zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
autonieuws
 

De nieuwe Citroën C5 X is géén stationwagon of SUV . . . (maar wel een plug-in hybride)

 

12 april 2021 - De nieuwe Citroën C5 X is een auto ... zoals je van Citroën mag verwachten. Hij ziet er gek uit, is vlees noch vis, maar zet op technisch gebied geen nieuwe maatstaven. Het meest opzienbarende is nog wel, dat Citroën het aandurft om weer een grote zakenauto te gaan bouwen.



De Citroën C5 (2007-2017) is de laatste grote D-segmenter van het Franse merk. Lange tijd leek het erop dat de C5 Aircross de rol van topmodel in de middenklasse toebedeeld had gekregen. Maar niets is minder waar, zo blijkt vandaag. Zojuist is de nieuwe Citroën C5 X onthuld.



Wat is de Citroën C5 X precies? De persdocumentatie heeft het over een auto met de elegantie van een sedan, de dynamiek van een stationwagon en de robuustheid van een SUV. Kortom: een allegaartje, vlees noch vis, een auto die zich niet in een hokje laat plaatsen. Wat dat laatste betreft zou je de nieuwe C5 X kunnen beschouwen als een échte Citroën. Het Franse merk heeft in het verleden wel meer auto's gebouwd met een - laten we zeggen - unieke persoonlijkheid. Denk aan de 2CV, de DS, de GS, de SM, de XM, de C6 ...



De C5 X is een cross-over all-over-the-place Eerste indruk bij het zien van de foto's: een Citroën C4 XL, met een neus waar de rek uit is en een wilde mix van details en elementen. Een model in de trant van de aloude (Citroën) DS 5, die ook geen keuze kon maken of-ie nou een hatchback of een stationwagon wilde zijn. Voeg daar bij de nieuwe Citroën C5 X nog de grote wielen en de dikke randen om de wielkuipen aan toe, die de stoere looks van een SUV imiteren. De nieuwe Citroën C5 X is een cross-over all-over-the-place.



Typisch Citroën: comfort wat de klok slaat Mensen die Citroën aanbidden - zogenaamde Citrofielen - vanwege het wonderbaarlijke hydropneumatische veersysteem, zullen teleurgesteld zijn over de nieuwe C5 X. De vorige C5 was het laatste model dat met deze zweverige vering werd gebouwd, en dat blijft zo. De nieuwe C5 X staat op hetzelfde modulaire platform als de Peugeot 508 en de Opel Grandland X.

Om de verstokte Citrofiel tegemoet te komen, heeft Citroën echter extra aandacht besteed aan de afstemming van het onderstel. Onder de noemer 'Advanced Comfort' grijpt Citroën terug naar de goede reputatie van weleer. De plug-in hybrideversie van de C5 X krijgt een adaptief gedempt onderstel, waarbij de Progressive Hydraulic Cushions drie verschillende programma's hebben.



Benzine, plug-in hybride.


En geen diesel. Inderdaad: ook de plug-in hybridetechniek van de C5 X kennen we uit de Peugeot 508 en Opel Grandland X. Het gaat om de aandrijflijn met een maximum vermogen van 225 pk. Of in een later stadium ook een versie met 300 pk en vierwielaandrijving komt (zoals de Grandland X), is nog niet bekend.

Naast de PHEV-versie van de C5 X, verschijnt nog een benzinevariant. Nadere details ontbreken in de persinformatie. Van een dieselmodel wordt niet gerept. We gaan er daarom maar vanuit dat die ook niet meer komt.



Autonoom autorijden tot niveau 2 Op nog even terug te komen op het comfort: Citroën geeft hoog op over de kwaliteiten van de stoelen en het bedieningsgemak van het dashboard. We zien een groot centraal touchscreen, maar óók fysieke knoppen voor de bediening van de airco. De Citroën C5 X wordt leverbaar met rijhulpsystemen die autonoom rijden tot niveau 2 mogelijk maken. Denk daarbij aan adaptieve cruisecontrol in combinatie met een actieve rijbaanassistent en een filehulp.

De nieuwe Citroën C5 X kan in de tweede helft van 2021 bij de Citroën-dealers worden verwacht. Rond die tijd worden ook de prijzen bekendgemaakt. We zijn benieuwd of Citroën met de nieuwe C5 X in staat is de aloude middenklasse nieuw leven in te blazen.



Kijk voor meer autonieuws en autotests op www.autowereld.com.

 
 Doorsturen   Reageer

Laatste autonieuws

  Elektrische Mercedes EQA krijgt per direct 4WD en een powerboost
  BMW M3 en M4 met 4WD: Zo snel was een BMW M3/M4 nog nooit!
  Mercedes EQB is de eerste elektrische zevenzitter van Mercedes
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Stappenplan voor automatische e-mail campagnes
Door termen als triggers, leadscoring, notificaties, koppelingen, vullingsgraad zie je door de bomen het bos niet meer op het gebied van e-mail marketing automation. In dit white paper legt Spotler al die termen en de voordelen ervan uit. Inclusief handige woordenlijst.
Download het white paper
Lees verder
Hoe verzamel je met gewijzigd cookie beleid de juiste data?
reacties
Vakantiegeld is dit jaar bonus in plaats van vakantiebudget (2) 
Van 1001 wachtwoorden naar nul? (1) 
Nissan NV200 (1) 
Vertrouwen van managers in medewerkers tijdens thuiswerken is groot (1) 
Koffie halen kan bron van conflict zijn (1) 
Aandelen weer in de gunst  (1) 
Jongeren willen weer zeeman worden (1) 
top10
Verbeter uw supply chain, verbeter uw klantervaring
Intelligente Automatisering nieuwste trend, maar finance professional heeft geen idee wat het is
Vertrouwen van managers in medewerkers tijdens thuiswerken is groot
Werkende prefereert goed luchtreinigingssysteem boven coronavaccinatie
Vier tips voor een digitale lenteschoonmaak voor uw fotos en videos
Vakantiegeld is dit jaar bonus in plaats van vakantiebudget
World Password Day stond stil bij wachtwoordbeheer
Vijf tips om persoonsgegevens te beschermen tegen dark web-cybercriminelen
De cyberdreiging van vaccinaties
Covid, cyber, compliance en ESG zijn de grootste risico's voor de financile dienstensector
meer top 10