zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
autonieuws
 

In detail: de nieuwe Mazda3 MPS

 

3 maart 2009 - Mazda heeft ons verblijd met alle details en foto´s van de Mazda3 MPS. De hot-hatchback van de Japanners combineert een vermogen van 260 pk met een al even sportieve uitstraling. De concurrentie gaat het moeilijk krijgen.

De concurrentie in het segment van hot-hatchbacks is sterker dan ooit tevoren. De nieuwe Golf GTI en Mégane RS staan te trappelen om de showrooms binnen te rijden en ook de Focus ST, Leon Cupra en Civic Type-R weten nog steeds een flink toontje mee te blazen. Met de nieuwe Mazda3 MPS gaat Mazda het de concurrentie echter wel een stuk moeilijker maken. Op papier tenminste.



Sportief smoelwerk
Aan zijn uitstraling zal het niet liggen om de concurrentie in te pakken. Het lekker dikke front met een forse luchtinlaat, de 18 inch lichtmetalen wielen, de zijskirts en de forse spoiler op de achterklep laten over zijn bedoelingen geen twijfel bestaan. Ook de twee ronde uitlaatpijpen en de lekker sportieve achterbumper maken de 3 MPS tot een opvallende verschijning.

Interieur
Het interieur straalt eenzelfde sfeer uit. Neem plaats op de welgevormde kuipstoelen en je wordt getrakteerd op een dashboard dat is voorzien van de nodige sportieve elementen. Het rode stiksel steekt goed af tegen het voor de rest vrij donker ingerichte interieur. Leuk detail is de turbodruk meter die digitaal wordt weergegeven tussen de toerenteller en snelheidsmeter in.

Motorisch geweld
Het echte geweld treffen we uiteraard onder de motorkap aan. De 2.3 liter turbomotor weet een vermogen van 260 pk en een koppel van 380 Nm op de weg over te brengen. Wanneer het vermogen volledig wordt aangesproken accelereert de nieuwe 3 MPS in slechts 6,1 seconden vanuit stilstand naar 100 km/h. Zijn topsnelheid ligt op 250 km/h. Het verbruik is overigens met 0,5 liter per 100 km afgenomen ten opzichte van het vorige model. De nieuwe Mazda3 MPS neemt nu 9,2 liter benzine per 100 km tot zich.

Onderstel
Om al dit vermogen goed op de weg over te brengen monteert Mazda een limited-slip differential (LSD). Dit zorgt ervoor dat de voorwielaangedreven hot-hatch meer grip heeft in korte bochten. Voor nog meer grip moeten de nieuwe Dunlop banden zorgen. Deze meten 225 breed en geeft de bestuurder meer gevoel, aldus de makers. 320 mm grote schijfremmen voor en 280 mm schijven achter geven de MPS voldoende stopkracht. Onze interesse is in ieder geval gewekt Mazda!Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com

 
 Doorsturen   Reageer

 

Laatste autonieuws

  Mercedes-AMG EQS 53 is een olifant. Maar wel een snelle olifant.
  Skoda voert druk op Volkswagen op met Enyaq iV Coupé
  Dit is de volledige elektrische Mercedes EQE! Denken we ...
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10