zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
autonieuws
 

Infiniti G37: Try to be different

 

22 juli 2009 - Om de vier jaar mag leaserijdend Nederland weer een nieuwe stalen ros uitzoeken. Het bekende vinkje gaat bij veel mensen automatisch naar één van de drie Duitse merken. Toch zijn er alternatieven te noemen, zoals Lexus bijvoorbeeld. Maar Lexus heeft nog nooit echt potten kunnen breken. Nieuwkomer Infiniti dan? Kan deze auto het opnemen tegen de Duitsers?

"Een wat? " of "mooie Lexus" is een vaak gehoorde kreet die wij tijdens de testperiode naar ons hoofd geslingerd kregen. Opvallend is dat de auto veel bekijks trekt en tongen los maakt. Iets dat je met een ‘doodnormale’ Duitser in ieder geval nauwelijks gebeurt. Als we meedelen dat het een Infiniti is dan klinkt nog meer verbazing. Toch is het Japanse merk alweer twintig jaar actief op de Amerikaanse markt. De dochteronderneming van Nissan rivaliseert daar sinds 1989 met de luxe merken van Toyota en Honda, respectievelijk Lexus en Acura. Eind 2008 besloot Nissan het merk ook naar Europa te brengen. Vier modellen, waaronder deze G37 Sedan hebben de aftrap gegeven.   



Elegant voorkomen
Uit de vele positieve reacties die ‘onze’ Infiniti ontving tijdens de testperiode kunnen we afleiden dat het exterieur in de smaak valt. De fraaie gespierde lijnen van de sedan zetten een krachtig voorkomen neer. Door de brede grille en de golvende motorkap is het model eerder elegant sportief te noemen dan agressief. Het is duidelijk te zien dat we hier met een Amerikaans georiënteerde auto te maken hebben. De styling van de Duitse concurrenten is veel strakker en zakelijker. Denk aan een auto als de Audi A4, BMW 3-serie of de Mercedes C-klasse. De G37 Sedan is wat vormgeving betreft een duidelijk onderscheidend alternatief.  

Ruimteaanbod relatief beperkt
Binnenin de auto heerst een gemoedelijke sfeer. De combinatie van hout en het analoge klokje in de middenconsole geven het dashboard een smaakvol karakter mee. Het stuur en het daarbij behorende instrumentarium maken de sportieve bedoelingen gelijk duidelijk. Het kleine stuur ligt lekker in de hand en is goed in te stellen. Opmerkelijk hierbij is dat de gehele stuurkolom inclusief instrumentarium volledig elektrisch meebeweegt. Samen met de veelvuldig verstelbare stoel kan zo altijd de juiste zitpositie gevonden worden. De (optionele) lederen zetels bieden prima zitcomfort en ondersteunen alle ledematen optimaal. Als we naar de kwaliteit van het interieur kijken dan zien we dat deze nog net niet op hetzelfde niveau als dat van zijn directe concurrenten ligt. Het ruimteaanbod daarentegen komt wel overeen. Dit is namelijk relatief klein. De G37 Sedan mag een lange en grote verschijning zijn, binnenin zien we dit niet terug. Voorin is het prima toeven, maar één zitrij naar achteren houdt het niet over. Een lange reis met twee volwassenen moet geen probleem zijn. Drie personen vervoeren is echter een krappe bedoeling. Ook de bagageruimte is met 450 liter niet overbemeten.

Fantastische drijfveer
Achter de chromen lamellen van de grille ligt een smeuïge zescilinder te wachten. Het is dezelfde motor als de krachtbron uit de FX37 en de Nissan 370z en is een lust voor het oor. Onder normale omstandigheden is het blok soepel en stil, maar vloer je het gaspedaal dan schiet het geluidsniveau omhoog. Naarmate de toerenteller richting de rode lijn gaat wordt het geluid steeds luider en fraaier. Rond de vijf duizend toeren strelen de klanken van de V6 je trommelvliezen en is de radio een overbodige accessoire. Tegelijk met de geluidsensatie zorgt de 320 pk sterke krachtbron ook voor een snelheidsensatie. De 3696 cc tellende motor stuwt de G37 binnen zes seconden naar de 100 km/h. Nadeel van de geweldige audio onder de motorkap is het verbruik die 11 liter per honderd kilometer tot zich neemt. Gemiddeld welteverstaan.

Kilometermeter of sportsedan
Standaard beschikt de G37 over achterwielaandrijving. Wij rijden echter met de vierwielaangedreven sedan die als toevoeging een x achter het typeplaatje krijgt. Samen met de elektronische veiligheidssystemen is de G37x niet van de wijs te brengen. De modellen van Infiniti zijn georiënteerd op een sportieve doelgroep en dat is goed te merken. De afstelling van het onderstel is redelijk stug en zorgt voor veel rijplezier. De combinatie met de zes cilinder tellende gangmaker in de motorsteunen maakt van de G37 een halve sportwagen. Het enige ‘zwakke’ punt van de hele aandrijflijn is de automatische transmissie. Deze werkt niet altijd even snel en is niet geheel schokvrij. Een handgeschakelde versnellingsbak kan de sportieve aspiraties van het model wellicht nog verder verhogen. De combinatie van de automaat en de adaptieve cruise control (optie van €1.400,-) zorgt echter wel voor soepele snelwegkilometers. Het comfort is ondanks de sportieve afstelling niet volkomen verloren gegaan. Hobbels en korte oneffenheden weet de sedan goed te filteren.

Standaard bomvol
De handgeschakelde en achterwielaangedreven G37 Sedan staat voor € 54.950,- in de prijslijsten. De toevoeging van een automatische transmissie en vierwielaandrijving schroeft de prijs op naar € 61.465,-. Dat lijkt veel geld, maar een vergelijkbare BMW 3-serie kost € 63.945,- (335xi automaat met 306 pk). Daarnaast is de G37 voorzien van een ruime standaarduitrusting, waaronder keyless entry, parkeersensoren voor en achter, centrale kleurendisplay met Infinit Controller en Bluetooth, audiosysteem met 7 speakers, 6 CD-wisselaar, MP3/WMA compatibiliteit en externe audio-aansluiting en bi-Xenonverlichting met adaptieve bochtverlichting.

Alternatief?
Blijkt de Infiniti een waardig alternatief voor de (gevestigde) Duitse orde? Het antwoord blijkt een volwaardig ‘ja’ te wezen. Wellicht kan de sedan zich qua kwaliteit nog nét niet meten, maar met de beleving zit het wel goed. Qua rijplezier komt de Infiniti gevaarlijk dicht bij de BMW 3-serie in de buurt. Oppassen dus voor de Duitse merken? Nee, dat niet. Infiniti richt zich slechts op kleine aantalen en zegt dit ook zo te willen houden. Het merk gaat puur voor de echte liefhebbers. En zonder het aanbieden van een dieselmotor zal dit voorlopig ook het geval blijven. Maar dat men een serieus alternatief in de markt heeft gezet staat buiten twijfel.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com

 
 Doorsturen   Reageer

 

Laatste autonieuws

  Mercedes-AMG EQS 53 is een olifant. Maar wel een snelle olifant.
  Skoda voert druk op Volkswagen op met Enyaq iV Coupé
  Dit is de volledige elektrische Mercedes EQE! Denken we ...
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10