zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
autonieuws
 

En dan nu officieel: BMW 5-serie GT

 

22 mei 2009 - In navolging van de eerder vandaag gelekte beelden nu de officiële berichtgeving over de BMW 5-serie GT zoals deze eind dit jaar bij de dealers staat. Het model wordt tussen de 5- en de 7-serie gepositioneerd en is straks leverbaar met drie krachtige motoren.

Met de nieuwe 5-serie Gran Turismo levert BMW opnieuw een opvallend model af. Precies zoals het dat ook deed met de eigenaardige X6. De auto combineert de luxe van een premiumsedan met de veelzijdigheid van een SUV en dit alles verpakt in de sportieve ‘jas’ van een coupé. Daarnaast staat het comfortgehalte op een hoog niveau. De 5-serie GT is dan ook bedoeld voor die mensen die het beste van alle carrosserievarianten graag wil terugzien in één auto. Wie dat precies zijn kan BMW jullie het beste zelf uitleggen.



Ruimte van een 7-serie
Met een lengte van nagenoeg vijf meter, een hoogte van 1,90 meter en een breedte van 1,56 meter valt de 5-serie GT tussen de 5-serie Sedan en de 7-serie in. Dit terwijl BMW de nieuwe ‘Fünfer’ 10 cm in lengte laat groeien. De wielbasis van de GT bedraagt 3,07 meter en dat staat garant voor veel beenruimte. Met de achterbank - of optionele individuele zetels - in de normale stand is de beenruimte vergelijkbaar met die van de 7. De bagageruimte bedraagt dan 440 liter. Wie de bank naar voren schuift (maximaal 10 cm) heeft 590 liter ter beschikking. Echter moeten de achterpassagiers dan wel genoegen nemen met de beenruimte gelijk aan die van een 5-serie. In neergeklapte toestand biedt de totale pakkingruimte 1.700 liter. Deze bereiken kan overigens op twee manieren: via een scharnierende kofferklep of middels het hatchback-principe.

Uitsluitend krachtige motoren
Nog een bewijs dat BMW de 5-serie GT boven de 5-serie Sedan en Touring positioneert is dat de auto alleen geleverd wordt met motoren van de bovenste plank. ‘Instapper’ is de 535i met 3.0 liter twin-turbomotor. Het vermogen ligt op 306 pk en de trekkracht bedraagt 400 Nm. Hiermee sprint de auto in 6,3 seconden naar de 100 km/h en ligt het gemiddelde verbruik op 8,9 l/100 km. De twee en laatste benzine is een 4,4 liter twin-turbo met 407 pk en 600 Nm. Deze gaat als 550i Gran Turismo door het leven en accelereert in 5,5 naar de honderd. Z’n dorstigheid is vastgesteld op 11,2/100 km. Dieselen kan uitsluitend met de 530d. Een vermogen van 245 pk en koppel van 540 Nm zorgt ervoor dat de 100 km/h in 6,9 seconden wordt aangetikt. Het fabrieksverbruik bedraagt een 6,5 liter per honderd kilometers.

Dynamic Drive Control
Alle motoren worden gekoppeld aan de 8-trapsautomaat die onlangs debuteerde in BMW’s absolute topmodel, de 760i. Dynamic Drive Control is eveneens standaard. Hiermee kunnen het onderstel, de gaspedaalresponse, de mate van stuurbekrachtiging en de versnellingsbakverhoudingen middels een druk op de knop worden aangepast. Er is keuze uit vier verschillende modi: Comfort, Normal, Sport en Sport+.

In de watten
Zoals aangegeven bidet de 5-serie GT een hoge mate van comfort. Dat zie je niet alleen terug in de uitstraling van het interieur, de klasse afwerking en de gebruikte materialen, ook eens scala aan elektronische systemen dragen bij aan een verwende rit. Bij de vanafprijs zijn ook inbegrepen: iDrive inclusief 10,2 inch TFT-scherm, een achteras met luchtvering, runflat-banden, bi-xenon koplampen, automatische klimaatregeling, een bovengemiddeld audiosysteem en een pallet aan veiligheidsvoorzieningen. De optielijst is met bijvoorbeeld individuele fauteuils achterin, een panoramadak, Head-Up Display, Integral Active Steering, BMW ConnectedDrive, cruisecontrol inclusief Start & Go, High-Beam Assistant, Lane Change Warning, Lane Departure Warning, Speed Limit Info, BMW Night Vision, Side View, Top View en achteruitrijcamera nog vele malen langer.

De BMW 5-serie Gran Turismo zal tijdens de IAA begin septmeber zijn showdebuut beleven. En naar verwachting zal het model in november de dealers aandoen. Prijzen volgen nog. 

Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com

 
 Doorsturen   Reageer

 

Laatste autonieuws

  Mercedes-AMG EQS 53 is een olifant. Maar wel een snelle olifant.
  Skoda voert druk op Volkswagen op met Enyaq iV CoupĂ©
  Dit is de volledige elektrische Mercedes EQE! Denken we ...
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10