zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
autonieuws
 

Duitser op z´n sexyst: Audi R8 Spyder

 

15 september 2009 - Audi heeft de R8 Spyder officieel wereldkundig gemaakt. De open R8 is de derde variant van Audi?s sportwagen en het resultaat mag er wezen. Zelden hebben we zo´n sexy Duitser gezien. Nog voor de aankomende zomer staat de Audi R8 Spyder bij de dealers.

Dat de Audi R8 Spyder al lang en breed klaar was voor deze officiële onthulling werd duidelijk op de filmset van Iron Man 2. Daar zagen we hoofdrolspeler Robert Downey Jr. als Tony Stark in een poedelnaakte R8 Spyder zijn acteurskwaliteiten tonen.





Familiebezoek
Audi heeft gezegd nooit in dezelfde vijver te gaan vissen als Lamborghini, maar het Duitse merk kruipt met de R8 Spyder dichter dan ooit tegen het haar zustermerk aan. Was het eerder de 5.2 liter V10 die Audi van Lamborghini (Gallardo LP560-4) leende, nu lijken de Duitsers ook inspiratie te hebben gevonden bij de Italianen wat betreft de carrosserie. Let maar eens op de motorcover van de R8 Spyder en vergelijk deze met die van de Gallardo LP560-4 Spyder. Ook de onderdelen van de bilpartij (lichtunits, zwarte decoratie, stuk bumper, diffuser) hebben qua opsomming verdacht veel weg van de open Italiaan.

Softtop
De Audi R8 Spyder maakt gebruik van een canvas kap en lijkt daarmee, net als Maserati en Spyker, aan te willen tonen dat deze klassieke constructie moet blijven bestaan. De elektro-hydraulisch softtop is volledig automatisch te openen en te sluiten tot een maximale snelheid van 50 km/h. In een tijd van 19 seconden is deze truc voltooid. De glazen en verwambare achterruit is anders dan we gewend zijn opgenomen vlak achter de stoelen. Het kan apart van het dak worden bediend om zodoende ook als windscherm te dienen.



V10
Een kleiner windscherm is tevens standaard aanwezig en beide zijn erg wenselijk gezien de mogelijke topsnelheid van meer dan 300 km/h. Accelereren naar honderd doet de R8 Spyder in 4,1 seconden dankzij de 5.2 liter V10 met 525 pk en 530 Nm uit de R8 V10 Coupé. Normaliter moeten de 6 versnellingen handmatig ingelegd worden. Optioneel is de sequentiële R tronic-transmissie met schakelpeddels achter het stuur verkrijgbaar. Quattro-aandrijving is uiteraard standaard. Het verbruik is vastgesteld op 14,9 l/100 km (handbak) en de R-tronic heeft een liter minder nodig op honderd gereden kilometers.

8-cilinder R8 Spyder?
Vooralsnog zal de Audi R8 Spyder alleen met 5.2 liter V10 vermarkt worden. Op de vraag of de 4.2 liter V8 ook in de Spyder komt te liggen houdt Audi z’n lippen stijf op elkaar. Dat het merk de R8 volledig uitmelkt is logisch gezien het succesgehalte van de sportwagen. Verwacht nog een elektrische R8 ePerformance 

(link naar ePerformance)
en de R8 Clubsport, de tegenhanger van de Lamborghini Gallardo 550-2 Balboni. Lamborgihi’s op stroom zullen we inderdaad niet snel verwachten.

Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com

 
 Doorsturen   Reageer

 

Laatste autonieuws

  Mercedes-AMG EQS 53 is een olifant. Maar wel een snelle olifant.
  Skoda voert druk op Volkswagen op met Enyaq iV Coupé
  Dit is de volledige elektrische Mercedes EQE! Denken we ...
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10