zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
autonieuws
 

Zo steelt de nieuwe BMW 2-serie Coupé het hart van de diehard BMW-fans

 

7 juli 2021 - De echte BMW-fan wist niet wat hem overkwam de laatste tijd. Hij werd bestookt met obese suv's, overmaatse nierneuzen, driecilinder motoren en voorwielaandrijvers. Gelukkig brengt de nieuwe BMW 2-serie CoupĂ© verlossing.




Na de komst van de voorwielaangedreven 1-serie in 2019, zagen veel liefhebbers de toekomst van de BMW 2-serie Coupé somber in. Het lag immers voor de hand dat deze sportieve modelvariant net als die 1-serie, de 2-serie Tourer én de 2-serie Gran Coupé zijn pk's ook via de voorwielen naar het wegdek zou sturen. Maar niets is minder waar!





Nieuwe 2-serie Coupé krijgt 'gewoon' achterwielaandrijving BMW heeft ervoor gekozen om de nieuwe 2-serie Coupé op een aangepaste versie van het 4-serie-platform te zetten. Dit betekent dat-ie net als de BMW 4-serie 'gewoon' achterwielaandrijving heeft, en een in lengterichting geplaatste motor. Dat de 2-serie níét de enorme opengesperde neusgaten van de 4-serie erft, daarmee kunnen wij prima leven. Denk nu niet dat de 2-serie Coupé het frontje van een muurbloempje heeft. Zeker de topversie imponeert met een opvallend dik aangezette bumper, met enorme, driehoekige luchtinlaten op de hoeken.



Klassieke coupé-looks Hoewel er geen plaatwerkdeel gelijk is gebleven, is de nieuwe BMW 2-serie Coupé nog heel herkenbaar. Wij kunnen vooral de relatief lange motorkap en de met 2 cm verlaagde daklijn waarderen. Daardoor staat het klassieke coupé-ontwerp nóg rechter overeind dan voorheen.

Wil je op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen omtrent de nieuwe BMW 2-serie Coupé en al het andere autonieuws? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief van Auto Review.



De nieuwe 2-serie Coupé oogt vrij compact. Dat is schijn, want met een lengte van 4,54 meter is-ie 11 centimeter langer dan zijn voorganger. Ook is-ie bijna 25 cm langer dan de 1-serie. In de breedte (1,84 m) is de coupé 6 centimeter gegroeid. De afstand tussen de voor- en achteras is 5,1 cm toegenomen - goed nieuws voor de achterpassagiers. De achterlichten doen niet mee met de groeistuipen van de carrosserie: die zijn zelfs duidelijk gekrompen.



Géén driecilinders in nieuwe 2-serie Coupé Ook over de motortechniek kunnen de fans opgelucht ademhalen: de 2-serie Coupé blijft ook met een zescilinder lijnmotor leverbaar en er komt géén driecilinder. Viercilinder motoren zijn echter onvermijdelijk. Onder de kap van de instapper van de reeks, de 220i, ligt een kakelvers exemplaar, met een vermogen van 184 pk en een koppel van 300 Nm. Daarmee sprint de nieuweling in 7,5 seconde naar 100 km/h. 



Ook als diesel Over een jaar wordt de 230i Coupé leverbaar, die een 245 pk sterke versie van de nieuwe motor onder de kap heeft. Een beetje tegen de verwachting in, neemt BMW ook een dieselversie van de 2-serie Coupé in het leveringsprogramma op. Deze 220d Coupé is voorzien van mild hybrid-techniek en levert 190 pk en 400 Nm. Op de honderdsprint (6,9 s) verslaat de diesel zijn meest bescheiden benzinebroer met ruim een halve seconde. Zowel de benzinevarianten als de diesel hebben standaard een achttraps Steptronic-automaat aan boord.



