zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
autonieuws
 

Meer over de Suzuki Splash

 

5 juli 2007 - Suzuki presenteert met de Splash een nieuwe mini-MPV. De auto is ontwikkeld voor de Europese markt en wordt in Hongarije geproduceerd. Klanten kunnen kiezen uit twee benzinemotoren en een dieselkrachtbron. Veel interieurruimte in combinatie met kleine buitenmaten moet de Splash vooral in de stad tot een praktische auto maken.

Suzuki heeft de afgelopen tijd een groot aantal nieuwe modellen gepresenteerd. Na de nieuwe Swift, de Grand Vitara en de SX4 is de Splash het vierde nieuwe model binnen drie jaar tijd. Het project Splash werd al eind september vorig jaar aan het publiek getoond. Op de Autosalon van Parijs presenteerden de Japanners het model immers al als conceptcar. Hierdoor kon Suzuki de reactie van het publiek polsen en zodoende eventueel nog aanpassingen doen.



Jonge gezinnen en ouderen
Technisch is de Splash gebaseerd op de Swift. Bovendien deelt de auto zijn techniek met de Opel Agila. Ondanks dat hebben de Splash en Agila een geheel eigen gezicht. Vooral aan de voor- en achterzijde zijn grote verschillen waarneembaar. Met deze mini-MPV richt Suzuki zich op jonge gezinnen. En - ondanks dat ze het zelf niet zullen uitspreken - ook op ouderen. De Splash biedt namelijk relatief veel ruimte, een hoge zit en compacte buitenafmetingen. Ideaal voor in het stadsverkeer en op drukke parkeerterreinen. Bovendien moet de auto vooral in het interieur veel praktische zaken bieden waaronder diverse opbergvakjes en de mogelijkheid om in een handomdraai meer bagageruimte te creëren.

Drie motoren
De klant heeft keuze uit drie motoren – twee benzine en een diesel. De benzinemotoren zijn volledige Suzuki-producten en zijn verkrijgbaar als 1.0-liter driecilinder met een vermogen van 65 pk en als 86 pk viercilinder met een cilinderinhoud van 1.2 liter. Bovendien is er een 1.3 liter dieselmotor met een vermogen van 75 pk. Het drietal motoren wordt gecombineerd met een handgeschakelde vijfversnellingsbak. De 86 pk sterke benzineversie kan ook worden besteld met een viertrapsautomaat.

Veiligheid
De Splash wordt geleverd met actieve veiligheidsvoorzieningen als ABS, remassistent, elektronische remkrachtverdeling en desgewenst met ESP. Verder wordt de Splash geleverd met passieve veiligheidsitems als zes airbags (dubbele airbags voor de voorpassagiers, dubbele zijairbags en dubbele gordijnairbags) en een crashbestendige, stijve carrosserie.

Voorjaar 2008 bij de dealers
Na zijn officiële debuut op de IAA in Frankfurt staat de Splash vanaf het voorjaar van 2008 bij de dealers.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com

 
 Doorsturen   Reageer

 

Laatste autonieuws

  Mercedes-AMG EQS 53 is een olifant. Maar wel een snelle olifant.
  Skoda voert druk op Volkswagen op met Enyaq iV Coupé
  Dit is de volledige elektrische Mercedes EQE! Denken we ...
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
In welke gevallen moet je aan de slag met een BAV
reacties
Nederlanders willen vooral buiten kantoor kunnen werken (1) 
Drie eenvoudige tips tegen SIM-swapping (1) 
Nederlander bang voor misleidende online reviews (1) 
Werknemer wil fiets in arbeidsvoorwaardenpakket (1) 
Nederland positieve uitschieter: 62 procent vertrouwt op huidige pensioenstelsel (1) 
Het grote verschil tussen weten en kunnen (1) 
Onderweg naar meer bevlogenheid  (1) 
top10
Tips voor een veilige werkplek, ook tijdens de vakantieperiode
Vier tips voor meer werknemersbetrokkenheid in de zorg in tijden van hybride werken
Bedrijven worstelen met innoveren omdat ze data niet effectief kunnen gebruiken
Toptalent aantrekken en behouden met een ‘employee first’ bedrijfscultuur
Wekelijkse aantal cyberaanvallen wereldwijd gestegen met 32 procent
De grootste frustraties en uitdagingen voor IT-systeembeheerders
Dit is hoe je cybersecurity op de kaart zet bij het management
Ongetrainde medewerkers vormen gapend gat in cybersecurity
Cybercriminelen bereiden zich voor op een wereld zonder macro's
Wantrouwen over data-uitwisseling remt technologische vooruitgang af
meer top 10