zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
autonieuws
 

Nieuwe Noble M600 dan eindelijk klaar

 

19 augustus 2009 - Na enige tijd van vertraging presenteert het Noble dan eindelijk hun nieuwe supercar. De M600 is zoals we van de kleine Britse fabrikant gewend zijn een echte rijdersauto. Noble noemt geen directe concurrenten, maar laat weten dat de M600 dicht tegen het kaliber van een Ferrari F40 ligt.

Noble windt er geen doekjes om. Het merk neemt zelfs de McLaren F1 in de mond om aan te geven waar de M600 toe in staat is. De specificaties liegen er in ieder geval niet om. Een vermogen van 650 pk en een maximum koppel van 818 Nm, in 3,0 seconden naar de 100 km/h, in 6,5 seconden naar de 200 km/h en een topsnelheid van ruim 360 km/h. Het geweld wordt geleverd door een 4.4 liter V8 waarop twee Garret-turbo’s zijn geschroefd. De Noble-ingenieurs wisten zonder moeite 750 pk uit het blok te persen, maar hebben uiteindelijk toch besloten voor het productiemodel iets minder output te geven. Overigens kunnen bestuurders van de M600 zelfs ook nog bepalen hoeveel vermogen ze willen: 450, 550 of de maximale 650 pk.



600 pk per ton
Net als Lotus hanteert Noble de ‘minder is meer’ filosofie, maar in tegenstelling tot hun collega’s heeft Noble nog nooit gehoord van ‘ een relatief hoog vermogen’. De M600 weegt dankzij het gebruik van spaceframes en een ten dele uit koolstofvezel opgetrokken koetswerk slechts 1.275 kg. Dat betekent dus een dat elke pk slechts 1,96 kg hoeft mee te slepen. Ter vergelijking: de Bugatti Veyron heeft een pk/gewichtsverhouding van 1,88 per kilogram. In tegenstelling tot Franse hypercar komt het alles wat de M600 kan voor een groot deel op bestuurderkunsten van de berijder terecht. De Brits is namelijk wars van hulpmiddelen als ABS en het ESP werkt ‘anders’ dan in dat in andere moderne supercars. Gelukkig heeft Noble de hun nieuwelibg wel prachtig in balans gebracht met een gewichtsverdeling van 40/60 tussen vóór en achter. De 19 inch wielen vóór en 20 inch achter weten zodoende beter de pk’s op het asfalt te krijgen. Traction control is wel aanwezig, maar kan uitgeschakeld worden. Schakelen gaat trouwens met een normale handbak in tegenstelling tot semiautomatische versnellingsbakken van andere sportwagen is deze prijsklasse. "We hebben tijdens de ontwikkeling van de M600 verschillende halfautomatische transmissie met schakelflippers getest zoals die van de Ferrari Enzo, maar ze stemden ons allemaal niet tevreden", aldus Peter Boutwood, CEO van Noble. "Met een normale en goede handbak kun evenzo snel schakelen en het geeft de berijder meer controle over de auto".

November
De Noble M600 zal officieel worden onthuld tijdens de volgende maand gehouden Goodwood Revival. Daarna zal de auto worden gefabriceerd in een compleet nieuwe fabriek in Leicestershire, Engeland. De productie start over enkele maanden. In november kunnen de eerste eigenaren hun nieuwe aanwinst verwachten. Als richtprijs geeft Noble een bedrag van 200.000 pond op.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com

 
 Doorsturen   Reageer

 

Laatste autonieuws

  Mercedes-AMG EQS 53 is een olifant. Maar wel een snelle olifant.
  Skoda voert druk op Volkswagen op met Enyaq iV Coupé
  Dit is de volledige elektrische Mercedes EQE! Denken we ...
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10