zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
autonieuws
 

Waarom de navigatie van de elektrische Volvo C40 je expres verkeerd stuurt en 6 andere dingen die jij niet wist

 

5 augustus 2021 - De Volvo C40 Recharge is de eerste volledig elektrische Volvo, kost 56.870 euro en komt in het najaar van 2021 op de markt. Tot zover het saaie nieuws. Bij een voorproefje bij de Volvo-importeur, kwamen we veel gekkere dingen te weten over de C40 …



1. Waarom lagen de ontwerpschetsen voor de elektrische Volvo C40 lang in een la te verstoffen? Je kent misschien de concept cars Volvo 40.1 en Volvo 40.2 Concept uit 2016. De 40.1 mondde uit in de Volvo XC40, die in 2017 werd geĂŻntroduceerd. De 40.2 werd de Polestar 2. Maar er was nog een derde ontwerp, dat eigenlijk niet meer was dan een geintje van het ontwerpteam. Die schets leek verdacht veel op de huidige C40.



Het was nooit de bedoeling dat hier een productieauto uit voort zou komen. Maar omdat suv’s met een coupéachtige daklijn populair zijn (zie BMW X4, Renault Arkana), werd er toch eens een focusgroep gevormd. Het enthousiasme was zo groot dat nog net niet spontaan de Zweedse polonaise werd ingezet, dus van het een kwam het ander. Het schetsje in de la werd een auto van vlees en bloed!



2. De C40 deelt alle techniek met de XC40. Waarom komt hij dan niet met benzinemotoren? Het onderstel waarop de XC40 en C40 staan, is geschikt voor benzinemotoren, plug-in hybrides en volledig elektrische modellen. Er zou aanvankelijk dus gewoon een C40 op benzine komen en ook een plug-in hybride. Maar mede door de boetes die de EU automerken oplegt als hun wagenpark te veel CO2 uitstoot, werd daar vanaf gezien. Bovendien is het statement van de C40 nu krachtiger: de toekomst is elektrisch.



3. Waarom wijkt het front van de C40 een beetje af van de XC40? Kijk je goed, dan zie je dat de grille van de C40 (inclusief logo) net wat is vloeiender in de auto geĂŻntegreerd is dan het de XC40-grille, die er wat meer opgeplakt lijkt. Dat wordt snel rechtgezet. Bij zijn facelift (gepland voor 2022) krijgt de XC40 hetzelfde front als de C40.

4. Waarom heeft de elektrische C40 twee extra spoilers aan de achterkant? Voor een iets betere aerodynamica en 10 kilometer meer actieradius (430 i.p.v. 420 kilometer). Volvo geeft het ruiterlijk toe: de huidige modellen zijn geen aerodynamische hoogstandjes. Vandaar dat het praktijkverbruik van de op zich zuinige motoren vaak een beetje tegenvalt. “Een Leopard-tank is aerodynamischer”, zegt Volvo niet zonder zelfspot

De C40 is de laatste auto volgens de huidige designtaal, die in 2015 werd ingezet met de XC90, voor de toekomst belooft Volvo beterschap. De opvolger van de XC90 (2022) is wél goede vrienden met de windtunnel. De Concept Coupé en Concept Recharge is een voorproefje van de designtaal van de nieuwe X90 en andere toekomstige Volvo-modellen.



5. Wat is er anders in het interieur van de C40, ten opzichte van de XC40? Alles lijkt hetzelfde: het stuur, het grote multimediascherm, de stoelen, de pookknop … maar als je beter kijkt, zie je toch verschillen. Volvo levert geen leren bekleding meer op zijn nieuwe modellen, vanwege de impact op klimaat en dierenwelzijn. Verder is naast de portiergreep een trucje uitgehaald: het daar aangebrachte reliëf is een kopie van een een deel van het Skanderna-gebergte in Zweden. Pak de Bosatlas er maar bij om te kijken welk gedeelte Volvo koos. Tot slot is de blauwe vloerbedekking exclusief voor de C40.





6. Waarom zit de laadklep van de Volvo C40 op een onhandige plek? De laadklep van de Volvo C40 zit waar bij Japanse auto’s de tankdop zit: linksachter. Om te tanken, is dat een prima plek. Maar als je wilt laden, is een klep voorin veel handiger, vanwege de plek van de laadpaal. Je hoeft dan niet te hannesen met het snoer.

Toch is de plek van de klep geen ontwerpfout, maar een bewussie, vanwege de veiligheid. Het merk zegt dat de kans op ongelukken het kleinst is als je het klepje linksachter monteert. Dus liever veilig geklooi dan onveilig gemak …het zou een slogan kunnen zijn van Sire.



7. Waarom stuurt de navigatie je expres de verkeerde kant op? Dit speelt niet alleen bij de nieuwe Volvo C40, maar bij alle Volvo’s. Hoewel veel modellen worden geleverd met realtime navigatie, is de route die het systeem van Volvo bedenkt vaak langer dan wat Google Maps je voorschotelt op je smartphone. Dat is wederom te wijten/danken aan de veiligheid. Rechtsaf slaan is veiliger dan linksaf slaan. Volvo stuurt je dus liever een paar keer vaker naar rechts voor de veiligheid. Een ruk naar rechts, terwijl je dat misschien niet altijd wilt, het lijkt de Nederlandse politiek wel!



Kijk voor meer autonieuws en autotests op www.autowereld.com.

 
 Doorsturen   Reageer

 

Laatste autonieuws

  Mercedes-AMG EQS 53 is een olifant. Maar wel een snelle olifant.
  Skoda voert druk op Volkswagen op met Enyaq iV CoupĂ©
  Dit is de volledige elektrische Mercedes EQE! Denken we ...
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Waar sta jij voor als leider?
Wat heb je als leider van vandaag en morgen nodig om jouw doelen te behalen? Het antwoord op deze en andere vragen, vind je in het boek ‘Leiderschap in Beeld’ door hoogleraar Jan de Vuijst. TIAS deelt de eerste 4 hoofdstukken in een gratis e-book.
Lees verder
Welke opleiding past bij jou
Hoe vind ik een goede advocaat
Wat kan ik allemaal met een mkb boekhouding
reacties
Een nieuwe taal leren, maar dan anders (1) 
Wat is er nodig voor échte duurzame en sociale impact? (1) 
De Metaverse: wat kan je er eigenlijk mee? (2) 
Helft Nederlandse werknemers last van mentale problemen, verergerd door kosten levensonderhoud (1) 
Data-savvy organisaties zijn winstgevender, veerkrachtiger en innovatiever (1) 
Hoe laat ik anderen zelf nadenken? (1) 
Zeven tips voor het omgaan met klagende medewerkers (4) 
top10
Nederlandse werkgevers staan sporten onder werktijd niet toe
Met geknepen billen achter het stuur: storm, regen en gladheid zorgen voor de meeste zenuwen
Hoe bedrijven hun CX kunnen optimaliseren voor groei in een dynamische markt
Organisaties investeren meer in DEI-initiatieven,
Zorgverzekeraar roept bestuurders op om vijf procent werktijd te besteden aan welzijn medewerkers
Organisaties willen SD-WAN, maar laten kansen liggen
HR-professionals staan niet achter huidige wet- en regelgeving
Bedrijven moeten medewerkers meer vrijheid geven om hun eigen productieve werkomgeving te creëren
Marketingmanagers horen na te denken over online nichestrategieën
Acht stappen om een toxische werkomgeving te voorkomen
meer top 10