6 april 2009 - Tegelijkertijd met het officieel verklaren van de nieuwe X5 M en X6 M presenteert BMW enkele merkprimeurs: de eerste M-uitvoering voor de X-serie, de eerste M met vierwielaandrijving en de eerste M met een turbomotor.
BMW heeft een druk jaar voor de boeg. Vele voor het merk belangrijke modellen worden dit jaar geïntroduceerd dan wel gelanceerd op de markt. Onlangs konden we de 5-serie GT en de nieuwe Z4 verwelkomen en in de loop van het jaar kunnen we de belangrijkste modellen, de fonkelnieuwe 5-serie en 5-serie Touring, verwachten. Maar voordat het zover is worden we in euforische stemming gebracht met de nieuwe M-uitvoeringen van de X5 en X6. Ze worden officieel onthuld tijdens de New York Motor Show en maken nog dit jaar hun opwachting in de showroom.
Anabolendesign
De krachtige gelaatsuitdrukkingen van de beide M-uitvoeringen van de X-serie zijn al meerdere keren behandeld. Geheel passend bij hetgeen wat er onder de motorkap afspeelt zijn de modellen voorzien van het nodige opzichtige plaatwerk. Een potente voor en -achterbumper, aangezette zij-skirts, vier vuistdikke eindpijpen van het uitlaatsysteem en flinke wielen met een diameter van 20 inch laten weten dat deze krachtpatsers ergens voor staan. Het M-embleem om precies te zijn.
275 km/h
Zowel de X5 M als de X6 M wordt aangedreven door een 4.4 liter V8 twin-turbo goed 555 pk en maximum koppel van 680 Nm. Die geblazen hulp voor een M-uitvoering is voor BMW een primeur, net als de xDrive-vierwielaandrijving. Ook die eigenschap bevatte een M nog nooit. De motoren zijn gekoppeld aan een zestraps sportautomaat met launch control en daarmee in staat in 4,7 seconden naar de 100 km/h te knallen. Het wagengewicht (2.380 kg) en de luchtweerstand lijken geen invloed te hebben op de X-monsters. Ze zijn beide begrensd op 250 km/h, maar wie meer wenst krijgt meer; namelijk een topsnelheid van 275 km/h. Daarvoor moet wel het M Performance sportpakket aangeschaft worden.
M Dynamic Mode
Onderdeel van het Dynamische Stabiliteits Controle (DSC) maakt de M Dynamic Mode (MDM). Wanneer dit systeem wordt geactiveerd grijpt het DSC later in en worden de krachten meer verdeeld over de achterwielen. Hierdoor wordt de speelruimte van beide modellen vergroot. Andere features die het ‘Freude am Fahren’ verhogen zijn de luchtvering met niveauregeling (standaard) en het Adaptive Drive. Deze laatste compenseert de neiging tot overhellen van de carrosserie in een bocht en maakt sportiever insturen en sneller uitaccelereren mogelijk.
Verschillende rijprogramma’s
Behalve het DSC en de dempers, kan de bestuurder de aandrijflijn naar eigen smaak aanpassen. Middels de Power Mode heeft de bestuurder de keuze uit een Sport- en een Efficiency-rijprogramma. Vervolgens kan de bestuurder zijn ideale rijafstemming personaliseren door middel van het M Drive. De Power Mode, het DSC en de elektronisch instelbare dempers (EDC) kunnen hiermee allemaal op elkaar afgestemd worden en opgeslagen worden.
Uitrusting
Van auto’s met een dergelijk prijskaartje - prijzen zijn nog niet bekend - mag verwacht worden dat ze flink in de slappe was zitten wat betreft accessoires. De standaarduitrusting van de BMW X5 M en de BMW X6 M omvat in ieder geval automatische airconditioning, elektrisch bedienbare M sportstoelen met een geheugenfunctie, stoelverwarming, lederen bekleding, een audiosysteem met twaalf luidsprekers en een elektrisch te bedienen achterklep (X6 M). Standaard is tevens het Dynamic Performance Control, een systeem dat de aandrijfkrachten over het rechter- en linkerachterwiel verdeeld en de koersvastheid plus wendbaarheid van de auto verhoogt. (Uit)accelereren uit bochten wordt op deze manier eenvoudig.