zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
autonieuws
 

Afslankkuur voor Lotus Exige Cup 260

 

28 augustus 2009 - Een half jaar geleden presenteerde Lotus de vernieuwde Exige S en op basis daarvan - met geleende technieken van de Exige GT3 - introduceren ze nu de Exige Cup 260. De Britten snoepten nog eens 38 kg af van de toch al lichte Exige en gaven hem nog eens 40 pk meer output.

Het afslankprogramma van de Lotus Exige S bestond uit het verwijderen die panelen die omgeruild konden worden tegen lichtere exemplaren. Zo resulteren een dak, kuipstoelen, achterspoiler, middenconsole en diverse frontspoilers van carbon in een gewichtsreductie van 12 kg. Nog eens 22 kg werd bespaart met een motorsportaccu, vederlichte wielen, een ander massavliegwiel en een achterruit van composiet. Tot slot werden zaken zoals de vloerbedekking, binnenspiegels en zonnekleppen verwijderd. Die heb je toch niet echt nodig voor het betere stuurwerk en dat scheelt nog eens 4 kg aan mee te slepen gewicht. De klant kan er overigens wel voor kiezen om deze zaken te behouden, net als het bestellen van (gewichtsverhogende) extra’s als airco en extra isolerend materiaal.



4,1 seconden
Al deze gewichtsbesparingen laten de Cup 260 laten een notering van 890 kg op de wegenschaal zien. Het vermogen bedraagt zoals zijn naam al doet vermoeden 260 pk en omgerekend is dat 291 pk per ton. In de praktijk betekent dat een sprint naar 100 km/h in slechts 4,1 seconden en de spurt naar 160 km/h is binnen tien tellen gepiept. Hiervoor dient wel het launch control geactiveerd te zijn. Ondanks deze snelle cijfers bedraagt het gemiddelde verbruik een beschaafde 8,5 l/100 km. De topsnelheid valt verhoudingsgewijs met 245 km/h iets tegen, maar daar is de Cup 360 ook niet voorgebouwd. Lotussen als de Elise en Exige zijn pure rijijzers, bedoeld voor bijvoorbeeld circuitdagen. De Exige Cup 260 is trouwens wel straatlegaal. Dit in tegenstelling tot de Cup GT3. De Exige Cup 260 is per direct te bestellen tegen een prijs van € 52.899,- en dat is zonder belastingen. Van der Kooi Sportcars, de Nederlandse importeur van Lotus, is nog aan het rekenen wat ‘ie hier gaat kosten.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com

 
 Doorsturen   Reageer

 

Laatste autonieuws

  Mercedes-AMG EQS 53 is een olifant. Maar wel een snelle olifant.
  Skoda voert druk op Volkswagen op met Enyaq iV Coupé
  Dit is de volledige elektrische Mercedes EQE! Denken we ...
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10