zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
autonieuws
 

Hoeveel verschilt de elektrische Audi E-Tron GT van de Porsche Taycan?

 

10 februari 2021 - De Audi E-Tron GT kennen we al uit 2018. Toen werd het gelijknamige studiemodel geïntroduceerd, waar de productieversie van de E-Tron GT op het eerste gezicht weinig van lijkt af te wijken. De Audi heeft een duidelijk eigen gezicht gekregen, maar kan zijn afkomst desondanks niet verbergen. Hij is een grotendeels gebaseerd op de Porsche Taycan. Dus is de grote vraag: hoe verschillend zijn ze eigenlijk? 



Voorlopig is de Audi E-Tron GT er in twee versies: de E-Tron GT en de RS E-Tron GT. Beide zijn vierwielaangedreven en delen hun aandrijflijn met de Porsche Taycan. De specificaties van de E-Tron GT zijn precies gelijk aan die van de Taycan 4S. Zijn twee elektromotoren leveren 476 pk en 630 Nm. Een boostfunctie stuwt die cijfers enkele seconden lang op naar 530 pk en 640 Nm. Op de sprint naar 100 km/h moet de E-Tron GT de Taycan 4S nét voorlaten. Het verschil is 0,1 seconde (4,1 tegenover 4,0). De topsnelheid van de Audi ligt ook heel iets lager: 245 tegenover 250 km/h.





Audi RS E-Tron GT blijft nét onder de Porsche Taycan Turbo De Audi RS E-Tron GT dan. Die is te vergelijken met de Porsche Taycan Turbo, maar is duidelijk minder krachtig. In de normale modus schoppen zijn elektromotoren het tot 598 pk en 830 Nm. In boost mode komen ze tot 646 pk en 830 Nm (680 pk en 850 Nm voor de Porsche Taycan Turbo). Dat resulteert in een sprint van stilstand naar 100 km/h in 3,3 seconden (3,2 voor de Porsche) en een top van 250 km/h (260 voor de Taycan). Er is dus duidelijk een keuze gemaakt binnen het Volkswagen-concern: een Audi mag niet boven een Porsche uitkomen. 



Batterij zit na 23 minuten weer voor 80 procent vol Uiteraard heeft de Audi E-Tron GT dezelfde 800 Volt-techniek als de Porsche Taycan aan boord. Daarmee is het mogelijk om extreem snel te laden. Volgens Audi zit het 83,7 kWh-batterijpakket van de E-Tron al na 23 minuten aan een 270 kW-snellader weer voor 80 procent vol. Het is mogelijk om in 5 minuten 100 kilometer actieradius bij te laden. De Audi E-Tron GT heeft een actieradius van meer dan 487 kilometer (WLTP). De Porsche Taycan 4S is er met 71 of 83,7 kWh-batterij. Die laatste komt ruim 460 kilometer ver (WLTP). Dus de Audi pakt daar net een voordeeltje.



Audi kiest voor een conventioneler dashboard in de E-Tron GT Het verschil tussen de E-Tron GT en de Taycan zie je het duidelijkst in het interieur. Porsche kiest voor een minimalistische cockpit met een gebogen digitale cockpit zonder randen en twee schermen op de middenconsole. De Audi maakt gebruik van duidelijk conventioneler dashboard, dat veel overeenkomsten vertoont met dat van andere Audi-modellen. Achterin is plaats voor 405 liter bagage (Porsche: 407) en voor in de 'frunk' kan ook nog ruim 80 liter worden meegenomen.



Audi en Porsche wegen beide meer dan 2200 kilo De Audi E-Tron GT is 4,99 meter lang, 1,96 meter breed en 1,41 meter hoog. En daarmee is hij heel iets langer (3 centimeter) en heel iets hoger (2 centimeter) dan de Porsche Taycan. Een lichtgewicht is hij uiteraard niet. Door de zware batterijen legt de E-Tron GT meer dan 2200 kilo in de schaal. Net zoals bij de Porsche voel je die kilo's onderweg nauwelijks, zo ondervonden wij tijdens onze eerste testrit (lees hier onze eerste review van de Audi E-Tron GT).



In mei op de markt voor meer dan 100.000 euro Audi brengt de E-Tron GT vanaf mei op de Nederlandse markt. Wat het model gaat kosten, is nog niet bekend, maar reken sowieso op een bedrag van boven de 100.000 euro voor de instapper. De RS E-Tron GT zal richting de 150.000 euro gaan. We verwachten dat er nog meer varianten van de E-Tron GT komen. Porsche heeft recent een Taycan met alleen achterwielaandrijving onthuld, dus daarvan komt vast ook een E-Tron GT-versie. Komt er een topmodel boven de RS E-Tron GT? Dat is lastig te zeggen. Audi mag Porsche niet in de weg zitten natuurlijk.

Kijk voor meer autonieuws en autotests op www.autowereld.com.

 
 Doorsturen   Reageer

 

Laatste autonieuws

  Elektrische Mercedes EQA krijgt per direct 4WD en een powerboost
  BMW M3 en M4 met 4WD: Zo snel was een BMW M3/M4 nog nooit!
  Mercedes EQB is de eerste elektrische zevenzitter van Mercedes
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Stappenplan voor automatische e-mail campagnes
Door termen als triggers, leadscoring, notificaties, koppelingen, vullingsgraad zie je door de bomen het bos niet meer op het gebied van e-mail marketing automation. In dit white paper legt Spotler al die termen en de voordelen ervan uit. Inclusief handige woordenlijst.
Download het white paper
Lees verder
Hoe verzamel je met gewijzigd cookie beleid de juiste data?
reacties
Koffie halen kan bron van conflict zijn (1) 
Aandelen weer in de gunst  (1) 
Jongeren willen weer zeeman worden (1) 
Bestuurders willen vaker vergaderen zonder de baas erbij (1) 
IT is vertragende factor bij 44 procent van de organisaties (1) 
Speciaal bedrijfsuitje voor singles biedt kansen (1) 
Vergaderen kost 37 miljard per jaar (1) 
top10
Aantal DDoS aanvallen verdubbeld in eerste kwartaal
Hoge werkdruk bij grote organisaties zet klantervaring onder druk
De pandemie maakt persoonlijke moederdagcadeaus populair
Verbeter uw supplychain, verbeter uw klantervaring
IT is vertragende factor bij 44 procent van de organisaties
Werken op afstand is een katalysator voor productiviteit, efficiency en diversiteit
Beperkte laadinfrastructuur grootste zorg bij aanschaf elektrische auto
Een carrière in cybersecurity: vijf tips
FluBot-malware verspreidt zich snel door Europa
Ziekteverzuim eerste kwartaal 2021: licht dalende trend
meer top 10