allesbehalve een stakker zal zijn, moet het met z’n specificaties onderaan de lijst van hedendaagse hot hatchback’s aansluiten. De Mazda3 MPS blijft met z´n 260 pk en 380 Nm de Fransman nipt voor. De sprint naar honderd is echter gelijk. Volkswagen heeft met de Golf R al meer in huis, namelijk 270 pk en 350 Nm. Ook wat betreft het traject 0-100 km/h moet de über-Mégane z’n meerdere erkennen aan de Duitser (5,5 seconden). Hoewel deze tijd gevoelsmatig wel erg ambitieus is. De Ford Focus RS levert maar liefst 305 pk en 440 Nm, maar knalt niet sneller dan 5,9 seconden naar de 100 km/h.

Renault Sport Dynamic Management
Waar de Renault Mégane RS zich mee wil onderscheiden is een tweetal systemen die het rijplezier van de auto naar een hoger niveau tilt. Allereerst is er het Renault Sport Dynamic Management (RSDM) ,een systeem dat zich desgewenst bemoeit met de handelingen van de bestuurder. Is het RSDM geactiveerd dan fungeert het als een vangnet wanneer het mis dreigt te gaan, in stand "Sport" wordt speelruimte gegund maar helemaal uitgeschakeld is het systeem niet. Pas wanneer "Off" is ingerukt ligt de controle volledig in de handen van de bestuurder.

RS Monitor
De twee feature die van toegevoegde waarde moet zijn is RS Monitor. Dit systeem voorziet de rijder van allerlei informatie zoals bijvoorbeeld de turbodruk, olietemperatuur en de remmerij. Leuk is de data over het "real-time" koppel en vermogen en de transversale en longitudinale krachten bij versnelling(en). Een stopwatch met geheugenfunctie behoort tevens tot deze uitgebreide boordcomputer. Tevens biedt RS Monitor vijf responsesettings van het gaspedaal: linear, normal, snow, sport en extreme.



Prijzen onbekend
De Renault Mégane RS staat nog dit jaar in de showrooms en zal worden geassembleerd in de fabriek van Palencia, op dezelfde lijnen als de Berline, Coupé en de Estate. Prijzen volgen nog.

Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com

 
 Doorsturen   Reageer

 

Laatste autonieuws

  Mercedes-AMG EQS 53 is een olifant. Maar wel een snelle olifant.
  Skoda voert druk op Volkswagen op met Enyaq iV Coupé
  Dit is de volledige elektrische Mercedes EQE! Denken we ...
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10