Topversie met 374 pk Mede dankzij een sterk toegenomen torsiestijfheid, flink gegroeide spoorbreedtes en een ideale gewichtsverdeling (50:50) belooft de compacte coupé een genoeglijk weggedrag.  Het voorlopige klapstuk van de reeks is de M240i xDrive (paarse auto op de foto's). Die heeft dezelfde fijne zes-in-lijn aan boord als de BMW M340i, met 374 pk en 500 Nm. Daarmee lanceer je de blitse coupé in 4,3 tellen naar 100 km/h. Desgewenst letterlijk, want de sportversie van de Steptronic-automaat is voorzien van launch control. Binnenin is de 2-serie Coupé een echte BMW, met strakke lijnen en een op de bestuurder gericht dashboard. BMW doet niet mee met de mode van de afgeplatte sturen. Zelfs de M240i xDrive heeft gewoon een volledig rond exemplaar.



Prijzen nieuwe BMW 2-serie Coupé Waar BMW in ons aller belang wel in meegaat, is de veiligheidswedloop; je kunt bijna geen elektronische assistent bedenken, of hij is wel leverbaar. Al dan niet tegen meerprijs. Over prijzen gesproken: ook die heeft BMW al medegedeeld. Je kunt de nieuwe 2-serie Coupé zelfs al bestellen!

  • 220i CoupĂ©: 47.645 euro
  • 220d CoupĂ©: 50.122 euro
  • M240i xDrive CoupĂ©: 75.336 euro


Na bestelling moet je nog wel even op je fraaie bolide wachten. De eerste klanten kunnen hun nieuwe BMW 2-serie Coupé pas begin 2022 in ontvangst nemen. Maar ja, hij komt dan ook van ver. Net als de BMW 3-serie, wordt de nieuwe 2-serie Coupé in Mexico gebouwd.



Kijk voor meer autonieuws en autotests op www.autowereld.com.

 
 Doorsturen   Reageer

Laatste autonieuws

  Waarom de navigatie van de elektrische Volvo C40 je expres verkeerd stuurt en 6 andere dingen die jij niet wist
  Vernieuwde Porsche Macan 10.000 euro duurder
  Volkswagen Golf R Variant is de snelste Volkswagen stationwagon aller tijden
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Hoe maak je geweldige onderwerpregels: 40 voorbeelden [white paper]
In dit white paper van Spotler vind je een verzameling van 40 onderwerpregels waar je gegarandeerd mee opvalt in de inbox van je ontvangers. Daarnaast krijg je do's en don'ts van onderwerpregels en leer je hoe je deze het beste kunt testen. Benieuwd?
Download het white paper
Lees verder
reacties
Sectorplannen Transport en Logistiek: Banenmagneet voor de sector (1) 
Kwart werknemers: 'Ik zou gelukkiger zijn als ik minder tijd hoefde te besteden aan administratie' (1) 
Top Companies waar u kunt bouwen aan uw carričre zijn bekend (1) 
Versoepeling maatregelen vertaalt zich in snelle groei van gewerkte uren bij niet-kantoorbanen  (2) 
Vermogensbeheerders moeten zich richten op klantbehoefte en risicomanagement (1) 
Kosten vermogensbeheer moeilijk te achterhalen (1) 
Finance-afdeling belangrijker geworden door coronacrisis (1) 
top10
Wachten in Zoomvergaderingen kost bijna 8. 000 euro per jaar
Van data-verzamelaar naar een data-gedreven bedrijfsmodel
Een op drie werkenden vindt baan saai
Cao-drukte in juni tekent inhaalslag
Corona zorgt voor makkelijk te benaderen maar moeilijk te werven kandidaten
Eén op de drie ongetrainde medewerkers vormt risico voor de veiligheid
Door op te komen voor LGBTQ+-inclusie ontstaan betere bedrijven en samenlevingen
Kwart werknemers: 'Ik zou gelukkiger zijn als ik minder tijd hoefde te besteden aan administratie'
Thuiswerken zorgt voor afname in complimenten over werkprestaties
Thuiswerken vermindert grip op personeelsbeleid en bedrijfscultuur
meer top 10