zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
autonieuws
 

Alle geheimen van de Aston Martin One-77

 

3 maart 2009 - In Parijs gunde Aston Martin ons slechts een beperkte blik op de One-77 door het doek minimaal op te liften. Maar nu hebben de Britten dan eindelijk officieel hun meest unieke en duurste model ooit ontbloot. Dit is de One-77!

De One-77 is de duurste Aston Martin ooit met een prijskaartje van zo’n twee miljoen euro (inclusief belasting). Dat neemt niet weg dat de totale oplage van slechts 77 exemplaren al waren uitverkocht nadat Aston Martin ons vorig jaar oktober tijdens de Autosalon van Parijs slechts een minimale blik gunde op de bolide. In Genève werd door het hoofd van Aston Martin, Ulrich Bez, dan eindelijk het hele doek van de One-77 getrokken. "Vanaf het begin hadden we maar één doel voor ogen. De One-77 moest een supersportwagen worden die de laatste stand der techniek combineert met handgemaakt vakmanschap en de unieke capaciteiten en passie van onze designers, technici en partners naar buiten uitstralen".



Meesterwerk
Aston Martin trok dan ook alle registers open om de One-77 te realiseren, waarbij de ontwerpers veel vrijheid kregen. In samenwerking met carbonspecialist Multimac (MTC) werd de monocoque van de auto ontworpen en gebouwd. De carrosserie is uit aluminium opgetrokken en met de hand op maat gerold. De One-77 ademt sowieso een en al duurzaamheid uit. Kostbare materialen zijn dan ook meer regel dan uitzondering.

7.3 liter V12
In de motorsteunen hangt een 7.3 liter V12 die zijn basis ontleent aan de 6.0 liter twaalfcilinder die we kennen uit de andere Aston Martin-modellen. Echter is er door motorpartner Cosworth en de Aston Martin-technici zoveel aan het motorblok veranderd dat er bijna over een nieuwe gesproken mag worden. De One-77 zit nog middenin zijn ontwikkelingsfase en daarom zijn de definitieve specificaties van de krachtbron nog niet bekend. Verwacht wordt dat een vermogen van ruim 700 pk haalbaar is, terwijl het gewicht van de V12 met 25 procent is gedaald ten opzichte van de basismotor. Voor de overbrenging zorgt een nieuw ontwikkelde gerobotiseerde zesversnellingsbak. Schakelen gaat via de hendels achter het stuurwiel, zoals we dat ook kennen van andere Aston Martin-modellen met deze soortgelijke transmissie.

3,7 seconden
Het streefgewicht van de One-77 is geraamd op een totaal van 1.500 kg. Als alle pk’s vanuit stilstand in één keer aangespoord worden moet de bolide in staat zijn in 3,7 seconden naar 100 km/h te accelereren. Een topsnelheid van ver over de 320 km/h is tevens realistisch te noemen. Maar zoals gezegd bevindt de One-77 zich nog in de projectfase, dus de daadwerkelijke cijfers komen nog.

Racerij
Veel van de techniek van de One-77 is rechtstreeks afgeleid van de racerij. Daarbij werd vooral gekeken naar het principe van de DTM-wagens. Deze hebben net als de One-77 de motor voorin liggen, zijn achterwielaangedreven en beschikken over uitmuntende rijprestaties. Bovendien is hun zwaartepunt vaak optimaal wat de rij-eigenschappen ten goede komt. Ook Aston Martin heeft dit bij de One-77 willen realiseren. Lichtgewicht keramisch remmen behoren tot de standaarduitrusting.

Dynamic Sispension Spook Valve
Bijzonder is de verticale ophanging en het horizontale dempingsysteem. De dempers zijn volledig instelbaar en kunnen afgestemd worden op zowel het rijkarakter van een Gran Turismo of de stugheid van een circuitauto. Het zogeheten Dynamic Sispension Spook Valve (DSSV) zorgt voor een unieke factor in deze dempingtechniek. Deze techniek wordt ook gebruikt in de hoogste regionen van de autosport en bevat bepaalde mogelijkheden die de afstemming van de schokdempers heel precies kan aanpassen zonder het geheel te demonteren.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com

 
 Doorsturen   Reageer

 

Laatste autonieuws

  Mercedes-AMG EQS 53 is een olifant. Maar wel een snelle olifant.
  Skoda voert druk op Volkswagen op met Enyaq iV Coupé
  Dit is de volledige elektrische Mercedes EQE! Denken we ...
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10