zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
autonieuws
 

Met de elektrische Mercedes EQS sta je niet vaak bij de laadpaal

 

16 april 2021 - De Tesla Model S was tot nu toe de actieradiuskampioen, met een maximaal bereik van 660 kilometer. Maar nu gaat daar eindelijk een elektrische auto overheen. De Mercedes EQS - een stekkerlimousine ter grootte van de Mercedes S-klasse - is pas na 770 kilometer door zijn batterijlading heen.



Een elektrische S-klasse, zo moet je de Mercedes EQS zien. Maar onderhuids hebben de twee modellen helemaal niets met elkaar te maken. De EQS staat op een speciaal elektroplatform, dat ook wordt gebruikt voor de nog te verschijnen EQE, EQE SUV en EQS SUV. Als de EQS in de zomer op de markt komt, is hij er in twee uitvoeringen: als EQS 450+ en als EQS 580 4Matic+. Later introduceert Mercedes ook nog een EQS 350 en een 763 pk sterke AMG-versie.





Mercedes EQS 450+ met bereik van 770 kilometer De Mercedes EQS 450+ is achterwielaangedreven, heeft een 333 pk en 568 Nm leverende elektromotor en een batterijcapaciteit van 107,8 kWh. Hij gaat in 6,2 seconden naar 100 km/h en haalt een top van 210 km/h, maar veel belangrijker is natuurlijk de actieradius. Die ligt volgens Mercedes op maximaal 770 kilometer. Opladen kan aan een 11 kW-wallbox (10 uur laadtijd) of met een laadvermogen tot 200 kW aan een snellader. De batterij is dan na 31 minuten weer 80 procent vol. Optioneel is overigens een 22 kW-laadmogelijkheid. Die verkort de wallboxtijd tot 5 uur.



Mercedes EQS 580 4Matic+ heeft 524 pk Dan het voorlopige topmodel, de Mercedes EQS 580 4Matic+. Zoals de naam al aangeeft, beschikt die over vierwielaandrijving. Zijn twee motoren zijn samen 524 pk en 855 Nm sterk, wat een sprint naar 100 km/h in 4,3 seconden mogelijk maakt. Net als bij de EQS 450+ is de top begrensd op 210 km/h. De actieradius van de EQS 580 met 107,8 kWh-batterij is nog niet bekend, maar zal in ieder geval lager zijn dan die van de EQS 450+. Er komen ook uitvoeringen van de EQS met een 90 kWh-batterij.



Meest gestroomlijnde productieauto ter wereld Hoe heeft Mercedes de indrukwekkende actieradius van de EQS klaargespeeld? Onder meer door het koetswerk van de limousine aerodynamisch te optimaliseren. Met een Cw-waarde van maar 0,20 is de EQS de meest gestroomlijnde productieauto ter wereld. Door zijn gladde vierdeurs coupé-achtige voorkomen, lijkt de auto kleiner dan hij is. Want in werkelijkheid is de EQS een enorme auto. Hij is 5,21 meter lang, bijna 2 meter breed en weegt 2585 kilo. Om hem een beetje handelbaar te maken heeft hij standaard een 4,5 graden meesturende achteras (optioneel zelfs 10 graden!).



Optionele Hyperscreen beslaat het hele dashboard Over het interieur van de EQS schreven we al eerder. Kopers kunnen kiezen uit twee verschillende dashboards. De eerste doet sterk denken aan het dashboard uit de nieuwe Mercedes S-klasse, met een groot 'los' scherm dat schuin uit de middenconsole opstijgt. Optioneel is het zogenoemde Hyperscreen, dat van het hele dashboard eigenlijk één display maakt. Het bestaat uit een centraal 17,7 inch scherm, met twee 12,3 inch schermen aan weerskanten. 



Eerste Mercedes met over-the-air updates Op het display aan de rechterkant kan de passagier bijvoorbeeld filmpjes kijken of op het internet browsen. Een slim systeem houdt in de gaten of de bestuurder tijdens het rijden ook naar het passagiersscherm kijkt. Is dat zo, dan wordt het display gedimd, zodat de bestuurder niet meer kan meekijken. Verder is de EQS de eerste Mercedes waarbij je over-the-air-updates kunt bestellen, zoals de eerdergenoemde 10 graden meesturende achteras bijvoorbeeld, maar ook extra rijfuncties, spelletjes en apps.



Tot 60 km/h verregaand autonoom rijden Verder is de Mercedes EQS (optioneel) uitgerust met portieren die automatisch opengaan als je met de sleutel in je zak op de auto af loopt. Met de Digital Light-koplampen kan de EQS bovendien allerlei waarschuwingen en instructies op het wegdek voor de auto projecteren. Dat is een manier om met andere weggebruikers te communiceren. Verder beschikt de stekker-Mercedes over zo'n 350 sensoren, die onder meer Drive Pilot mogelijk maken. Met dat systeem kan de EQS in de file of in langzaam rijdend verkeer tot 60 km/h vrijwel autonoom rijden. 

Kijk voor meer autonieuws en autotests op www.autowereld.com.

 
 Doorsturen   Reageer

Laatste autonieuws

  Elektrische Mercedes EQA krijgt per direct 4WD en een powerboost
  BMW M3 en M4 met 4WD: Zo snel was een BMW M3/M4 nog nooit!
  Mercedes EQB is de eerste elektrische zevenzitter van Mercedes
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Stappenplan voor automatische e-mail campagnes
Door termen als triggers, leadscoring, notificaties, koppelingen, vullingsgraad zie je door de bomen het bos niet meer op het gebied van e-mail marketing automation. In dit white paper legt Spotler al die termen en de voordelen ervan uit. Inclusief handige woordenlijst.
Download het white paper
Lees verder
Hoe verzamel je met gewijzigd cookie beleid de juiste data?
reacties
Vakantiegeld is dit jaar bonus in plaats van vakantiebudget (2) 
Van 1001 wachtwoorden naar nul? (1) 
Nissan NV200 (1) 
Vertrouwen van managers in medewerkers tijdens thuiswerken is groot (1) 
Koffie halen kan bron van conflict zijn (1) 
Aandelen weer in de gunst  (1) 
Jongeren willen weer zeeman worden (1) 
top10
Intelligente Automatisering nieuwste trend, maar finance professional heeft geen idee wat het is
Vakantiegeld is dit jaar bonus in plaats van vakantiebudget
Nederlanders in door corona getroffen sectoren hebben weinig interesse in omscholing naar techniek
Covid, cyber, compliance en ESG zijn de grootste risico's voor de financiële dienstensector
40 procent van de jonge werknemers staat al met één been buiten
Van 1001 wachtwoorden naar nul?
De cyberdreiging van vaccinaties
Consumenten recyclen wachtwoorden
Zo erkent u gemaakte fouten!
COVID-19 debet aan stijging politieke risico’s in thuislanden Nederlandse handelspartners
meer top 10