zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
autonieuws
 

BMW X5 Security Plus: voor risicovolle ‘ladingen’

 

14 april 2009 - BMW komt tegemoet aan de wens van klanten die onder alle omstandigheden goed beveiligd vervoerd moeten kunnen worden. Voor het eerst brengt een fabrikant van volumemodellen dan ook een auto op de markt die bestand is tegen ´s werelds meest gebruikte wapen: de AK 47.

Zelfs een getraind oog zal aan deze BMW X5 weinig bijzonders kunnen ontdekken. De inzittenden weten echter wel beter. Deze BMW X5 Security Plus is eigenlijk een tank verpakt in de carrosserie van een X5. In tegenstelling tot de ´gewone´ X5 Security, die beschermingsniveau VR4 kent, is de X5 Security Plus op tal van punten verder beschermd tegen aanvallen van buitenaf. Zo is extra aandacht besteed aan de naden tussen de portieren en het glas. Dat laatste is extreem dik en daardoor in staat om zelfs de kogels uit een AK 47 tegen te houden. Met de banden, die altijd een week punt vormen, is zelfs na een voltreffer nog tot 80 km/h te rijden.



Intercom
Wanneer de inzittenden worden aangevallen kan er met de belagers gecommuniceerd worden dankzij een intercom. Hierdoor kunnen ramen en deuren gesloten blijven terwijl er wel van binnen naar buiten en vice versa gesproken kan worden. Bovendien is er een camera aan de voor- en achterzijde gemonteerd om zodoende een goed overzicht van de situatie te kunnen krijgen. Een bedieningspaneel, dat is gemonteerd tussen de voorstoelen, maakt het mogelijk om de genoemde functies en onder meer de zwaailichten en sirene te bedienen.

Vierwielaandrijving
BMW claimt dat de X5 Security Plus onder vele omstandigheden moet kunnen vluchten. Om die reden is een SUV dan ook veel beter geschikt om als vluchtauto te dienen. Mede dankzij de hogere bodemvrijheid ten opzichte van een limousine en dankzij de vierwielaandrijving kan de X5 zich ook buiten de gebaande paden redden. Om zo snel mogelijk weg te komen ligt in het vooronder een 4.8 liter V8 met een vermogen van 355 pk en een koppel van 475 Nm. De sprint van 0-100 km/h verloopt in 8,5 seconden. Dat is een stuk minder snel dan de gewone X5 met deze motor, maar de X5 Security moet dan ook heel wat extra gewicht met zich meeslepen. De topsnelheid is elektronisch begrensd op 180 km/h. Uiteraard is het onderstel flink aangepakt om ook met een kolos als deze alsnog dynamische rijeigenschappen te kunnen behalen.

Rijtraining
De X5 Security wordt zij-aan-zij met de gewone X5 gebouwd in de Amerikaanse BMW-fabriek in Spartanburg. Voor de verdere inbouw van veiligheidssystemen wordt de auto in Toluca (Mexico) afgemonteerd. Met meer dan 30 jaar ervaring in het bouwen van gepantserde auto´s zal het qua know-how wel goed zitten bij BMW. Bovendien biedt het bedrijf ook rijtrainingen aan voor chauffeurs van ´risicovolle ladingen´. Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com

 
 Doorsturen   Reageer

 

Laatste autonieuws

  Mercedes-AMG EQS 53 is een olifant. Maar wel een snelle olifant.
  Skoda voert druk op Volkswagen op met Enyaq iV Coupé
  Dit is de volledige elektrische Mercedes EQE! Denken we ...
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10