zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
autonieuws
 

Volkswagen presenteert Touareg BlueMotion

 

25 mei 2009 - Volkswagen blijft het BlueMotion-label verder uitbreiden. De nieuwste telg binnen deze ´schone´ familie is de Touareg. De grootste en meteen ook de minst zuinige van het gamma. Toch wist Volkswagen dankzij tal van aanpassingen het verbruik nog aanzienlijk te reduceren ten opzichte van de gewone Touareg.

Als basis nam men de 3.0 V6 TDI met een vermogen van 240 pk en een koppel van 500 Nm. Vervolgens werden daar de nodige BlueMotion-technieken op toegepast. Zo monteert Volkswagen een systeem dat remenergie opvangt, is de carrosserie met 25 mm verlaagd en worden er banden met een lagere rolweerstand gemonteerd. Samen met langere overbrendingen van de versnellingsbak, het verder terugdringen van wrijving in de motor en aanpassingen in het motormanagement wist Volkswagen het verbruik met 10 procent terug te brengen. Daardoor verbruikt de Touareg 3.0 V6 TDI BlueMotion elke 100 km zo´n 8,3 liter diesel. De gewone Touareg met deze motor onder de kap neemt met slechts 9,3 l/100 km genoegen. De CO2-uitstoot ligt op 219 g/km voor de BlueMotion en 244 g/km voor de gewone 3.0 TDI.



Minder vermogen
Voordat we over het volgende voordeel beginnen toch een kleine kanttekening. De zescilinder dieselmotor is ietwat geknepen en levert geen 240 maar 225 pk als BlueMotion. Het koppel daarentegen ligt met 550 Nm maar liefst 50 Nm hoger. De 0-100 km/h sprint maakt weinig verschil. De ´schone´ Touareg legt deze in 8,5 seconden af terwijl de ´gewone´ er 8,3 seconden voor nodig heeft. Het mag geen naam hebben inderdaad.

Prijs
Het meest interessante aan het hele verhaal is dat de BlueMotion niet alleen zuiniger en schoner is, maar ook nog eens goedkoper. Volkswagen vraagt minimaal € 72.190,- voor de 3.0 V6 TDI Bluemotion terwijl diezelfde motor zonder BlueMotion-toevoeging voor minimaal € 74.990,- in de prijslijsten staat. Een Highline kost € 76.990,- en een Highline Plus moet minimaal € 78.650,- opbrengen. Een stukje prijsverschil is te verklaren door het label. De BlueMotion krijgt namelijk een E-label terwijl de gewone V6 een F-label opgeplakt krijgt. De rest zit ´em in de slurptaks. Binnenkort volgt overigens ook nog een Tiguan BlueMotion. Die staat waarschijnlijk nog voor dit jaar gepland. Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com

 
 Doorsturen   Reageer

 

Laatste autonieuws

  Mercedes-AMG EQS 53 is een olifant. Maar wel een snelle olifant.
  Skoda voert druk op Volkswagen op met Enyaq iV Coupé
  Dit is de volledige elektrische Mercedes EQE! Denken we ...
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10