zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
autonieuws
 

De échte Saab 9-3X voor € 49. 500,- de uwe

 

27 juli 2009 - In september staat de Saab 9-3X dan eindelijk bij de vaderlandse dealerbedrijven. En inmiddels zijn ook de prijzen bekend. Wie eervol een Saab 9-3X wil rijden moet minimaal € 49.500,- neerleggen. Een overhandiging van € 46.700,- is ook voldoende, maar dan beschik je wel over avontuuronwaardige voorwielaandrijving.

Als we over de voordeligste 9-3X hebben, dan spreken we over de 1.9 TTiD-diesel gekoppeld aan een handgeschakelde 6-bak. De aandrijvingkrachten vinden dan zoals in de inleiding genoemd uitsluitend hun weg naar de vooras. Vreemd genoeg is vierwielaandrijving (AWD) niet eens beschikbaar op de oliegestookte varianten. Een automaat met zes verzetten wel. Daar betaal je minimaal € 48.975,- voor. Beide diesels hebben een vermogen van 180 pk en een trekkracht van 400 Nm. Sprinten naar honderd voltrekt zich in de handbak in een rappe 8,7 seconden en de automaat doet er 9,2 seconden over. De topsnelheid bedraagt respectievelijk 220 en 215 km/h. Wat verbruik betreft is het verschil tussenbeide aanzienlijk. Wie zorgvuldig zelf zijn verzetten kiest kan een verbruik van 5,5 l/100 km behalen. Laat je dit de 9-3X zelf doen dan noteert deze een veel hogere 6,9 liter per 100 kilometer.



Benzine
Saab vindt de benzinemotor nog steeds de enige juiste keus voor avontuurlijk rijden, want die beschikken standaard allemaal over AWD-aandrijving. De turbomotoren hebben allen een inhoud van 2.0 liter en een vermogen van 200 pk. De 2.0 T Aero XWD met handbak en rijdend op normale benzine staat in de boeken voor minimaal € 49.500,-. Deze versie bestellen als BioPower (€ 49.995,-) kan ook. De 9-3X is dan in staat op bio-ethanol (E85) te rijden. Een 9-3X met automatische transmissie kost € 52.550,-. Net als bij de oliestokers is het verschil in brandstofverbruik tussen de handgeschakelde en de automatische versies groot. De eerste (normaal en E85) realiseert namelijk een gemiddeld verbruik van 8,3 l/100 km, terwijl de automaat een kleine twee liter benzine meer nodig heeft voor dit traject. Ook op de acceleratie naar 100 km/h is het verschil merkbaar: namelijk 8,5 tegen 9,6 seconden. Qua topsnelheid is de automaat 10 km/h langzamer dan de 230 km/h voor de handbak. Dat valt nog mee. Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com

 
 Doorsturen   Reageer

 

Laatste autonieuws

  Mercedes-AMG EQS 53 is een olifant. Maar wel een snelle olifant.
  Skoda voert druk op Volkswagen op met Enyaq iV Coupé
  Dit is de volledige elektrische Mercedes EQE! Denken we ...
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10