zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
autonieuws
 

De revolutionaire Opel Ampera in detail

 

2 maart 2009 - Met de Opel Ampera heeft de Duitse autofabrikant een zeer sterke troef in handen. De Ampera is volledig elektrisch aangedreven en bespaart daarmee niet alleen het milieu, maar ook uw portemonnee. Dat alles heeft Opel in een keurig jasje weten te hijsen, gecombineerd met nette prestaties en een uitgebreide uitrusting.

  • Elektrisch aangedreven, benzinemotor als generator
  • 60 km geheel emissievrij rijden
  • Besparing van zo´n 2.000 euro per jaar
  • Keurige prestaties (0-100 km/h in 9 seconden)
  • In 2011 bij de dealers
Vergeet de Toyota Prius of de Honda Insight, de Opel Ampera heeft de toekomst. De Ampera is geen hybride zoals eerder genoemde concurrenten, maar een elektrisch aangedreven auto. Onder de carrosserie hebben de ingenieurs drie belangrijke onderdelen gemonteerd; een elektromotor, een lithium-ion batterijenpakket en een 1.4 liter benzinemotor die als generator dient. Wanneer de batterijen volledig zijn opgeladen kan er 60 km geheel emissievrij worden gereden. Moet er na 60 km verder worden gereden dan start er een kleine benzinemotor die zorgt voor de opwekking van stroom. Dat wordt naar de batterijen gevoerd en vervolgens drijven die de elektromotor weer aan. De benzinemotor is dus in geen van de gevallen verantwoordelijk voor de aandrijving, maar functioneert feitelijk als een kleine energiecentrale.


60 km
De actieradius van 60 elektrische kilometers lijkt beperkt, maar volgens onderzoek van Opel is dat meer dan voldoende. Tachtig procent van de Europeanen rijdt per dag niet meer dan 60 km. Mocht het wel nodig zijn om meer te rijden dan springt de benzinemotor bij en kan er totaal 500 km worden gereden. Is het pakket aan batterijen leeg dan kan de Ampera thuis of op het werk – aan elk willekeurig stopcontact – weer worden opgeladen. Dat neemt ongeveer 2,5 uur in beslag en kost volgens Opel niet meer dan een kopje koffie (ongeveer 1,50 euro). Wie per dag niet meer dan 60 km rijdt kan volgens Opel dan ook rekenen op een besparing van zo’n € 2.000,- per jaar.

Keurige prestaties, minimale uitstoot
De techniek is inmiddels zo ver dat er aan prestaties niet echt concessies te hoeven worden gedaan. De 0-100 km/h sprint verloopt in een keurige 9 seconden en de topsnelheid ligt op 160 km/h. Dat alles dankzij een vermogen van 150 pk en een koppel van 370 Nm. De CO2-uitstoot bedraagt volgens opgave 40 g/km, maar daar zit wel een addertje onder het gras. Opel berekende dat namelijk aan de hand van 100 gereden kilometers waarbij er uiteraard 60 elektrisch waren verreden. Maar goed, dan nog is het extreem zuinig. En bovendien rij je volledig emissievrij als je maar 60 km per dag rijdt.

Volt als basis
Zoals bekend is de Ampera een directe afgeleide van de Chevrolet Volt. Om de auto een eigen identiteit te geven heeft Opel echter niet al te veel moeite gedaan. Het front heeft een Opel-handtekening gekregen maar van opzij en achteren bekeken is het overduidelijk een Volt. Het interieur is dankzij materiaal- en kleurgebruik en het typische Opel-stuurwiel wel duidelijk Opel. De Ampera over vier plaatsen en een bagageruimte van 301 liter. De deurinleg speelt in op het elektrische karakter van de auto middels het gebruik van iconische thema’s. Met een geïntegreerde versnellingspook, twee informatieschermen en een infotainmentcenter met touch screen-bediening biedt de Ampera een volledig elektrische gebruikerservaring.

2011 leverbaar
Vanaf 2011 hoopt Opel de Ampera bij de dealers binnen te kunnen rijden. In Duitsland zal de prijs rond de 30.000 euro liggen. Daarmee is de Ampera net zo duur als een gemiddelde dieselauto in deze klasse. Of de prijs in ons land veel hoger komt te liggen is nog maar afwachten. Dankzij z’n gunstige emissiewaarden zou de Ampera namelijk wel eens vrijgesteld kunnen worden van BPM, net als de Prius.

Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com

 
 Doorsturen   7 reacties

 

Laatste autonieuws

  Mercedes-AMG EQS 53 is een olifant. Maar wel een snelle olifant.
  Skoda voert druk op Volkswagen op met Enyaq iV Coupé
  Dit is de volledige elektrische Mercedes EQE! Denken we ...
 
reacties
 
Danny  |   | 
3-03-2009
 | 
14:34 uur
Het gaat de goede kant op. Ik hoop dat veel van dit soort auto's op de markt komen, we zijn dan een stuk minder afhankelijk van Rusland en de OPEC! Ook goed dat er in de bebouwde omgeving bijna geen uitstoot meer is.
Ton  |   | 
4-03-2009
 | 
09:13 uur
Leuke auto, inderdaad prettig als je met minder uitstoot kunt rijden. Als techneut vraag ik me echter twee zaken af. Levert de verbrandingsmoter 150 pk? Denk het niet. Ik denk dat de e-motor die 150 pk levert en het agregaat want meer is die motor eigenlijk niet, een stuk minder pk's. Als de accu leeg is zal de auto een stuk minder kracht hebben en waarschijnlijk minder presteren. Het opladen van de accu levert zo ook nog eens erg veel energieverlies. Natuurlijk gebruik je niet al de elektrische energie die de verbrandingsmotor leveren kan als je rustig rijdt en zullen de accu's volle worden waardoor je die energie weer kunt aanspreken als je fors wilt op trekken om wellicht al weer snel terug te vallen omdat de accu leeg raakt of zijn deze accu's zo snel op te laden? Ik denk dat de motor dan ook heel veel draait. Goed omdat hij deze niet altijd op wisselend vermogen/toerental draait zal deze economischer en met minder uitstoot draaien verwacht ik. Bijkomende kosten zijn denk ik de slijtende accu. Maar misschien wordt dat gecompenseerd door minder slijtage aan motor, transmissie enz. Puik karretje. Ik hoop dat ze ook zo iets gaan maken bij Nedcar, voor Peugeot, overal oplaadpunten maken en de vernielende jeugd daar dan vanaf blijft. Het concept is overigens al heel oud. Verbazingwekkend dat dergelijke auto's zo lang van de markt bleven. Er is een docu over op internet met de naam ''who killed the electric car?''

“Who killed the Electric Car”. In deze documentaire is te zien hoe de auto in 1996 gepresenteerd werd en in gebruik is geweest. Ook is te zien hoe er door middel van wet en regelgeving en een stevige anti lobby club deze vinding de kop werd ingedrukt. De auto werd destijds geproduceerd door General Motors. Deze auto’s waren op lease basis te gebruiken. Daarom was het achteraf ook mogelijk alle geproduceerde modellen terug te vorderen. Uiteindelijk is de Electric Car geheel “verdwenen” van het toneel. Deze vinding is ook in de reguliere media in beeld geweest. Één Vandaag zegt hierover: “Hij was snel, hip en milieubewust. Toch verdween de elektrische auto van General Motors vlak na de presentatie in 1996 snel uit beeld. Waarom werd de elektrische auto vakkundig om zeep geholpen door de grootste automaker ter wereld? De documentaire 'Who killed the electric car?' zoekt een verklaring.”

(Klik hier)


Opel is (nog) GM

Mooi als we minder afhankelijk worden van olie, al kost de fabricage van dergelijke auto's ook weer olie...
LM Hercules  |   | 
17-08-2010
 | 
11:00 uur
Beste mensen graag zou ik meer technische details willen zien,
ook wat zo'n auto na 5 jaar bv.voor inruilwaarde heeft(als de accu vervangen moetworden.
Solar  |   | 
18-08-2010
 | 
16:32 uur
LM Hercules,

er is niemand die je kan vertellen hoeveel het accupakket over 5 jaar kost als het dan vervangen dient te worden.
Als dit fors is dan is de restwaarde relatief nihil.
Alleen Honda produceert al jaren de Insight, ook een ouder model wat de meesten niet kennen en kan dan ook als enigste uitspraken doen over de kwaliteit en levensduur van hun auto`s.

L.Vos  |   | 
20-08-2010
 | 
17:17 uur
Deze auto is bij max 60km rijden helemaal niet emissievrij. Het emissieprobleem is slechts alleen verplaatst van de auto naar de energiecentrale. Aangezien 90% van die centrales op bruinkool werken (meest slechte maar goedkoopste variant onder de kolen met de meeste vervuiling) is electrisch rijden op deze manier ook geen oplossing.
Vraagje  |   | 
27-09-2010
 | 
09:52 uur
Sorry maar ik snap het niet,
1:62, actieradius 500 km, tank inhoud 30 liter???
R.Labruyere  |   | 
15-10-2010
 | 
13:31 uur
@Ton: De verbrandingsmotor laadt voornamelijk de accu's op. Dat gebeurt al voordat de accu leeg is. De auto gaat daardoor niet minder presteren. Overigens heeft GM al wel toegegeven, dat bij snelle acceleratie en rijden boven de 110 km/u, de verbrandingsmotor ook ondersteunend werkt voor de aandrijving.
Ik rij zelf in de eerste Toyota Prius. Die is nu 10 jaar oud. Ik rij nog steeds met de orginele Ni-MH accu's. Toyota heeft bij nog niet één auto de accu's moeten vervangen. Ik verwacht dat dat bij deze auto ook best goed getest is.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10