zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
autonieuws
 

Vernieuwde Renault Clio RS ziet ´t levenslicht

 

3 maart 2009 - Wederom doet Renault de Autosalon van Genève aan om een nieuwe Clio RS te presenteren. Deze nieuwe lichting is gebaseerd op de laatste generatie van de Clio en brengt voortaan 203 pk op de wielen. Meteen vanaf de marktintroductie in maart zijn er twee verschillende versies te bestellen: als ?Luxe? of als ?Cup?.

Net als z’n voorganger is de Renault Clio RS, dat staat voor ‘Renault Sport’, weer rijkelijk voorzien van het nodige spoilerwerk. Gebaseerd op de huidige generatie van de Clio is de auto sportiever aangekleed met een frontsplitter, zij-skirts en aan de achterkant een diffuser met twee uitlaatpijpen. Het geheel rust op 17 inch lichtmetalen wielen, waarachter remklauwen van het merk Brembo schuilgaan. Het rubber is afkomstig van Continental en speciaal ontwikkeld voor de Clio RS. Dat levert niet alleen een betere grip op, maar draagt dankzij de lagere rolweerstand ook bij aan de zuinigheid van de motor. Zowel het kleurenpallet voor het exterieur als het interieur is uitgebreid. Nieuw is de exclusieve carrosseriekleur ‘Alien Green’.



Interieuraankleding
Sportieve accenten zijn ook weer binnenin te vinden. Nieuwigheden zijn er, op enkele toegevoegde opties zoals het Carminat TomTom navigatiesysteem, Keyless Go Entry en cruise control met snelheidbegrenzing, niet bijgekomen. Het stuur is nog immers bekleed met geperforeerd alcantara en ook de standaard zetels zijn in te ruilen tegen exemplaren van Recaro. Tegen bijbetaling uiteraard.



Relaxt sportief of puur stuurwerk
Zoals in de inleiding genoemd is de Clio RS leverbaar als ‘Luxe’ of als ‘Cup’. De eerste is meer afgestemd op de koper die naast een sportief rijgedrag ook enig comfort wenst. Het ‘Sport ‘onderstel is daar speciaal op afgestemd. Het ‘Cup’ onderstel van de RS Cup bevat stijvere veren en is meer gericht op degene die meer van stuurmanskunsten houdt. Ook staat deze hardcore RS zeven millimeter dichter op het asfalt. Bovendien is de ‘Cup’ 36 kg lichter dan de ‘Luxe’ doordat enkele zaken achterwege zijn gelaten en het afwijkende ontwerp van sommige onderdelen minder gewicht met zich meebrengt.

Iets sneller
In beide Clio RS-modellen huist dezelfde doorontwikkelde 2.0 liter motor uit de vorige generatie. Voortaan levert ´ie een vermogen van 203 pk en 215 Nm. Enkele aanpassingen hebben ervoor gezorgd dat het koppel iets eerder beschikbaar is. Sprinten naar honderd verloopt in 6,9 seconden en de topsnelheid ten opzichte van de Clio III RS Phase 1 is met 10 km/h gestegen naar een totaal van 225 km/h. Daarentegen is het gemiddelde brandstofverbruik aantrekkelijker geworden. Onder normale omstandigheden neemt de tweeliter voortaan 8,2 l/100 km tot zich, een winst van 0,7 l/100 km.

Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com

 
 Doorsturen   Reageer

 

Laatste autonieuws

  Mercedes-AMG EQS 53 is een olifant. Maar wel een snelle olifant.
  Skoda voert druk op Volkswagen op met Enyaq iV Coupé
  Dit is de volledige elektrische Mercedes EQE! Denken we ...
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10