zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
autonieuws
 

Volkswagen Golf R: de top is bereikt

 

14 september 2009 - Volkswagen presenteert de Golf R. Het absolute topmodel binnen de Golf-linie beleeft zijn werelddebuut tijdens de IAA en krijgt zoals verwacht een vermogen van 270 pk en een trekkracht van 350 Nm mee. Daarmee doet het qua cijfers de R32 vergeten, maar geldt dit ook wat betreft emotie?

Allereerst het uiterlijk. Daarover kunnen we eigenlijk kort zijn. De Volkswagen Golf R is een aangedikte Golf GTI, maar dan ook lekker aangedikt. De voorbumper is aangezet en bevat flinke luchtinlaten. Onderin huist er LED-dagrijverlichting en op de grille prijkt het R-logo. Door naar achteren moeten de zij-skirts de auto optisch verlagen en aan de achterzijde treffen we net als aan de voorkant een opgeblazen GTI-bumper. Blij zijn we met de twee uitlaatpijpen in het centrum van deze laatste en de geïntegreerde diffuser. Het is een eerbetoon aan de R32 en bovendien een onderscheidend detail ten opzichte van het overige gamma. Standaard staat de Golf R op 18 inch wielen. Een maat groter is tegen meerprijs verkrijgbaar.



Beklemmend
De sfeer binnenin wordt bepaald door de omklemmende kuipstoelen afgewerkt met witte stiksels. Daar waar bij de GTI de drie befaamde letters sieren, prijkt bij de über-Golf groot de ‘R’ op het afgeplatte stuurwiel. En bij het instappen verwelkomen speciale dorpellijsten de inzittenden. De vloerpedalen zijn van aluminium, een metaal waarmee de deurpanelen en het dashboard ook zijn bekleed. Verder verschilt de invulling van het zicht vooruit nauwelijks van dat van andere rijk uitgeruste Golf’s.

PoweR
De aandrijflijn van de Golf R bestaat uit bijna dezelfde als die van de Scirocco R: een 2.0 liter TFSI met 270 pk en 350 Nm dat standaard middels een handgeschakelde 6-bak wordt overgebracht op de voorwielen. Daarmee neemt Volkswagen definitief afscheid van een bovengemiddeld aantal cilinders en geeft het de voorkeur aan de turbo als motortechniek voor de toekomst. Of de Golf R met een geblazen vierpitter het emotionele niveau van de R32 zal evenaren moet nog blijken. Missen zullen we de snerpende zescilinder in ieder geval wel.

Rappe cijfers
De Golf R sprint in 5,5 seconden naar de 100 km/h en de topsnelheid is naar Duits gebruik begrensd op 250 km/h. Optioneel is de DSG-automaat te bestellen en daarmee gaat de spurt naar honderd 0,1 seconde sneller. Om zoveel vermogen enigszins fatsoenlijk op de weg via de voorwielen te brengen monteert Volkswagen uiteraard 4Motion-vierwielaandrijving.De Volkswagen Golf R zal kort na zijn première in Frankfurt de showrooms aandoen. Wanneer precies is onduidelijk, net als de prijs.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com

 
 Doorsturen   Reageer

 

Laatste autonieuws

  Mercedes-AMG EQS 53 is een olifant. Maar wel een snelle olifant.
  Skoda voert druk op Volkswagen op met Enyaq iV Coupé
  Dit is de volledige elektrische Mercedes EQE! Denken we ...
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10