zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
autonieuws
 

Officieel: de Audi A5 Sportback

 

16 juli 2009 - Dit zijn de allereerste foto´s van de gloednieuwe A5 Sportback. De derde telg van de A5 familie is volgens Audi een kruising is tussen een coupé, een sedan en een stationwagen. Het resultaat mag er absoluut zijn.

  • Derde model binnen de Audi A5-reeks
  • Kruising tussen een coupé, sedan en Avant 
  • Levering start eind oktober vanaf € 40.800,-
  • Drie benzine- en drie dieselmotoren
De nieuwe A5 Sportback is duidelijk een Audi. De 4,7 meter lange Sportback combineert de styling van de A5 coupé en A4 sedan en voegt er een lage daklijn aan toe voor een unieke uitstraling. Door de combinatie van een lange wielbasis (2,81 m), de korte carrosserie-overhangen en de grote spoorbreedte heeft hij een krachtige verschijning. Opvallend detail is de C-stijl. Dit is een duidelijke hommage aan de illustere Audi 100 Coupé S uit 1969. Aan de achterzijde zien we een geïntegreerde achterspoiler en een diffuser. Deze twee details moeten de breedte van de Sportback benadrukken.


Vierzitter met ruimte
Volgens Audi is de A5 Sportback een kruising tussen een coupé (belijning), een sedan (comfortgehalte) en een stationwagen (gebruiksgemak). De sterk aflopende daklijn moet geen probleem opleveren voor de passagiers op de achterbank. Audi meldt dat het model evenveel hoofdruimte biedt als de A4 Sedan. De beenruimte moet door de lange wielbasis meer dan voldoende zijn. De grote achterklep van biedt toegang tot een bagageruimte met 480 liter inhoud. Door de achterstoelen neer te klappen, kan dit worden vergroot tot 980 liter.

Motorengamma
Na de introductie krijgt de koper de keuze uit drie benzine- en drie dieselmotoren. Halverwege 2010 zal Audi hier nog drie extra motoren aan toevoegen. Vermoedelijk twee nieuwe basismotoren en een 333 pk sterke V6 in de S5 Sportback. Consumenten die graag een benzinemotor in de motorsteunen zien hebben de keuze uit de 180 pk of 211 pk sterke 2.0 TFSI en de 3.2 V6 met 265 pk. Dieselaars maakt Audi blij met de 170 pk sterke 2.0 TDI, de 2.7 V6 TDI met 190 pk en de 3.0 TDI met 240 pk. In 2010 komt Audi overigens nog met een nieuwe basismotor (een 140 pk sterke 2.0 TDI).

Milieubesparend
In het kader van energiebesparing wordt elke A5 geleverd met een systeem dat remenergie opslaat en dit gebruikt bij accelereren. Bovendien worden de handgeschakelde versies met een schakelindicator geleverd. Tot slot monteert Audi op de versies met 2,0-liter motor een start-/stopsysteem.

Maximale dynamiek
De voorwielaangedreven uitvoeringen van de Audi A5 Sportback zijn standaard voorzien van ESP met geïntegreerd elektronisch sperdifferentieel dat zorgt voor optimale tractie. Het optionele dynamic steering (dat nauw samenwerkt met het ESP) kan de stuurratio met bijna 100% variëren. Bij lage snelheden is de mate van bekrachtiging maximaal en dat maakt (in)parkeren veel eenvoudiger. Naarmate de snelheid oploopt, vermindert de mate van bekrachtiging.

Nieuw sportdifferentieel
De Audi A5 Sportback 3.0 TDI quattro en de 3.2 FSI quattro kunnen ten behoeve van extra rijdynamiek optioneel worden voorzien van het nieuwe sportdifferentieel. Dit zorgt ervoor dat bij insturen en/of accelereren het grootste gedeelte van de aandrijfkracht naar het buitenste achterwiel wordt ‘gestuurd’ waardoor onderstuur zo veel mogelijk wordt voorkomen. Het sportdifferentieel wordt elektronisch aangestuurd en reageert mede daardoor zeer snel op wisselende omstandigheden. De bestuurder kan de karakteristiek ervan naar eigen inzicht/voorkeur aanpassen via Audi drive select. Afgezien daarvan biedt Audi drive select de bestuurder de mogelijkheid om te kiezen tussen drie ‘set-ups’ van de Audi A5 Sportback: comfort, auto en dynamic. Afhankelijk van de gekozen instelling, reageert de auto dan sneller op het gaspedaal, worden de schakelpunten aangepast en verandert de mate van stuurbekrachtiging.

Standaarduitrusting
Elke Audi A5 Sportback is voorzien van 17 inch lichtmetalen velgen, automatische airconditioning, een met leer bekleed sportstuur en het Concert audiosysteem inclusief CD-speler en acht speakers. Ook een elektromechanische parkeerrem, zes airbags, mistlampen vóór, vier elektrisch bediende ramen en elektrisch bediende buitenspiegels (met verwarming) zijn standaard. Daarnaast beschikt de A5 Sportback over een lange optielijst. Zo is het nieuwe model leverbaar met adaptieve Xenon plus-verlichting, de grootlichtassistent die automatisch schakelt tussen dim- en grootlicht, keyless entry (in combinatie met een startknop voor de motor) en wielen in maten tot 20 inch. De eveneens optionele adaptieve cruise control met Audi braking guard zorgt voor automatisch afstand houden én het waarschuwt de bestuurder vroegtijdig voor een dreigende aanrijding. Ook Audi lane assist is beschikbaar en dat geldt eveneens voor het Audi advanced parking system, waarbij via een camera het gebied achter de auto wordt weergegeven (bij ingeschakelde achteruitversnelling).

S line en Pro line
Net zoals de meeste Audi modellen is de Audi A5 Sportback ook te leveren in de S line-uitvoering. Dit pakket bestaat uit een sportief afgestemd en verlaagd onderstel, 18 inch lichtmetalen wielen en een extra sportief uitgevoerd interieur. Een extra onderdeel van S line is het exterieurpakket met speciale bumpers, sideskirts en S line-badges. (Het rode model in de fotogallery is voorzien van het S-Line pakket.) Naast het S-line pakket levert Audi de Sportback ook als Pro line. Daarbij ligt de nadruk op extra luxe en comfort met onder andere comfort airco, Audi parking system achter, Xenon-plus verlichting en een MMI-navigatiesysteem.

Prijzen
De Audi A5 Sportback is leverbaar per eind oktober 2009 en de vanafprijs is € 40.800,- voor de handgeschakelde en voorwielaangedreven 2.0 TFSI met 180 pk. De Audi A5 Sportback 170 pk sterke 2.0 TDI is er vanaf € 44.900,- en de 2.7 TDI met 190 pk begint bij € 49.990,-. Laatstgenoemde zijn tevens handgeschakeld en voorwielaangedreven. Het Pro line pakket kost € 4.950,- extra.

Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com

 
 Doorsturen   Reageer

 

Laatste autonieuws

  Mercedes-AMG EQS 53 is een olifant. Maar wel een snelle olifant.
  Skoda voert druk op Volkswagen op met Enyaq iV Coupé
  Dit is de volledige elektrische Mercedes EQE! Denken we ...
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10