zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
autonieuws
 

Officieel: Volkswagen Golf GTD

 

27 maart 2009 - De eerdere berichtgeving over het debuut van de nieuwe Golf GTD tijdens de AMI in Leipzig is door Volkswagen bevestigd. Tegelijkertijd zijn alle specificaties en foto?s van deze Golf GT(I)-Diesel vrijgegeven.

De Mobil International in Leipzig opent nog deze week haar deuren en Volkswagen heeft deze show aangewezen om de nieuwe Golf GTD te presenteren. Het is goed te zien dat de GTD het diesel-broertje van de GTI, want zowel het in- als het interieur kent veel overeenkomsten met de sportiefste Golf van dit moment. Het front is zelfs grotendeels (bumper, grille en koplampen) één op één overgenomen. Aan de achterkant zijn er verschillen. Zo heeft de GTD geen eindpijp aan weerszijden, maar een paar aan de linkerkant. De diffuser is tevens iets anders vormgegeven. Binnen onderscheidt de GTD zich van de GTI door middel van ‘Art Grey’ stikselwerk in plaats van het ‘Flash Red’ van de benzine-variant. Wel zien we het bekende ‘Jacky’ partoon op de sportstoelen en natuurlijk heeft de GTI-bagde plaats gemaakt voor een GTD-embleem.



‘Zuinige prestaties’
In het vooronder schuilt een 2.0 liter TDI met 170 pk. Het maximum koppel van 350 Nm is beschikbaar tussen 1.700 en 2.500 tpm. Gekoppeld aan een handgeschakelde 6-bak resulteert dit in een sprint naar 100 km/h in 8,1 seconden. De topsnelheid is vastgesteld op 222 km/h en de CO2-uitstoot ligt op 139 g/km. Optioneel is er een DSG-automaat verkrijgbaar. Deze sprint even snel naar de honderd als de handbak en de topsnelheid ligt 2 km/h lager. Bovendien is de DSG iets minder schoon, namelijk 147 gram CO2 per kilometer. Bij een sportieve diesel hoort een sportief motorgeluid. Omdat diesels daar van oudsher niet over beschikken (volgens Volkswagen) hebben de technici hieraan speciaal aandacht geschonken. De tweeliter commonrail moet nu over een sound beschikken die goed past bij de sportieve inborst van de GTD.

Uitrusting
Als topdiesel binnen het Golf-gamma zit de GTD flink in de slappe was wat opties betreft. Een sportonderstel, 17 inch ‘Seattle’ velgen, zwarte bekleding op de interieurstijlen, automatische airco, dagrijverlichting, ESP, verwarmbare voorstoelen, een radio/CD/MP3-systeem en een winterpakket zijn allemaal standaard. Zeven airbags waaronder een knie-airbag garanderen onder meer de veiligheid. In mei staat de Golf GTD bij de dealers. Prijzen zijn nog niet bekend.

Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com

 
 Doorsturen   Reageer

 

Laatste autonieuws

  Mercedes-AMG EQS 53 is een olifant. Maar wel een snelle olifant.
  Skoda voert druk op Volkswagen op met Enyaq iV Coupé
  Dit is de volledige elektrische Mercedes EQE! Denken we ...
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10